تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024
1

اقامه دین؛ فلسفه حکومت اسلامی

  • کد خبر : 307188
  • 20 خرداد 1402 - 0:22

به گزارش کمال مهر، کانال بیم موج در ایتا منتشر کرد: «اَلَّذینَ اِن مَکَّنّهُم فِی الاَرضِ اَقامُوا الصّلوهَ وَ ءاتَوُا الزَّکوهَ وَ اَمَروا بِالمَعروفِ وَ نَهَوا عَنِ المُنکَر».(حج: ۴۱) یعنی انتظاری که خدای متعال از متمکّنین در ارض دارد، اینها است که اوّلش «اَقامُوا الصّلوه» بعد «وَ ءاتَوُا الزَّکوهَ وَ اَمَروا بِالمَعروفِ وَ نَهَوا عَنِ […]

به گزارش کمال مهر، کانال بیم موج در ایتا منتشر کرد:

«اَلَّذینَ اِن مَکَّنّهُم فِی الاَرضِ اَقامُوا الصّلوهَ وَ ءاتَوُا الزَّکوهَ وَ اَمَروا بِالمَعروفِ وَ نَهَوا عَنِ المُنکَر».(حج: ۴۱)

یعنی انتظاری که خدای متعال از متمکّنین در ارض دارد، اینها است که اوّلش «اَقامُوا الصّلوه» بعد «وَ ءاتَوُا الزَّکوهَ وَ اَمَروا بِالمَعروفِ وَ نَهَوا عَنِ المُنکَرِ وَ للهِ‌ عاقِبَهُ الاُمور» [است].

این‌جور نیست که اگر ما به قسط توجّه می کنیم، حق داشته باشیم که از اقامه‌ی صلات و اهمّیت دادن به صلات یا به زکات یا به امر به معروف و نهی از منکر غفلت کنیم، بلکه «اَنِ اعبُدُوا اللهَ وَ اجتَنِبُوا الطّاغوت» (نحل: ۳۶) – که چندین بار این لفظ و این مضمون در قرآن تکرار شده – نشان می‌دهد که اصلاً خدای متعال پیغمبران را فرستاد برای توحید، برای اجتناب از طاغوت، برای عبودیت خداوند؛ اساس کار این است.

یا وصیتی که خدای متعال در آن آیه‌ی شریفه‌ی سوره‌ی شوری، به نوح و به ابراهیم و به موسی و به بقیه کرده است: اَن اَقیمُوا الدّین؛ (شورا: ۱۳) آنکه مورد نظر است، اقامه‌ی دین است؛ یعنی همه‌ی دین را باید اقامه کرد؛

وَ لاتَتَفَرَّقوا فیهِ کَبُرَ عَلَی المُشرِکینَ ماتَدعوهُم اِلَیهِ اللهُ یجتَبی اِلَیهِ مَن یشآءُ وَ یهدی اِلَیهِ مَن ینیب؛ یعنی همه‌ی دین – همه‌ی اجزا و همه‌ی ارکان دین – مورد توجّه است،

و معارض اصلی هم در مقابل این حرکت و این رویکرد – یعنی اقامه‌ی دین بتمامه، بجمیع اجزائه، بکلّه – عبارتند از قلدرهای عالم، مستکبران عالم؛ کَبُرَ عَلَی المُشرِکینَ ما تَدعوهُم اِلَیه؛ (شورا: ۱۳) آنچه تو به آن دعوت می‌کنی، برای مشرکین‌[گران است]؛

یا در آیه‌ی شریفه در اوّل سوره‌ی مبارکه‌ی احزاب؛ یاَیهَاالنَّبِی اتَّقِ اللهَ وَ لا تُطِعِ الکفِرینَ و المنِفقینَ اِنَّ اللهَ کانَ عَلیمًا حَکیمًا؛ (احزاب: ۱) یعنی هم علیم است خدای متعال که احاطه‌ی علمی دارد به تمام اجزا و ذرّات عالم و سازوکار زندگی ذرّات، و هم حکیم است؛ با حکمت، راه تو را در این مجموعه مشخّص کرده و باید دنبال کنی.

وَ اتَّبِع ما یوحی‌ اِلَیکَ مِن رَبِّکَ اِنَّ اللهَ کانَ بِما تَعمَلونَ خَبیرًا وَ تَوَکَّل عَلَی اللهِ و کَفی‌ بِاللهِ وَکیلًا؛ (احزاب: ۲-۳) در مقابله‌ی با این حرکت تو، دشمنی وجود خواهد داشت. بنابراین [قضیه] این است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=307188

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x