به گزارش گروه اجتماعی «کمال مهر»؛تلگرام شبکه اجتماعی محبوب این روزهای ایرانی ها با برقرای تماس تلفنی تحول جدی در عرصه ارتباطات کاربران خود ایجاد کرده و به محبوبیتش افزوده است، اما اینکه یک پیام رسان خارجی در داخل ۶۰ درصد حجم ترافیک اینترنتی کشور که ۴۳ میلیون نفر کاربر دارد را به خود اختصاص داده و حدوداً ۹۰ درصد کاربران اینترنت نیز از این پیام رسان استفاده می کنند، مسئله ای نیست که به سادگی از کنار آن عبور کرد.
قابل شنود یا امن، اما مسئله این نیست!
موضوع مهمی که اذهان را در استفاده از این شبکه اجتماعی (متنی و صوتی) درگیر خود کرده “امن” بودن این پیام رسان می باشد و در خصوص مسدود شدن تماسی صوتی در شایعاتی که به سرعت در حال انتشار است عدم دسترسی و غیرقابل شنود بودن این امکان جدید ذکر می شود که دولت و دستگاههای امنیتی به این دلیل اقدام به مسدود سازی آن کردهاند.
غیر قابل شنود و سکرت چت و پرتکلهای غیرقابل دسترسی و مواردی از این دست با یک مثال ساده قابل درک خواهد بود که آیا دستگاه های نظارتی و دولتی امکان دسترسی و کنترل این بستر را دارند یا خیر؟
بستر اینترنت را یک رودخانه فرض کنید، این رودخانه از یک مبادی ورودی به داخل کشور در حال جریان است آیا این ورودی قابل کنترل است!؟
بله؛این ورودی توسط دستگاههای امنیتی کشور به راحتی قابل دسترسی است و البته قطعا فعالیتهای مخل امنیت کشور مورد بررسی و دسترسی قرار میگیرد و این موضوع در تمامی کشورهای دنیا برای حفظ امنیت و جلوگیری از اعمال خرابکارانه اجرا میشود و این نکته نیز قابل توجه است که دستگاه های نظارتی و اطلاعاتی کشور به حفظ حریم خصوصی کاربران از نظر شرعی و قانونی کاملا پایبند هستند.
علت مسدودی تماس صوتی تلگرام چیست و چه کسی پاسخگو است!؟
اینکه دستگاه های نظارتی امکان نظارت کامل بر محتوا و اطلاعات این شبکه ها را در اختیار دارند و کانالهای ضد دین و مخالف نظام و شخصیتهای کشوری را می توانند مسدود کنند مورد بحث نیست، ارائه دهندگان خدمات اپراتوری و بستر اینترنت در کشور انشعابات جریان ورودی اینترنت در کشور هستند که به قولی سرچشمه نشستهاند و از هر فرصتی برای بهره برداری های مالی از هیچ اقدامی کوتاهی نمی کنند درحالی که این شرکتها با وجود دریافت پول های کلان از مردم و تحمیل هزینه های اضافی به آنان خدماتی در شان آن ها ارائه نمی دهد و با مشاهد یک امکان ساده در یک نرم افزار ارتزاق و منافع خود را در خطر دیده و دست به هر اقدامی می زنند.
تماس ارازن اما به چه قیمت؟
استفاده از قابلیت مکالمه صوتی دارای صرفه اقتصادی بسیار بالایی است چرا که شما میتوانید با یک بسته اینترنت ۲۰۰ مگابایتی یک روزه همراه اول با قمیت ۱/۵۰۰ تومان، بسته اینترنت ۲۰۰ مگابایتی یک روزه ایرانسل با قیمت ۱/۲۰۰ تومان و بسته اینترنت ۲۰۰ مگابایتی یک روزه رایتل با قیمت ۲/۰۰۰ تومان اقدام به مکالمه با بالاترین کیفیت ممکن تا ۸ ساعت یعنی ۴۸۰ دقیقه از طریق تلگرام تماس صوتی با افراد مورد نظر خود داشته باشید که این میزان نسبت به هزینه مکالمه درون و برون شبکهای بسیار پایینتر و نشان از صرفه اقتصادی آن مخصوصا در زمان استفاده از اینترنت نامحدود خانگی دارد.
گرگم گله میبرم! چوپان ندارم، بی خبرم!
متاسفانه دولت برای حفظ منافع و ارتزاق از این شرکتها از کنار این مسئله به سادگی عبور میکند و هیچگونه عکس العمل مناسبی نشان نمی دهد و مسئله را رها کرده است.
براستی چه کسی پاسخگو است!؟ وزیر ارتباطات اعلام کرده است که تماس صوتی تلگرام با مجوز وزارت ارتباطات فعال شده اما امروز۲۹ فروردین ۹۶ اعلام شد که حکم قضایی برای ۲۰ شرکت ارائه کننده خدمات دسترسی، ارسال شده است تا این سرویس را از دسترسی کاربران خارج کنند و وزیر ارتباطات می گوید “اطلاعی از جزئیات آن ندارم.
این جا ایران است جهانی دیگر!
این “عدم اطلاع” نشان از ضعف دولت در خدمت رسانی به مردم بوده و مسلماً موضوع در جهت منافع دولت و اپراتورها می باشد و قربانی اصلی مردم خواهند بود در حالی که سرویس دهندگان اینترنت و اپراتورها در دنیا شیوه های کسب درآمدی مشخص و خدمات رضایت بخشی را ارائه می دهند و دولت ها نیز حامیان اصلی مردم هستند، اما در ایران خدمت رسانی به مردم مفهوم دیگر دارد.
انتهای پیام/
محسن رضایی اصل فعال رسانه و فرهنگی
ب