سرویس سیاست کمال مهر – یکی از حقایق قرآنی این است که انسان برای فهم قرآن باید تقوا داشت باشد. قرآن کتاب هدایت برای متقیان است و سایر انسانها اگر از تقوا دوری کنند، فقط با ظواهری از قرآن مواجه خواهند شد که امکان دارد از آن بهرهای نبرند و حتی ممکن است باعث خسارت آنها شود. زیرا قرآن میفرماید که (لا یزید الظالمین الا خسارا). پس برای آن که قرآن را بهتر بفهمیم و به دریای معارف قرآنی دست یابیم چه باید بکنیم؟
حضرت آیت الله خامنهای حفظه الله در ضمن مباحث تفسیری خود در این باره خاطر نشان میسازند که هر چه انسان در مراتب تقوا رشد کد بهتر میتواند به لایههای زیرین محتوا و بطون قرآن دست یابد. ایشان در این باره میفرماید:
«الذین یؤمنون بالغیب و یقیمون الصلوه و مما رزقناهم ینفقون»[۱] : برای همین متقین شش خصوصیت بیان شده که این شش خصوصیت در یک انسان، در حقیقت عناصر تشکیل دهندهی تقواست و آن تقوای صحیح و عینی با این شش خصوصیت در انسان تأمین میشود البته فراموش نشود که من در جلسهی قبل گفتم: این تقوا در همهی مراحل به انسان کمک میکند، یعنی شما وقتی یک مایهای از تقوا داشته باشید از قرآن یک چیزی میفهمید و هدایت میشوید و این تقوا هرچه بیشتر بشود شما از قرآن بیشتر میفهمید یعنی حتی یک انسانی که در حد اعلای تقوا هست اگر باز تقوایش بیشتر شود به همان نسبت افزایش روحیه تقوا ممکن است باز چیزهای جدیدتر و ترفهتر و یک ظرافتهایی را از قرآن بفهمد و این فقط مربوط به اول کار نیست که بگوئیم اگر میخواهید از قرآن چیزی بفهمید باید با تقوا بشوید و بعد که تقوا یعنی همان هشیاری و دقت را بدست آوردید دیگر برو در بطن قرآن، نخیر، درهمهی مراحل هرچه این تقوا بیشتر شد درک انسان بیشتر میشود، حالا این شش خصوصیت مقدماتی است برای اینکه یک سطح قابل قبولی از تقوا در انسان بوجود بیاید، یا بگوییم یک حداقل لازمی از تقوا در انسان بوجود میآید. اولین خصوصیت این است که: الذین یؤمنون بالغیب.[۲]
[۱] سوره مبارکه البقره آیه ۳: الَّذینَ یُؤمِنونَ بِالغَیبِ وَیُقیمونَ الصَّلاهَ وَمِمّا رَزَقناهُم یُنفِقونَ. ترجمه: (متقیان) کسانی هستند که به غیب [=آنچه از حس پوشیده و پنهان است] ایمان میآورند؛ و نماز را برپا میدارند؛ و از تمام نعمتها و مواهبی که به آنان روزی دادهایم، انفاق میکنند.
[۲] بیانات در جلسه هشتم تفسیر سوره بقره در تاریخ ۱۳۷۰/۰۷/۲۴.