تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024
2

اسرار و آثار حدیث کساء

  • کد خبر : 31882
  • 14 فروردین 1393 - 9:48

در ایام حزن انگیز فاطمیه بهترین فرصت آشنایی با شخصیت بزرگ خاندان پیامبر(ص) است.یکی از ادعیه شگفت انگیز در معرفی شخصیت ال الله حدیث شریف کساء است.

 

به گزارش خبرنگار دین واندیشه کمال مهر، یکى از رمزهاى بزرگ حدیث کساء، معرفى جایگاه والاى حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است. در بخشى از حـدیـث، زمـانى که جبرئیل امین از خداوند متعال مى‌پرسد این پنج نفرى که این همه فضائل دارند و آسمان‌ها و زمین و همه‌ى موجودات به برکت وجود آن بزرگواران خلق شده، چه کسانى هستند؟ خداوند پاسخ مى‌دهد: «هُمْ فاطِمَهُ وَاَبُوها وَبَعلُها وَبَنُوها»: «آنان: فاطمه، پدر، شوهر و فرزندانش هستند». این عبارت نشان دهنده‌ى جایگاه والا و شناخته شده‌ى حضرت زهرا (سلام الله علیها) در آسمان‌ها و در میان فرشتگان الهى است.
توضیح آن‌که در کتاب‌هاى علمى آمده است که براى مـعـرفـى یک چیز یا یک شخص، باید از چیزها یا اشخاصى استفاده کرد که براى مخاطب آشناتر باشند. در این بخش از حدیث، با وجود چهار شخصیت بزرگ، یعنى وجود مبارک پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله )، حضرت علــى(علیه السلام)، امـام حـسـن(علیه السلام) و امـام حــســیــن(علیه السلام)، وجـود مبـارک حضـرت زهـرا (سلام الله علیها) محور اصحاب کساء معرفى شده‌اند که آسمان‌ها و زمین و آن‌چه در آن‌هاست به طفیل وجود مبارک آن‌ها خلق شده است. این معنا در دیگر احادیث معصومان(علیهم السلام) نیز وجود دارد. در حدیثى قدسى، خداوند تبارک و تعالى، خطاب به پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله ) مى‌فرماید: «لولاک لما خلقت الاْءفلاک و لولا على لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما»: [۱۵] «اگر براى تو نبود، افلاک را خلق نمى‌کردم و اگر براى على(علیه السلام) نبود، تو را خلق نمى‌کردم و اگر براى فاطمه (سلام الله علیها) نبود، شـما را خلق نمى‌کردم». این حدیث، نشان از نقش مـحورى حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در عالم هستى دارد.

در روایتى از اهل سنت، ابوهریره از رسول اکرم( صلی الله علیه و آله وسلم ) نقل مى‌کند: «پس از آن‌که حضرت آدم(علیه السلام) به عرش توجه کرد، پنج نور در آن دید و زمانى که خداوند در مورد این پنج نور پرسید، پاسخ شنید که این پنج نور فرزندان تو هستند و به محبت آن‌هاست که تو را خلق کردم و اگر این‌ها نبودند بهشت و دوزخ، عرش و کرسى، آسمان و زمین، فرشتگان و جنیان و آدمیان را خلق نمى‌کردم. اى آدم! به عزتم سوگند! اگر کسى به اندازه یک دانه‌ى خردل بغض و کینه‌ى آن‌ها را در دل داشته باشد، وارد آتشش مى‌کنم. اى آدم! اینان برگزیده‌هاى مـن هـسـتند، من به واسطه‌ى آن‌ها مردم را نجات مى‌دهم و هلاک مى‌گردانم. اى آدم! اگر حاجتى داشتى به وسیله‌ى آن‌ها به من توسل بجوى».[۱۶]

