تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
1

پایان انتظار ۲۰ ساله با افتتاح تصفیه‌خانه و خط انتقال آب میانه

  • کد خبر : 306881
  • 19 خرداد 1402 - 12:12
پایان انتظار ۲۰ ساله با افتتاح تصفیه‌خانه و خط انتقال آب میانه

پروژه آبرسانی به میانه از سد گرمی چای شامل مرحله نخست سد گرمی چای، تصفیه خانه و خط انتقال ۴۹ کیلومتری پس از ۲۰ سال انتظار و با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

به گزارش کمال مهر، با بهره برداری از این پروژه مردم میانه، شهر تَرک و ۱۷ روستای واقع در مسیر بهره برداری که از مصوبات دور نخست سفر استانی رئیس جمهور به آذربایجان شرقی است از آب شرب سالم و با کیفیت بالا برخوردار شدند.

این طرح مهم به دلیل نبود یا کمبود اعتبار تعطیل و نیمه راکد شده بود که پس از سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی و تعیین فرصت یکساله وی برای رفع تنش آبی جمعیت حدود ۱۲۰ هزار نفری منطقه، سرعت و شتاب گرفت و با تزریق به موقع اعتبارات مصوب، تصفیه خانه و خطوط انتقال آن به طور کامل تکمیل و آماده بهره برداری شد.

همچنین مرحله نخست سد گرمی چای به عنوان منبع تامین آب این طرح آبرسانی که ۲۱ میلیون متر مکعب ظرفیت دارد و برای تامین ۵۰ ساله آب شرب منطقه طراحی شده به میزان پنج میلیون متر مکعب آبگیری شده تا مردم میانه و روستاهای واقع در مسیر از آب شرب سالم و باکیفیت برخوردار شوند و در تابستان که به دلیل کاهش سطح آب های زیرزمینی و چاه ها که از منابع اصلی تامین آب شرب میانه هستند دچار تنش آبی و کمبود آب نشوند.

در جریان سفر رئیس جمهور به استان، ۴۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل سد گرمی چای در نظر گرفته شد، سدی که کار ساخت آن در سال ۱۳۸۶ و با اعتبار ۲۷.۵ میلیارد تومانی آغاز شده بود به دلیل نبود اعتبار و عدم تزریق به موقع پول تعطیل شده بود.

هزینه به روز شده برای تکمیل این سد حدود هزار میلیارد تومان است و با تصویب اعتبار ۴۵۰ میلیارد تومانی در سفر نخست رییس جمهور به آذربایجان شرقی، این سد دوباره فعال شده و قرار است تا پایان سال به صورت کامل به بهره برداری برسد.

از مجموع ۴۵۰ میلیارد تومانی که برای این سد در سفر رئیس جمهور مصوب شده ۲۳۰ میلیارد تومان از محل سازمان برنامه کشور و ۲۲۰ میلیارد تومان از محل ماده ۵۶ تامین می شود و تاکنون ۱۳۵ میلیارد و ۴۰ میلیون تومان به صورت نقد و ۲۵ میلیارد تومان به صورت اسناد خزانه و در مجموع ۱۶۰ میلیارد و ۴۰ میلیون تومان از محل سازمان برنامه کشور تخصیص یافته و مجوز ۱۳۰ میلیارد تومان از محل سازمان برنامه به صورت نقد و اسناد خزانه دریافت شده است.

طرح آبرسانی به میانه از این سد که همزمان با سد گرمی چای در سال ۸۶ آغاز شده تا سال ۹۳ به دلیل نبود اعتبار به طور کامل راکد مانده بود و هرچند اقداماتی در بین سال های ۹۳ تا ۹۷ صورت گرفت اما پیشرفت چندانی نداشت و این در حالی بود که کمیت و کیفیت آب شرب میانه هر روز بدتر می شد و در فصل گرما، تامین آب شرب این شهر با مشکل مواجه می شد.

