تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024
0

سوء استفاده سیاسی از یک موضوع اجتماعی/ سیاه‌نمایی شبکه‌های بهایی درباره خودکشی در ایران

  • کد خبر : 54440
  • 16 شهریور 1393 - 9:44
سوء استفاده سیاسی از یک موضوع اجتماعی/ سیاه‌نمایی شبکه‌های بهایی درباره خودکشی در ایران

تحقیقات صورت گرفته در ایران نشان می دهد که محور خودکشی در ایران متصل به شرایط اقتصادی نیست و دلایل ذکر شده در شبکه‌های ماهواره‌ بیشتر زمینه‌ای سیاسی دارد تا اجتماعی.

به گزارش کمال مهرسایت فرهنگ نیوز نوشت: در حالی شبکه های ضد انقلابی با ارائه آمار و ارقام مختلف درباره میزان خودکشی در ایران، درصدد تخریب و ناکارآمد نشان دادن نظام اجتماعی ایران هستند که بر طبق آمار منتشر شده جهانی پیرامون این پدیده نامیمون در جهان ،ایران دارای رتبه ۶۹ در میان ۸۹ کشوری است که اطلاعات آنها پیرامون این مسئله جمع آئوری شده است. بر طبق آمار سالانه حداقل یک میلیون نفر در سراسر دنیا خودکشی می‌کنند، یعنی در هر ۴۰ ثانیه، یک نفر.

جوسازی و سیاسی جلوه دادن رخدادهای اجتماعی مختلف از سوی رسانه های ضد انقلاب چون شبکه بهایی “من و تو” در حالی قوت گرفته است که دست اندرکاران این شبکه ها با محور قرار دادن برخی آمارهای داخلی و بدون درنظر گرفتن آمارهای جهانی،سعی در مایوس کردن مردم از پیشرفتهای مختلف کشور دارند.

اگر چه پدیده مذموم “خودکشی” در ایران نیز مانند بسیاری از کشورها وجود دارد اما قیاس دلایل این پدیده در ایران با سایر کشورها قابل توجه است. اگرچه این شبکه ها محور اصلی “خودکشی” را درایران مسائل اقتصادی و نداشتن شغل! بیان می کنند اما تحقیقات صورت گرفته در ایران نشان می دهد که محور خودکشی در ایران متصل به شرایط اقتصادی نیست! و دلایل ذکر شده در این شبکه ها بیشتر زمینه ای سیاسی دارد تا اجتماعی؛شاید بررسی و نیم نگاهی به  آمار جهانی خودکشی و دلایل آن در کشورهای مختلف خالی از لطف نباشد:

.آمار جهانی حکایت از آن دارد که بالاترین میزان خودکشی در جهان در کشورهای مانند لیتوانی، بلاروس، روسیه، اوکراین،برخی کشورهای آسیایی، آمریکا و غرب اروپا می باشد و بررسی ها نشان می دهد اعتقادات پوچ مذهبی در این کشورها بی ارتباط با افزایش میزان خودکشی نیست.

جالب اینجاست که در کشورهای کاتولیک و مسلمان به دلیل گناه بسیار زیاد، آن فرد را در خودکشی نکردن در شرایط نا امیدی یاری می کند. ولی گاه در بعضی از ادیان مانند ادیان شرق دور فرد را به خودکشی آیینی مثل “هاراگیری” و یا خودکشی های دست جمعی مثل فرقه” فالون گونگ” وا می دارد.

در کشورهای اروپایی و ژاپن که سر آمد خودکشی در جهان هستند، سه نوع عمده از خودکشی را می توان دید، در کشورهای شرق اروپا فقدان اعتقاد به روز قیامت، وضعیت بد اقتصادی، مصرف بالای الکل و سقوط مفهوم خانواده و ارزشهای اجتماعی و همیت جمعی خودکشی بسیار شایع است. لیتوانی، روسیه و جمهوری چک از بارزترین مثالهای این بحث هستند.

در کشورهای غرب و شمال اروپا، افسردگی ریشه در زندگی یکنواخت دارد که در مدلهای کلاسیک خودکشی در خودکشی های سرنوشت گرایانه قرار می گیرد؛ وقتی که فرد هیچ نویدی برای گریز از دایره روزمرگی و یا سرنوشت محتوم پیدا نمی کند.

در ژاپن و کره جنوبی نیز معمولا ترس از آبرو ریزی و همچنین فقدان اعتقادات مذهبی و ساختار فرهنگی خاص آن جوامع موجب افزایش احتمال خودکشی در شرایط خاص اقتصادی- اجتماعی را فراهم می آورد.

