تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
0

اغتشاشات، به اقتصاد کشور و معیشت مردم ضربه زد

  • کد خبر : 281315
  • 14 دی 1401 - 9:40
اغتشاشات، به اقتصاد کشور و معیشت مردم ضربه زد

روزنامه حامی اغتشاشات چند ماه گذشته اذعان کرد این اتفاقات به سرمایه‌گذاری در کشور و معیشت طبقات پایین آسیب زد و همسو با فشار تحریم‌ها بود.

به گزارش کمال مهر، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت:روزنامه آرمان از قول مرتضی افقه کارشناس اقتصادی وابسته به طیف اصلاح‌طلبان نوشت: اعتراضات پیامدهای مهمی از نظر اقتصادی برای کشور داشت. به هر حال ما در شرایط تحریم قرار داشتیم و بازتاب اتفاقاتی که در کشور رخ می‌داد شرایط بین‌المللی را برای ما پیچیده‌تر کرد. تحریم‌ها به اندازه کافی زمینه‌ساز افزایش قیمت ارز و به تبع آن افزایش قیمت بسیاری از کالاها بود. این در حالی بود که اغلب سرمایه‌گذاران و کارگزاران اقتصادی منتظر این بودند که برجام چه وضعیتی پیدا می‌کند.

در چنین شرایطی اعتراضات، نگرانی‌های جدیدی را برای سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران به وجود آورد. این اتفاق در حالی رخ داد که برخی کشورهای اروپایی با اعتراض کنندگان همراهی می‌کردند. کشورهای اروپایی که در تحریم‌های گذشته با آمریکا همراهی کرده بودند در پی اتفاقات اخیر که در کشور رخ داد تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کردند که پیامدهای منفی برای اقتصاد کشور به‌همراه داشت. همراهی کشورهای اروپایی با معترضان باعث شد که نگرانی‌های سرمایه‌گذاران و کارگزاران اقتصادی نسبت به وضعیت سرمایه‌گذاری در ایران افزایش پیدا کند. این در حالی بود که نرخ ارز نیز روند صعودی به خود گرفته است. در چنین شرایطی برخی از فعالان و سرمایه‌گذاران اقتصادی با تردید به سرمایه‌گذاری اقتصادی فکر می‌کنند. نکته دیگر اینکه اعتراضات اخیر روند خروج سرمایه را تشدید کرده که این اتفاق می‌تواند پیامدهای منفی برای اقتصاد کشور به‌همراه داشته باشد.

اعتراضات باعث تشدید خروج سرمایه از کشور شد. همه این موارد باعث افزایش نرخ تورم و به خصوص تورم در قیمت‌های مواد غذایی شده که به تازگی رقم آن در حدود۶۰ درصد عنوان شده است.

افقه در پاسخ این سؤال که «آیا این اتفاق فشار اقتصادی را روی اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد تشدید می‌کند؟» گفت: اولین اتفاقی که پس از این اتفاق رخ می‌دهد فشار اقتصادی و معیشتی روی زندگی اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد است و این اقشار بیشترین آسیب را از این وضعیت خواهند دید. واقعیت این است که اقشار آسیب‌پذیر و کم درآمد جامعه در سال‌های اخیر از برخی بی‌تدبیری‌ها آسیب جدی دیده بودند و زندگی آنها تحت تأثیر تصمیمات اشتباه قرار گرفته بود. این در حالی است که تورم مواد غذایی و همچنین پیامدهای اقتصادی اعتراضات اخیر سفره مردم را تنگ‌تر از گذشته کرده است. اعتراضات اخیر، شرایط را سخت‌تر کرده و فشار اقتصادی را به سفره مردم بیشتر کرده است. این در حالی است که نگرانی نسبت به آینده موجب خروج سرمایه از کشور شده است.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=281315

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x