تاریخ : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 10 May , 2024
0

بمناسبت سالگرد مرحوم دکتر محمد مصدق نخست وزیر پیشین فقید ایران

  • کد خبر : 283306
  • 15 اسفند 1401 - 10:41

مرحوم دکتر مصدق در ۸ دوره نماینده مجلس شورای ملی، استاندار، وزیر و دو دوره نخست وزیری خدمات شایسته و ماندگاری از خود بجای گذاشت.

چهاردهم اسفندماه سالروز فوت مظلومانه نخست وزیر پیشین ایران زنده یاد دکتر محمد مصدق می‌باشد. متاسفانه ایشان در تاریخ کشورمان همانند بسیاری دیگر غریب، بی نام نشان و فراموش شده است و نسل جدید هیچ آشنایی با افکار، اندیشه، سوابق و خدمات شایسته او در تاریخ گذشته نداشته و کاملا” با او بیگانه هستند.
دکترمصدق نخستین ایرانی است که موفق به اخذ مدرک دکترای رشته حقوق از دانشگاه نوشاتل سوئیس شد.
 

 
مرحوم دکترمصدق در ۸ دوره نماینده مجلس شورای ملی، استاندار، وزیر و دو دوره نخست وزیری خدمات شایسته و ماندگاری از خود بجای گذاشت.
دکتر مصدق از پیشگامان نهضت ضد استعماری بوده، او نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای جهان سوم جزء قهرمانان مقابله با استبداد و استکبار شناخته میشد و در دورانی جز افتخارات ملت ایران به حساب می امد.
مصدق اولین کسی بود که اندیشه ملی شدن صنعت نفت را در مناطق نفت خیز منطقه به اجرا در آورد و از این طریق پرچم مبارزه با استعمار را برافراشت. سرانجام با مبارزه و مقابله با زر، زور و تزویر در سال۱۳۴۵ در تبعیدگاه دعوت حق را لبیک و در جایگاه ابدیش آرام گرفت.
 
مزار دکتر مصدق در خانه خود – احمد آباد شهرستان نظراباد
 
این روزها که سالروز فوت این مرد بزرگ است مصادف شده با حوادث زنجیره ای ناگواری و تلخی که در مدارس برای دختران سرزمینمان در حال وقوع است و ناخودآگاه انسان را به یاد برخورد قاطع و ایستادگی مرحوم دکتر مصدق با متصرفان جاهل و متعصب مدرسه دخترانه ساری که مخالف تحصیل دختران بودند می اندازد.
روحش شاد یادش گرامی باد.
 
 
به قلم: مهندس اسدالله درویش امیری

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=283306

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x