تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
0

قدیمی‌ترین عکس سِلفی‌ جهان+تصاویر

  • کد خبر : 44966
  • 09 تیر 1393 - 18:06
قدیمی‌ترین عکس سِلفی‌ جهان+تصاویر

اما شاید بد نباشد حالا که بحث سلفی گرفتن و تاریخ به میان آمده از خودمان بپرسیم اولین عکس سلفی دنیا را چه کسی گرفته؟

به گزارش کمال مهر،  گرفتن عکس سلفی هم یکی از عادت‌های تازه‌ای است که چند وقتی می‌شود همه را به خودش مشغول کرده. شاید تا قبل از این بارها از این کارها، خودمان و خانواده‌مان و یا در جمع دوستان کرده‌‌ایم ولی انگار الآن عکس سلفی گرفتن یک «مد» هم محسوب می‌شود. حتی خیلی‌هایمان که کمی حساس‌تر بودیم و می‌خواستیم عکس دقیقی از خودمان بگیریم جلوی آینه می‌ایستادیم و قاب دوربین را برای یک پرتره زیبا از خودمان تنظیم می‌کردیم. (بدیهی است که الآن و با دوربین‌های جدید که از روبرو هم تصویر را می‌گیرد این کار دیگر معنایی دارد!)

قدیم‌ترین عکس سِلفی‌ جهان+تصاویر

جنجال عکس سلفی یا بهتر بگوییم تاب و تب سلفی گرفتن چند باری هم همه را سرگرم کرد. در لابه‌لای خبرهای چند وقت پیش که نگاهی بیندازیم، بودند خبرهایی که سوژه‌شان عکس سلفی فلان بازیگر یا شخصیت سرشناس بود. عکس سلفی دست‌اندرکاران و سینماگران هالیوودی در پایان جشن اسکار امسال یکی از این‌ها بود. چند وقت بعد هم برخی خبرگزاری‌ها عکسی را منتشر کردند که یک شهروند خوش‌ذوق در حال سلفی گرفتن از خودش و دکتر محمود احمدی‌نژاد بود. خیلی‌ها نظر گذاشته بودند که معنی این عکس و این خبر چیست؟ خیلی‌ها سِلفی را سَلَفی می‌خواندند و برای همین معنی عکس و تیترش را نمی‌فهمیدند. انگار بی‌خبر بودند که سلفی گرفتن چند وقتی است که بر سر زبان‌ها افتاده.

قدیم‌ترین عکس سِلفی‌ جهان+تصاویر

چند وقت بعد «سوزان ساراندون» بازیگر زن سرشناس آمریکایی که قبل‌تر در فیلم معروف «تلما و لوییز» با همبازی و زوج سینمایی‌اش «جینا دیویس» عکس سلفی گرفته و همان هم به پوستر فیلم تبدیل شده بود، در اینستاگرام خود عکس جدیدی از خودش و دیویس را منتشر کرد. او برای خودش در سلفی گرفتن حق «اب و گل» قائل شده بود و البته قصد داشت یادی هم از ایام گذشته کرده باشد.

قدیم‌ترین عکس سِلفی‌ جهان+تصاویر
قدیم‌ترین عکس سِلفی‌ جهان+تصاویر
این موج سلفی گرفتن تنها چند روز وقت لازم داشت که به اموات و گذشتگان هم برسد. علاقه‌مندان به شخصیت‌های تاریخی به سراغ آن‌ها رفتند و با استفاده از خلاقیت و ذوق هنری خود، دست این درگذشتگان هم دوربین دادند و برایشان عکس سلفی گرفتند. در تصویر زیر، چرچیل بزرگ و مکار را می‌بینیم که این بار خود اسیر مکر فرزندان عصر فوتوشاپ شده است!

قدیم‌ترین عکس سِلفی‌ جهان+تصاویر

اما شاید بد نباشد حالا که بحث سلفی گرفتن و تاریخ به میان آمده از خودمان بپرسیم اولین عکس سلفی دنیا را چه کسی گرفته؟ پاسخ به این سوال واقعا دشوار است. کسی نمی‌تواند برای این اولین‌ها جواب قطعی پیدا کند. اما اخیرا تصویری منتشر شده که شاید بتوان گفت قدیمی‌ترین عکس و قدیمی‌ترین تلاش برای عکس سلفی گرفتن را نشان می‌دهد. در این عکس‌برداری جالب که به نزدیک به یک قرن پیش باز می‌گردد، عکاسانی از کمپانی بایرون را می‌بینیم که بر روی سقف استودیو عکاسی مارسو در نیویورک در حال گرفتن یک پرتره با یکدیگرند.

قدیم‌ترین عکس سِلفی‌ جهان+تصاویر
قدیم‌ترین عکس سِلفی‌ جهان+تصاویر

یک طرف دوربین را شخصی به نام جوزف بایرون با دست راست خود گرفته، در حالی که دیگری، بن فالک طرف دیگر را با دست چپ خود نگه داشته است. سه نفر باقی مانده در عکس، پیری مک‌دونالد، کلنل مارسیو و پاپ کُور می‌باشند. عکس در دسامبر ۱۹۲۰ گرفته شده و یکی از ۲۳ هزار چاپ شرکت بایرون است که در موزه شهر نیویورک از مجموعه پورتال ین شهر، به کیفیت دیجیتالی ارتقا داده شده است. در تصویر دوم، همان گروه را در نمایی دیگر در دسامبر ۱۹۲۰ می‌بینیم، هرچند معلوم نیست که هر دو عکس در یک مکان و در یک روز گرفته شده باشد.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=44966

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x