تاریخ : سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳ Tuesday, 21 May , 2024
1

۵۷۰ هزار افغان غیرمجاز در تهران/ ضرورت ورود فرمانداری‌ها در کنترل اتباع غیرمجاز

  • کد خبر : 40457
  • 04 خرداد 1393 - 12:56
۵۷۰ هزار افغان غیرمجاز در تهران/ ضرورت ورود فرمانداری‌ها در کنترل اتباع غیرمجاز

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران گفت: حدود ۵۷۰ هزار نفر از اتباع افغانی غیر مجاز در استان تهران هستند.


به گزارش گروه اجتماعی کمال مهر، سید عیسی موسوی نسب، مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران با اشاره به آمار اتباع افغان مجاز و غیرمجاز در استان تهران گفت: در راستای توافقات سه جانبه با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و دولت افغانستان حدود ۲۷۲ هزار نفر اتباع مجاز تحت عنوان پناهنده در استان تهران وجود دارد.

وی با اشاره به طرح شناسایی اتباع غیرمجاز مصوبه شورای عالی امنیت ملی در سال ۸۹ عنوان کرد: حدود ۵۶۰ هزار تبعه افغان براساس این طرح شناسایی شده‌اند که ۲۰۰ هزار نفر از آنها طبق فرآیند قانونی اقامت دارند که در مجموع حدود ۴۷۰  هزار تبعه افغان دارای شناسنامه با اقامت مجاز در حوزه استان تهران هستند.

موسوی نسب ادامه داد: در طرح شناسایی اتباع غیرمجاز در سال ۸۹ از ۵۶۰ هزار تبعه افغانی غیرمجاز حدود ۲۰۰ هزار نفر شناسایی شدند و حدود ۳۶۰ هزار نفر تا امروز کم شده است که یا در طرح شناسایی شرکت نکردند و یا به کشور خود بازگشتند و یا تعدادی جدیدالورود به کشور وارد شدند.

وی با بیان اینکه برآورد ما وجود ۵۳۰ تا ۵۵۰ هزار تبعه افغان غیر مجاز در تهران است، افزود: از دهه ۶۰ تا امروز همواره یک سوم پناهندگان مجاز و غیر مجاز در استان تهران بوده‌اند‌.

وی با بیان اینکه بزرگترین چالش ما دستگیری اتباع غیر مجاز است، افزود:‌ باید براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی دو مقوله را در اولویت قرار دهیم یکی از آنها برخورد با کارفرمایان متخلف است.

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران با اشاره به اینکه انگیزه کار مهمترین هدف اتباع غیر مجاز در کشور است، افزود:‌ کارفرمایان مطابق مواد ۱۸۱  و ۱۲۰  قانون کار باید از به کارگیری افراد بدون روادید و بدون پروانه کار خودداری کنند اما بخشی از کارفرمایان با انگیزه سودجویی تخلف کرده و از افراد فاقد روادید و پروانه کار استفاده می‌کنند.

به گفته موسوی نسب  موضوع دستگیری و برخورد با اتباع غیرمجاز و قرمز کردن محیط برای آنها به عهده نیروی انتظامی است‌.

وی ادامه داد: طی توافقی با فرمانداران برای هر فرمانداری سهمیه‌ای مشخص شده است که با هماهنگی ناجا در کل استان باید نسبت به جمع آوری و دستگیری افراد غیر مجاز اقدام کنند.

موسوی نسب افزود:‌ فرمانداران باید مدیریت کنند و همکاران در ناجا نیز به عنوان اصلی‌ترین بخش در جمع آوری اتباع غیر مجاز و با تکیه بر ماموریت‌های ذاتی خود وارد شوند.

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی در مورد راهکار مقابله با ورود اتباع غیرمجاز گفت: رویکرد تازه‌ای به عنوان سیاستی کلی تصویب شده که براساس آن فرآیند حضور قانونی اتباع را تسهیل کنیم.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=40457

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x