نـکته دیگر ثواب و پاداشى است که براى برپایى مجلس حدیث کساء در نظر گرفته شده است. در حدیث کساء مى‌خوانیم: «ما ذکر خبرنا هذا فى محفل من محافل اهل الاْءرض و فیه جمع من شیعتنا و محبینا و فیهم مهموم الا و فرج الله همه، ولا مغموم الا وکشف الله غمّه، ولاطالب حاجه الا وقضى الله حاجته …». این ثواب جداى از جنبه‌ى توسل به وجود مطهر حضرت زهرا (سلام الله علیها)، ناظر به ثوابى است که براى مجالس ذکر اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) قرار داده شده است. در احادیث آمده است که اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) دوست دارند در مجالسى که شیعیان بـه ذکـر احـادیـث و مـعـارف اهـل بـیـت(علیهم السلام) مى‌پردازند، حضور یابند و براى کسانى که امر ولایت آن‌‌ها را زنده نگه مى‌دارند، دعا کنند.[۱۷] ‌ ‌
بر این اساس، بندهایى از این حدیث که بازگو کننده‌ى آن است که«رحمت خدا بر اهل این مجالس نازل مى‌شود»، «تا آن‌که جمع متفرق نشده‌اند، فرشتگان براى آن‌ها طلب آمرزش مى‌کنند»، «اگر در جمع آن‌ها غم‌زده و اندوهگینى باشد، خداوند غم و اندوه او را برطرف مى‌سازد»، «اگر در آن جمع حاجت مندى باشد، خداوند حاجت او را برآورده مى‌سازد» و …، با توجه به احادیث دیگر مورد تأیید قرار مى‌گیرد.

حدیث کساء در توصیف مجالسى که در آن جمعى از شیعیان حضور داشته باشند و در آن به ذکر اخبار اهل بیـت(علیهم السلام) بپردازند، آورده است که: فرشتگان چنین مجلسى را در میان گرفته و براى آن‌ها طلب مغفرت مى‌کنند.[۱۸] عنایت فرشتگان به مجالس شیعیان و محبـان اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) در روایات دیگر نیز مورد تأکید قرار گرفته است. براى مثال، عایشه دختر عبدالله بن عاص از رسول خدا( صلی الله علیه و آله ) نقل مى‌کند: «هر جمعى که گرد هم آیند و فضایل آل محمد(علیهم السلام) را نقل کنند، فرشتگان از آسمان‌ها فرود مى‌آیند و به جمع آن‌ها مى‌پیوندند و وقتى آن گروه متفرق مى‌شوند و فرشتگان به آسمان‌ها بالا روند، دیگر ملائکه از آن‌ها مى‌پرسند: بوى خوشى از شما استشمام مى‌کنیم که نظیر آن را تا کنون احساس نکرده‌ایم. آن‌ها هم در پاسخ مى‌گویند: ما در مجلسى بودیم که اخبار آل محمد( صلی الله علیه و آله ) در آن نقل مى‌شد. آن ملائکه مى‌گویند: ما را هم به آن‌جا ببرید تا از باقى مانده‌ى عطر آن مجلس بهره ببریم».[۱۹]

شفاى جوان مسیحى مبتلا به سرطان خون
به برکت حدیث کساء

از طرف مرحوم آیت الله العظمى حاج “سید محمد شیرازى(رحمهالله‌علیه)” ، حسینیه‌اى در ایالت واشنگتن آمریکا، به نام حسنیه‌ى «الرسول الاْءعظم( صلی الله علیه و آله )» تأسیس شده است. دهه‌ى فاطمیه در این حسینیه مراسم عزادارى براى حضرت زهرا (سلام الله علیها) برپا و در شب‌هاى جمعه، مراسم دعا و توسل و قرائت حدیث شریف کساء برقرار است. یکى از روحانیان بزرگوارى که از سوى بیت آیت الله العظمى شیرازى، در آن مرکز بزرگ دینى، انجام وظیفه مى‌کند، نقل کرده است: روزى در یکى از خیابان‌هاى واشنگتن، پشت چراغ قرمز، منتظر آزاد شدن راه بودم. در این هنگام یک خانم بى حجاب، با گریه‌ى شدید، به طرف اتومبیل من آمد و گفت: ‌حاج آقا! شما ایرانى هستید؟ گفتم: بله. ‌ ‌
گفت: التماس دعا دارم؛ من یک جوان نوزده ساله دارم که به سرطان خون مبتلا و در بیمارستان بسترى است، حالش هم بسیار بد است. در جواب آن خانم گفتم: «شب جمعه به حسینیه‌ى رسول اعظم( صلی الله علیه و آله ) بیایید و در مجلس حدیث کساء شرکت کنید، تا به برکت توسل به حضرت زهرا (سلام الله علیها) مشکل شما مرتفع شود». آن خانم شب جمعه به حسینیه آمد و دعا کرد. از قندهایى که براى تبرک در جلسه‌ى حدیث کساء به حاضران داده مى‌شد و قدرى شُله‌زرد نذرى به آن خانم دادم و گفتم: از این‌ها قدرى به جوان سرطانى خود بدهید. وى در جواب من گفت: پسرم نمى‌تواند چیزى بخورد. از او خواستم که حتى اگر شده یک ذره از این شله‌زرد را در دهان او بگذارد.
دو روز بعد دیدم که خانم گریه‌کنان به حسینیه آمد. اول خیال کردم که جوانش فوت کرده؛ خواستم به او تسلیت بگویم، ولى او هنگامى که نزدیک شد، رو به من کرد و پس از سلام گفت: حاج آقا، وقتى مقدارى از آن شله‌زرد را در دهان جوان گذاشتم، فوراً چشمش را باز کرد و حالش خوب شد. پس از آن، پزشکان بیمارستان براى بررسى حال او جلسه‌ى مشورتى تشکیل دادند و در نهایت اظهار داشتند که حضرت مسیح(علیه السلام) او را شفا داده است؛ ولى من به آن‌ها گفتم که به یقین، او شفـا یـافته‌ى امام حسین(علیه السلام) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) و حدیث کساء است.
آن خانم در نوبت‌هاى بعد با حجاب اسلامى، در جلسه حدیث کساء شرکت مى‌کرد و جریان زندگى خود و شفا یافتن فرزندش را براى حاضران تعریف مى‌کرد و مى‌گفت: من مسیحى بودم؛ بیست سال قبل به هنگام حاملگى در ایران حضور داشتم، شوهرم را از دست دادم و پس از آن به آمریکا آمدم. در ایران، تبلیغات هیچ یک از علماى بزرگ نتوانست مرا مسلمان کند؛ ولى امروز به برکت امام حسین(علیه السلام) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) و حدیث کساء مسلمان شده‌ام. وى مرتب بر این جمله تـأکیـد مـى‌کـرد کـه حـدیـث کسـاء و حضرت زهرا (سلام الله علیها) مرا به سوى اسلام هدایت کرده است(۲۰)