این طرح شامل آبگیری سد گرمی چای، خط لوله انتقال از سد به تصفیه خانه به طول ۶.۵ کیلومتر، تصفیه خانه با ظرفیت ۴۵۰ لیتر بر ثانیه و خط لوله انتقال ۴۳ کیلومتری از تصفیه خانه به میانه تعریف شده بود.

میزان مصرف آب شرب شهر میانه حدود ۹۰۰ هزار تا یک میلیون مترمکعب در ماه است و روزانه ۳۴ هزار متر مکعب آب در این شهر مصرف می شود که با آبگیری سد گرمی چای و انتقال آن به تصفیه خانه تازه تاسیس از طریق خطوط لوله آب، میانه در تابستان امسال مشکل سال های قبل را نخواهد داشت و دولت برای طرح تصفیه خانه و خط انتقال حدود ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه کرده است.

اختصاص ۱۰ برابری اعتبار به سد گرمی چای در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱
مدیر پروژه سد گرمی چای در مورد این طرح اظهار کرد: پس از سفر رییس جمهور به آذربایجان شرقی و دستور وی مبنی بر رفع سریع مشکل آب میانه، طی امسال و سال گذشته به اندازه ۱۰ برابر سال های ۹۷ تا ۹۹ برای تکمیل سد گرمی چای اعتبار اختصاص داده شد.

مجید امیری افزود: میانه در تابستان با تنش آبی مواجه می شود و چاه هایی که آب این شهر از آن تامین می شود به لحاظ کمی و کیفی پاسخگوی نیازهای شهر نیست.
وی ادامه داد: رییس جمهور در سفر سال قبل خود به استان تاکید کردند که برای رفع این بحران فکری شود از این رو تصمیم گرفتیم تا این سد را به صورت مرحله ای و فراز بندی بهره برداری کنیم.
امیری گفت: در مرحله نخست، پنج میلیون متر مکعب در پشت این سد آبگیری شده است و توانایی تحویل ۲۰۰ لیتر بر ثانیه به تصفیه خانه وجود دارد. در مرحله نخست، پنج میلیون متر مکعب در پشت این سد آبگیری شده است و توانایی تحویل ۲۰۰ لیتر بر ثانیه به تصفیه خانه وجود دارد.
وی همچنین از اجرای ۶.۵ کیلومتر خط لوله از شیرخانه سد تا تصفیه خانه خبر داد و گفت: سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۶ میلیارد تومان و سال قبل ۱۵۸ میلیارد تومان به پروژه تزریق شد و ۲۲۴ میلیارد تومان به صورت فاینانس و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز از محل تبصره ۱۳ تخصیص یافت و کمبودی از نظر اعتبار برای تکمیل سد وجود ندارد.

آب مورد نیاز میانه، شهر ترک و ۱۷ روستا در تابستان تامین شده است

وی افزود: هزینه به روز صرف شده برای این سد یکهزار میلیارد تومان است و این سد که به صورت خاکی با هسته رسی اجرا شده ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
امیری گفت: طول تاج ۹۳۹ متر است و ۸۶ متر از پی ارتفاع دارد و ظرفیت آن ۲۱ میلیون مترمکعب است و در پایان سال ۱۴۰۲ سد به صورت کامل آبگیری می شود و تا ۵۰ سال آب آشامیدنی میانه را تامین می کند.

تصفیه خانه آب میانه آماده بهره برداری است

سرناظر تصفیه خانه آب میانه گفت: این تصفیه خانه شامل واحدهای کلرزنی اولیه، اختلاط و پیش ته نشین، زلال سازی، فیلتراسیون و مخزن و آبنما آماده بهره برداری است.
رضا میرزایی ادامه داد: ظرفیت فعلی این تصفیه خانه ۴۵۰ لیتر بر ثانیه است که تا ۹۰۰ لیتر قابل افزایش است.

