تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 19 May , 2024
2

تنش آبی در استان البرز/ ذخیره ‌آب سد کرج ‌به ۵۴ درصد رسید‌

  • کد خبر : 312891
  • 18 اردیبهشت 1403 - 9:58
تنش آبی در استان البرز/ ذخیره ‌آب سد کرج ‌به ۵۴ درصد رسید‌

مدیر منابع آب شهرستان کرج با اشاره به کاهش بارندگی‌ها در سال‌های اخیر گفت: در سال گذشته مخزن سد کرج ۶۱ درصد پر بود و اکنون به ۵۴ رسیده است.

– اخبار استانها –

محمد جهانشاهی‌ در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرج با بیان اینکه به دلیل کاهش بارندگی‌ها در سال‌های اخیر و سطح حوزه آبریز، ‌استان البرز دیگر ظرفیت افزایش صنایع و افزایش جمعیت را ندارد، اظهار داشت: در حال حاضر ظرفیت آبی کرج در حال تکمیل شدن است و دیگر نمی‌توان برای استقرار جمعیت و صنایع در استان البرز از منابع آبی بیشتری استفاده کرد.

‌مدیر منابع آب کرج به وضعیت ورودی و خروجی آب‌های استان البرز اشاره کرد‌ و افزود: ایستگاه‌های نساء‌، سیرا، بیلقان و سد کرج، مرکز سنجش مطالعاتی میزان ورودی و خروجی آب در استان البرز است که براساس ورودی و خروجی این ایستگاه‌ها می‌توان به میزان بارش‌ها و وضعیت آبی استان در طول بازه های زمانی خاص پرداخت.

وی با بیان اینکه براساس بارش‌های سال‌ آبی جاری نسبت به متوسط دوره آماری در تمام ایستگاه‌های ذکر شده میزان بارش  منفی بوده است، تصریح کرد: میزان ورودی بارش از اول سال آبی تاکنون در ایستگاه‌های نساء ۵۱۳ وسیرا ۳۹۵.۶، بیلقان  ۲۳۰.۵ و سد کرج ۳۱۳.۱ میلی متر مکعب بوده است لذا  با توجه به مقایسه درصدهای ثبت شده از سال‌جاری و سال گذشته، میزان ورودی آب به غیر از سیرا  در سه ایستگاه دیگر مثبت بوده است.

مدیر منابع آب کرج میزان تغییرات منفی ورودی آب سال‌جاری نسبت به متوسط دوره آماری را برای ایستگاه‌های نساء منفی ۱۱.۵ ، سیرا  منفی ۲.۶ و در بیلقان منفی ۱۸.۹ درصد اعلام کرد و ادامه داد: سد کرج منفی ۱۲.۶ درصد ثبت شده است؛ میزان ورودی بارش در مقایسه با متوسط دوره آماری حدود ۱۵ درصد کاهش  ثبت شده که نشان از وضعیت کم آبی طی دهه‌های گذشته را دارد؛ میزان حجم  سد مخزنی کرج، ۱۷۹.۴ میلیون مترمکعب است و میزان ظرفیت خالی آن ۸۲.۱ میلیون  مترمکعب است.

وی با بیان اینکه میزان کل ورودی از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۹۴.۵ میلیون متر مکعب  ثبت شده که یک افزایش ۱.۱ نسبت به سال گذشته داشته‌ایم، اذعان داشت: میزان خروجی آن ۲۳.۸ میلیون متر مکعب بوده که سال گذشته ۱۱.۷ میلیون متر مکعب اعلام شده، بنابراین افزایش خروجی طی یک سال گذشته ثبت شده است.

جهانشاهی با اشاره به افزایش ۲.۰۳ درصد خروجی آب سال‌ جاری در مقایسه با سال گذشته سد کرج، مطرح کرد: حجم سد مخزن در سال‌جاری ۹۷.۳ میلیون مترمکعب، در سال گذشته ۱۱۰.۳ میلیون متر مکعب اعلام شده که حدود ۱۲ درصد کاهش داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته مخزن سد کرج ۶۱ درصد پر بود و اکنون به ۵۴  رسیده است، افزود: میزان بارش نسبت به سال گذشته بیشتر بوده اما متاسفانه میزان مصرف آب هم افزایش چشمگیری داشته است.

وی عوامل مصرف بالای آب در استان البرز را افزایش جمعیت، تعداد واحد‌های تولیدی و صنعتی جدید‌‌ و عدم مدیریت صحیح منابع آبی سطحی برشمرد و اضافه کرد: میزان تعدد صنایع در ۱۲۰ کیلومتری پایتخت در شهرستان اشتهارد که نیاز به آب فراوان دارند منجر به مشکلات عدیده‌ای در زمینه تنش آبی شده است.

‌مدیر منابع آب شهرستان کرج با بیان اینکه ۱۰۵ حلفه چاه جدید شرب در سطح استان البرز ایجاد شده است، اظهار کرد: با حفر این چاه‌های عمیق به آبخوان‌ها فشار وارد می‌کنیم که در سال‌های آینده نتیجه‌ای آن خشکسالی سفره‌های آب زیرزمینی را خواهیم داشت.

و‌ی با اشاره به اینکه ورودی آبخوان‌ها طی ۵۰ سال گذشته به طور مستمر کاهش داشته است، بیان کرد: طی سال‌های گذشته میزان افت آبخوان حدود ۷۰ سانتی‌متر در سال بوده ‌که اکنون به حدود یک متر رسیده است.

جهانشاهی تاثیر منفی ورودی بالای آبخوان را در میزان کیفیت آب شرب دانست و افزود: طی سال‌های گذشته با دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن، آب ورودی آبخوان‌های اشتهارد تا حد استاندارد قابل تصفیه شدن بود اما اکنون به حد شوری رسیده که با خط انتقال آب از نظرآباد به این شهرستان، مشکل تنش آبی آن تا حدودی برطرف شد.

‌وی با اشاره به تنش آبی در مناطق فردیس، گرمدره، کمالشهر طی سال‌های گذشته تاکید کرد: بپذیریم که استان البرز دیگر ظرفیت افزایش جمعیت و صنایع را ندارد بنابراین در سیاست‌های بالایی باید چاره‌ای در این زمینه با جدیت صورت گیرد تا شاهد مشکلات بیشتری نباشیم؛ باید سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی در افزایش تعداد تصفیه‌خانه فاضلاب و آب‌های سطحی صورت گیرد تا در صنایع و زمین های کشاورزی بجای آب شرب از پساب استفاده شود.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=312891

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x