تاریخ : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
0

نامه ۳۱ نهج البلاغه نخستین سند آموزشی دینی اسلام است

  • کد خبر : 50889
  • 21 مرداد 1393 - 15:56
نامه ۳۱ نهج البلاغه نخستین سند آموزشی دینی اسلام است

نامه ۳۱ نهج البلاغه به طور قطع نخستین نامه و سند آموزشی دینی اسلام است و متاسفانه هیچ کس در کشور پیدا نشد که این نامه مبارک را به یک درس برای دانش آموزان و دانشجویان و یا به طور کل سیستم آموزشی کشور تبدیل کند.

کمال مهر:حجت الاسلام علیرضا پناهیان مشاور رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هگفت : در افتتاحیه اردوی ضیافت اندیشه ویژه فعالان فرهنگی در دانشگاه‌های سراسر کشور که در رواق دارالهدایه بارگاه منور رضوی برگزار شد به این نکته اشاره شد که اگر از ما بپرسند که بیشترین تاثیر را بر ما کدام یک از نام‌های پروردگار می‌گذارد باید در قالب پاسخ به این سوال به این موضوع اشاره کرد که با وجود اینکه اسامی مختلفی از اسماء الهی در قرآن مشاهده می‌کنیم که همگی توصیف یگانگی و قدرت او را می‌کنند ولی یکی از این اسماء بیشترین اثر تربیتی را بر ما دارد و این اسم هیجان لازم معنوی را در ما به غلیان در می آورد.
وی افزود: به طور قطع نماز ستون خیمه دین است و آثار فراوانی در آن مشاهده می‌شود و به طور قطع جایگاه اول ذکر را در هر چیز از آن خود کرده است، به طور قطع ما اگر بنا باشد توجه خود را بر یک ذکر در نماز معطوف کنیم آن ذکر چیزی نیست جز ذکر “الله اکبر” چرا که این ذکر مهمترین ذکر در نماز و مهمترین ذکر تربیت کننده انسان‌ها است.
حجت الاسلام پناهیان با بررسی ابعاد و دلایل انسان شناسانه الله اکبر در وجود هر انسان خاطرنشان کرد: در وجود هر انسان ویژگی به نام تکبر وجود دارد و می‌توان گفت که نمونه خوبی از این تکبر ابلیس است و این موضوع را نباید فراموش کرد که میل بزرگ شدن در وجود هر انسانی وجود دارد حتی کودکان که این موضوع را هم می‌توان در انیمیشن‌هایی که برای آنها تولید می‌شود مشاهده کرد.
نامه ۳۱ نهج البلاغه سند آموزشی اسلام است 
وی با اشاره به اینکه دختران و پسران جوان فقط برای ازدواج با یکدیگر خلق نشده‌اند،تصریح کرد: ازدواج قسمتی از زندگی شما جوانان است و البته متاسفانه نگاهی که برخی از مروجین فرهنگی در کشور رواج می‌دهند این موضوع را گسترش می‌دهد، البته باید یادآور شوم که امروز چهار درصد طلاق در کشور افزایش یافته است و علت آن هم نشانه‌ای از تصمیم گیری‌های غلط است.
حجت الاسلام پناهیان تصریح کرد : نامه ۳۱ نهج البلاغه به طور قطع نخستین نامه و سند آموزشی دینی اسلام است و متاسفانه هیچ کس در کشور پیدا نشد که این نامه مبارک را به یک درس برای دانش آموزان و دانشجویان و یا به طور کل سیستم آموزشی کشور تبدیل کند.
وی اظهار داشت : رنج تکلیفی و تقدیری دو نوع رنج است که روح انسان‌ها را قوام می‌بخشد وقتی انسان با وجود این دو رنج بزرگ شود روح او هم وسعت می یابد.
حجت الاسلام پناهیان تصریح کرد :بنده به سازنده فیلم حضرت یوسف(ع) عرض کردم که یک راز در دل این داستان بود که شما به آن نپرداختید و آن هم عشق یعقوب به یوسف بود که مانند عشق واقعی پدر و پسر و به تعبیری دیگر عشق امام به امت خود را به نمایش می‌گذاشت.
وی در ادامه افزود:به طور قطع انسان بزرگ خود را درگیر آرزوها و خواسته‌های دنیوی خود نمی‌سازد، انسان بزرگ بعد هر حادثه‌ای را می‌بیند.
حجت الاسلام پناهیان اظهار داشت : ۳۵ سال است که سیاسیون کشور ما در عرصه سیاست بزرگ نبودند به همین دلیل گاه و بیگاه مشکلات داشتیم ولی این موضوع را نباید فراموش کرد که امام خمینی(ره) انسان بزرگی بود به این دلیل که مشکلات را می‌شناخت و آنها را درک می‌کرد و به طور قطع سیاسیون ما باید بزرگ شوند تا مشکلات را درک کنند.
وی با بیان اینکه این سه ویژگی انسان را به تکبر می‌رساند، خاطرنشان کرد : اگر از راه غلط بزرگ شویم، اگر در راه بزرگ شدن عجله کنیم و اگر ادعای بزرگ شدن کنیم ولی بزرگ نباشیم به طور قطع با تکبر مواجه می‌شویم، تکبر ام الامراض است چرا که ما ساخته شدیم برای بزرگ شدن و اینکه تکبر مانع رشد ما می‌شود و به طور قطع نباید فراموش کرد که راه بزرگ شدن تواضع است.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=50889

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x