وی افزود: آخرین روش و سیستم دنیا در این تصفیه خانه به کار گرفته و تاکنون ۲۴۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

میرزایی گفت: حجم مخزن تصفیه خانه ۱۰ هزار مترمکعب است که با خط لوله ۴۳ کیلومتری به میانه انتقال و تحویل شرکت آبفا می شود.

وی ادامه داد: در آخرین نمونه‌ ای که از آب تصفیه شده گرفتیم سختی آب در آن از ۸۰۰ به ۱۰۰ کاهش یافته و کدورت نیم شده و مردم میانه امسال آبی در حد استانداردهای بالا مصرف می کنند.

صمد دعایی کارشناس این طرح نیز با بیان اینکه این طرح در سال ۸۱ تعریف، در ۸۵ تصویب و در سال ۸۶ به پیمان واگذار شد، ادامه داد: ظرفیت مدول اول تصفیه خانه ۴۵۰ لیتر بر ثانیه است که با مدول دوم به ۹۰۰ لیتر می رسد.
وی طول خط انتقال از تصفیه خانه تا میانه را ۴۳ کیلومتر اعلام و اظهار کرد: هشت کیلومتر این خط به قطر ۸۰۰ و بقیه ۹۰۰ میلی متری است که به غیر از ۱۶ کیلومتر آن، به صورت ساخت و بهره برداری اجرا شده است.

فرماندار: ۱۰۰ میلیارد تومان برای انتقال آب میانه هزینه شد

فرماندار میانه نیز با بیان اینکه به زودی آب پایدار با کیفیت به دست مردم این شهرستان می‌رسد، گفت: تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان برای انتقال آب به این شهرستان از محل سفر استانی رییس جمهور و ۲۰۰ میلیارد تومان هم از منابع بانکی در این پروزژه هزینه شده است.

مسعود سعادتی با بیان اینکه تامین آب شرب میانه مهمترین مساله شهرستان است، افزود: آب میانه چون از چاه های منطقه تامین می شود از نظر سختی بالاتر از حد معمول است بنابراین برای تامین آب شرب استاندارد قرارداد پروژه سد گرمی چای از سال ۱۳۸۴ منعقد و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۸ شروع شد که تا سال ۱۳۹۱ بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشت.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۱ پروژه حدود هفت سال دچار رکود شد اما بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم، تسریع در روند امور این طرح در دستور کار قرار گرفت و از سال ۱۴۰۰ عملیات اجرایی شتاب گرفت و اعتبارات تخصیصی به این پروژه بعد از سفر رییس جمهوری به استان سه برابر شد.

آیت الله سیدابراهیم رییسی در قالب پنجمین سفر از دور دوم سفرهای استانی به آذربایجان شرقی سفر کرده است و برای این سفر ۲۲۰هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات برای استان پیش بینی شده است.

از مجموع اعتبارات۱۹ هزار و ۳۷۳ میلیارد تومانی سفر اول رئیس جمهور به آذربایجان شرقی تاکنون هشت هزار میلیارد تومان اختصاص یافته و برخی از مگاپروژه های استان که در سال های گذشته متوقف شده بود با تزریق اعتبارات از محل منابع سفر استانی فعال شده و در حال پیشرفت است

میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه ها ۶۲ درصد است.

تعهد استان برای اجرای پروژه‌ها در سال اول تعداد ۲۷ پروژه بود که در این راستا برای ۱۲ پروژه تخصیص ۱۰۰ و بیشتر از ۱۰۰ درصدی محقق شده و عملیات ۱۵ پروژه نیز به اتمام رسیده است.

در سفر اول رئیس جمهور به آذربایجان شرقی ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای واحدهای تولیدی و خدماتی در چهار بخش گردشگری، صنعت، کشاورزی و پارک علم و فناوری در نظر گرفته و مقرر شد طی ۲ سال پرداخت شود که ۶ هزار میلیارد تومان مربوط به سال اول به صورت کامل پرداخت شده است.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=306881

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x