[۱۵] ـ صدر این حدیث شریف در کتاب‌هاى بسیارى به سندهاى مختلف از شیعه و سنى آمده است. براى دیدن تمام حدیث با ذیل آن ر.ک. طهرانى، میرزا ابوالفضل، شفاء الصدور فى شرح زیاره العاشورا، ج۱، ص۲۲۵.
[۱۶] ـ الحموینى، فرائد السمطین، ج۱، ص۳۶؛ بحرانى، سید هاشم، غایه المرام، ص۵؛ ابو عبدالله الرازى، “ارجح المطالب”، ص۴۶۱؛ شوشترى، قاضى نورالله، احقاق الحق، ج۹، ص۲۰۳، بحرانى، عوالم العلوم، ج۱/۱۲، ص۲۲.
[۱۷] ـ در حدیث آمده است که امام صادق(علیه السلام) از فضیل مى‌پرسند: آیا شما شیعیان با هم جلسه تشکیل مى‌دهید و زمانى که پاسخ مثبت او را مى‌شنوند مى‌فرمایند: »ان تلک المجالس احبها، فاحیوا امرنا یا فضیل، رحم الله من اْءحیا امرنا …» )مجلسى، بحارالانوار، ج۴۴، ص۲۸۲ و ج ۷۱ ص۲۶۰ و ۳۵۱.( روایـات مـربـوط بـه ایـن بحـث بسیـار اسـت. علامه مجلسى( رحمه الله علیه) در “مرآه العقول”، ج۹، ص۵۳ در تفسیر “حیاه لامـرنا” مى‌فرمایند: «برپایى این‌گونه جلسات و گفتگو از معارف اهل بیت(علیهم السلام) سبب پویایى و زنده ماندن دین و علوم و معارف اهل بیت(علیهم السلام) و امر امامت و ولایت آن‌هاست».
[۱۸] ـ ما ذکر خبرنا هذا فى محفل من محافل اهل الاْءرض، و فیه جمع من شیعتنا و محبینا، الا ونزلت علیهم الرحمه، و حفت بهم الملائکه و استغفرت لهم الى ان یتفرقوا …
[۱۹] ـ القندوزى، ینابیع الموده، ص۲۴۶، شوشترى، احقاق الحق، ج۹، ص۵۰۰ و … براى دیدن تفصیل این روایات ر.ک: آیه التطهیر فى احادیث الفریقین، ج۲، ص۳۲۷.
[۲۰]ـ موحد ابطحى، میر سید حجت/ کرامات و عنایات فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و نهضت فاطمیه/ ص ۲۸۵- ۲۸۷

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=31882

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x