تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024
0

بنای تاریخی ۲۰۰ ساله ، پارکینگ فرغون های شهرداری!

  • کد خبر : 203013
  • 12 مهر 1396 - 10:07

زیر پل فروسی شهرسنندج، روبروی مسجد ملاویسی و نبش بلوار کردستان و خیابان عجایب سنندج یعنی ناصرخسرو، حمام شیشه ای وجود دارد که درب ورودی آن مامنی برای خواب معتادین و محلی برای فرغون های شهرداری شده است…

بنای تاریخی ۲۰۰ ساله ، پارکینگ فرغون های شهرداری!

به گزارش«کمال مهر» به نقل از آفتاب دل، زیر پل فروسی شهرسنندج، روبروی مسجد ملاویسی و نبش بلوار کردستان و خیابان عجایب سنندج یعنی ناصرخسرو، حمام شیشه ای وجود دارد که درب ورودی آن مامنی برای خواب معتادین شده است

مجله خبری نگاه سنندج به وضع بنای تاریخی پرداخته است که حال و احوال این روزهایش خبر از تیشه بر ریشه ی این بنای تاریخی می دهد.

حمام شیشه ای سنندج و بنای تاریخی زیبایی که بر خلاف اسم جذابش شیشه ای نیست، بلکه حمامی است مثل تمام حمام های دیگر تاریخی که از سنگ و گچ و ملات ساخته شده است و با این حال به کار رفتن شیشه های رنگی زیبا در این حمام، آن را به این نام معروف کرده است.

در حمام شیشه ورودی، هشتی، بینه، سربینه و حمام گرم را می بینید که در حمام گرم ستون های سنگی زیبایی تعبیه شده است. همچنین این حمام مثل تمام حمام های عمومی ایرانی، سکوها، آبنماهای گرم و سردو خزینه دارد و با تزئینات آهک بری جلوه بیشتری پیدا کرده است. سر در ورودی بنا هم دارای نمای آجر کاری است. تزئینات آهکبری این بنا، نقش های مختلفی از گیاهان و حیوانات را ترسیم می کنند.

 با این حال به کار رفتن شیشه های رنگی زیبا در این حمام، آن را به این نام معروف کرده است. این حمام تاریخی در سال ۸۳ به صورت کامل مرمت شد و قرار شد که به عنوان یکی از آثار تاریخی مورد بازدید گردشگران و به عنوان موزه دائمی عکس کردستان قرار گیرد ولی تنها یک سال بعد از مرمت، درب حمام شیشه بسته شد.

عبور کانال فاضلاب شهر سنندج از نزدیکی آن باعث شده تا آب به دیوارهای آن نفوذ پیدا کرده و هر روز بخشی از دیوارهای حمام تاریخی شیشه از بین برود که با توجه به این وضعیت هر روز بخشی از گچ و گل روی دیوارهای حمام شیشه فرو می‌ریزد و اگر این روند ادامه داشته باشد بدون شک باید منتظر تخریب کل دیوارها بود.

یکی از زیباترین بناهای تاریخی هم دوره خود در ایران که بعضی ها قدمتش را قاجاریه و برخی دیگر ان را به دوران زندیه نسبت میدهند . حمامی که نامش را به دلیل شیشه های رنگی موجود در آن زمان و ناموجود در زمان حال نام نهادند. حمامی که به گفته قدیمی های محل در تملک خانواده بابان بوده و قابل استفاده اما حال….

 سال ۸۳ بود که به دلیل نفوذ فاضلاب به دیواره های این حمام و ریزش نقش های تزیینی اهک بری و گچ بری کمیاب مزین به نقوش گیاهی و حیوانی این اثر باستانی مورد مرمت قرار گرفت و قرار شد بشود اثری باستانی که مورد بازدید عموم مردم و میهمانان و توریستان این شهر قرار بگیرد اما حال و روز این اثر شرم اور به گونه ایست که باید از موارد ذکر شده جهت حفظ آبرو پنهانش کنیم .
حمام شیشه ای اگر اثار باستانی اصفهان و شیراز و یزد و … بود از خود ما سنندجی ها نفری ده هزار تومن پول بلیت مسترد می کردند تا بتوانیم نگاهی به آن بیاندازیم اما خوب ما هم بیکار ننشسته ایم و در فکر استفاده های دیگر و البته رایگان این اثر بوده ایم .

بام حمام در حال حاضر محلیست برای نگهداری فرغون های مامورین شهرداری (که البته به دستور مافوقین ناچار به این استفاده اند) و البته ورودی آن را تخصیص داده ایم به کارتن خواب ها و معتادین تا در آرامش خاطر مشغول به مصرف مخدر خود و استفاده به عنوان استراحتگاه باشند. جالبتر اینجاست وقتی که بدانید این اثر باستانی با شماره  ۲۸۳۹ به ثبت فهرست آثار ملی ایران هم رسیده است .

البته این در حالی است؛ که مدیرکل میراث فرهنگی استان کردستان به وضعیت نامناسب حمام شیشه شهر سنندج اشاره کرد و گفت: میراث فرهنگی استان سال ۸۳ این اثر تاریخی را کاملا مرمت کرد و قرار بود که به خانه هنرمندان تبدیل شود اما متاسفانه پیگیری نشد

وی با اشاره به اینکه حمام شیشه از بناهای عمومی و قدیمی شهر سنندج به شمار می‌رود افزود: با توجه به اینکه مالکیت این بنا هم اکنون در اختیار شهرداری سنندج است، این نهاد باید به وضعیت این بنای تاریخی رسیدگی کند.

چیزی که در عیان است ضربه تیشه از کاریست که قطعا فردا ها حسرتش را میخوریم…

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=203013

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x