اما آمارهای خودکشی و دلایل این پدیده بر خلاف آنچه شبکه بهایی “من و تو” عنوان می کند(بیکاری ومشکلات اقتصادی)، دلایل متفاوتی نسبت به سایر جهان دارد که البته همت بیشتر مسئولان برای از بین بردن این اتفاق ناپسند را می طلبد.

براساس یکی از تحقیقات انجام شده از مجموع ۲۴۰ نفری که اقدام به خودکشی کرده اند؛ ”مهمترین علل زمینه ساز خودکشی در این مطالعات،  اختلافات خانوادگی (۵۴.۶ درصد)، مشکلات عاطفی (۱۸.۸ درصد)، مشکلات اقتصادی (۸.۳ درصد)، مشکلات جسمی و روحی (۷.۹ درصد) و سایر علل (۷.۹ درصد) بود و در ۵/۲ درصد موارد علت خاصی وجود نداشت.

محققان در جریان این پژوهش هم چنین تاکید کرده اند که”تفاوت علل زمینه ساز در متاهلین و غیر متاهلین از نظر آماری معنی دار بوده است”  که “اختلاف خانوادگی مهمترین عامل زمینه ساز خودکشی است. “”مشکلات عاطفی” دومین عامل خودکشی عنوان شده که جوانان را تهدید می کند.

اما گروهی دیگر از پژوهشگران بخش روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران نیز در تحقیق مشابهی بر روی خودسوزی در استان مازندران که به یکی از روش های اصلی خودکشی در ایران بدل شده بود به این نتیجه رسیده اند که از میان ۳۱۸ مورد خودسوزی مورد مطالعه در طی سه سال که ۸۳%  قربانیان ان زنان بوده اند،  علت اصلی این اقدامات را “کشمکشهای زناشویی و خانوادگی” ذکر کرده اند.

هر چند انگیزه خودکشی در ایران به دلایل عوامل فرهنگی و اجتماعی، اختلافات و خشونت های خانگی، ازدواج اجباری، فقر و تنگدستی، برملا شدن حقایق و اسرار ، سوء استفاده های جنسی و از دست دادن آبرو و حیثیت، فشارهای روحی و روانی، تمایلات شدید عاطفی، اعتیاد و …می باشد، اما  امروزه استفاده از مواد توهم زا هم به آن افزوده شده  است!

در این میان ساختار فرهنگ مردسالاری خانواده های عشایر و روستایی در استان های سنتی، که برپایه ی فرهنگ مردسالاری بنا شده، زمینه ساز وقوع خودکشی است که برپایه همین فرهنگ، دختران وادار می شوند به ازدواج های اجباری تن بدهند که یکی از علت های خودسوزی در این مناطق محروم است. البته خودکشی در بین مردان هم وجود دارد که به علت فقر و بیکاری اتفاق می افتد.

اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که عوامل فرهنگی از قبیل فروپاشی نظام سنتی، تحمیل ارزش های فرهنگی بیگانه، تعارض در ارزش های فرهنگی حاکم و فردگرایی می توانند زمینه ساز بروز خودکشی در جامعه نیز باشند.

اگرچه تغییر سبک زندگی از یک تفکر سنتی به یک زندگی مدرن، ایجاد خانواده های هسته ای به جای خانواده های گسترده، سست شدن روابط اجتماعی بین افراد خانواده و ناآگاهی والدین از رفتار فرزندان از مهمترین عوامل تشدید کننده ی خودکشی در جامعه است. اما به نظر می رسد ورود رسانه های ارتباطی به کانون خانواده بی ارتباط با این پدیده در میان جوانان نیست.

در خانواده هسته ای که فرد بیشتر ساعت های عمر خود را در کنار اینترنت و دیگر رسانه ها سپری می کند و ارتباط و تعامل بین فردی در خانواده مناسب نیست، فردگرایی به شدت رشد می کند و این خود از دلایل روانی موثر بر خودکشی است.

در پایان لازم به ذکر است که اگرچه آمار این پدیده در ایران نسبت به سایر کشورها بسیار پایین تر است، اما مسئولان موظفند ضمن فرهنگسازی دراین زمینه به رفع مشکلات زمینه ساز “خودکشی” بیش از پیش اهتمام ورزند.نکته ای که به نظر می رسد درباره “خودکشی” در ایران بیان کرد این است که تقویت اعتقادات مذهبی-معنوی مردم از سوی دستگاههای ذیربط می تواند مانع مهمی برای این پدیده باشد که از سوی برخی مسئولان کم کاریدر این زمینه دیده می شود!

انتهای پیام/

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=54440

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x