تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
0

شبحی در پس وقایع عراق/ خواب “ابلیس مو قرمز” برای “شیعیان” چیست؟!

  • کد خبر : 49082
  • 07 مرداد 1393 - 18:39
شبحی در پس وقایع عراق/ خواب “ابلیس مو قرمز” برای “شیعیان” چیست؟!

“ابلیس مو قرمز” براى دهه‌ها سال دست راست دیکتاتور خون آشام عراق بوده و اکنون نیز عامل اتحاد یاران فروپاشیده صدام و نیروهاى تکفیرى-بعثی به شمار مى‌رود.

به گزارش سرویس بین‌‌الملل کمال مهر او مانند شبحى است که از دنیاى کابوس وار صدام حسین مى آید. “عزت ابراهیم الدورى”(“ابلیس مو قرمز” ) براى دهه‌ها سال دست راست خون آشام عراق بوده و اکنون نیز عامل اتحاد یاران صدام و نیروهاى تکفیرى-بعثی به شمار مى‌رود. اگر صدام و اسامه بن لادن هرگز با یکدیگر دیدار نکردند، به این دلیل نیست که الدورى تلاش خویش را نکرده بود.
وی اهل تکریت، زادگاه صدام حسین است. ٧٢ سال سن دارد و در رژیم سابق عراق، سمت معاون رییس جمهوری و معاونت رییس شورای فرماندهی انقلاب را بر عهده داشت.
از عزت ابراهیم الدوری به عنوان یکی از همکاران نزدیک صدام حسین در برنامه ریزی کودتای سال ١٩۶٨ میلادى نام برده می شود که باعث به قدرت رسیدن حزب بعث عراق شد. برخی منابع آمریکایی گفته اند که عزت ابراهیم عامل اصلی در همکاری گروه های تکفیرى و طرفداران حزب بعث در عراق است.
 الدورى ٧٢ ساله که با وجود مشکلات عدیده جسمى هنوز نفس می‌کشد، با رهبر داعش، که خود را خلیفه(!) مى‌خواند، ارتباط تنگاتنگی دارد.
برخى امیدوارند در میان رده هاى بالاى گروه هاى مختلف تکفیرى، الدورى مرکز اختلافات واقع شود. پیروان الدورى از فرقه نقشبندیه بوده و بسیارى از آنها از اعضاى سابق حزب منحله بعث عراق هستند.
هدف بنیادین حامیان این به اصطلاح خلیفه مشترک است: “کشتار شیعیان”!!!
*** همه ما وظیفه‌اى بر دوش داریم
در بغداد، طى مباحث مربوط به جنگ کمتر نامى از “الدورى” آورده مى شود. براى روشن تر شدن این مساله باید اذعان داشت که این مبارزه نه تنها تکفیرى هاى داعش بلکه ائتلافى گسترده تر از قبیل بعثى ها و قبایل سنى را نیز شامل مى شود. تنها زمانی که اصرار کنید عراقی هاى آشنا با کمپین داعش اعتراف خواهند کرد که در مناطق سنى نشین شمال عراق نفوذ همچنان در اختیار الدورى است.
در سال ١٩٩٣ میلادى، طبق گزارش هاى آن زمان، وى به شدت آشفته به نظر مى رسیده است. هنوز دو سال از عملیات “طوفان صحرا” به رهبرى آمریکا و بیرون راندن ارتش بعث از کویت نگذشته بود و الدورى ریاست کنفرانسى ضد غربى را با حضور گروه هاى اسلامگراى افراطى از سراسر جهان را به عهده داشت. چچنى‌ها، اعراب حاشیه خلیج فارس و شمال آفریقا، افراط گرایانى از داکار تا جاکارتا و هیئتى از سنگال به هزینه دولت عراق در هتل بزرگ رشید در بغداد گردهم آمده بودند.
در جریان کنفرانس، الدورى گفته بود: همه ما وظیفه اى بر دوش داریم و آن دشمنى علیه شیعیان و غرب است. مقاومت ما مى تواند به پیروزى نهایى منتج شود، به بهشت موعود!!!
تا آن زمان صدام ایدئولوژى سکولار حزب بعث را با رادیکالیسم اسلامى ساخته خودش پیوند داده بود. “الله اکبر” بر پرچم عراق نقش بسته بود اما آن هم برای سوءاستفاده بود. الدورى ادعا مى‌کرد که تمام جهان اسلام از مجاهد بزرگ “صدام حسین” پیروى خواهند کرد و او امت اسلام را علیه کفار رهبرى خواهد کرد.
چیزى که تکفیرى هاى باهوش تر در آن کنفرانس فهمیدند، قصد صدام در استفاده از این گروه ها براى پیشبرد مقاصد خود بود. اما گروه هایى مانند گروه هاى تحت رهبرى “بن لادن” و “ایمن الظواهرى” مصرى داراى بینشى واقعى تر بوده و برنامه کارى خود را دنبال مى کردند (در آن سال ها القاعده هنوز به گروهى بین االمللى تبدیل نشده بود)، و آنان به چرخش ناگهانى صدام حسین علاقه اى نشان نمى دادند. به همین خاطر پس از واقعه یازدهم سپتامبر آمریکایى ها هیچ ارتباطى میان القاعده و رژیم صدام بدست نیاوردند.
در سال ٢٠٠٣ میلادى، هنگامیکه ائتلاف به رهبرى آمریکا صدام را سرنگون کرد، کارت هاى بازى حاوى تصاویر رفقاى عالى رتبه قصاب بغداد منتشر شد که الدورى در مقام ششم آن لیست قرار گرفته بود. با این وجود الدورى از دام آمریکایى‌ها گریخت. صدام دست وى را براى برداشت بى حساب از خزانه عراق باز گذاشته بود، پس وى مى توانسته حمایت افراد زیادى را بدست آورد. ممکن است وى پناهگاهى در عراق یا سوریه یافته باشد. به هر ترتیب، الدورى فعالیت به منظور بازپس گیرى قدرت براى خود و رفقایش را آغاز کرد.
*** الدوری داعیه رهبری مردم عراق را در سر می پروراند
براى سال ها عملیات “ابلیس مو قرمز” همه را نا امید کرد، حتى شخص صدام را. هنگامیکه در سال ٢٠٠۶ دیکاتور پیر عراق در حال محاکمه بود و انتظار اعدام محتوم خود را مى کشید، تلویزیون بغداد به پخش مصاحبه‌اى صوتى اقدام کرد.
در این مصاحبه، دیکتاتور محکوم به اعدام عراق، الدورى را به ایراد سخنرانى غیرمجاز متهم مى کرد. صدام گفته بود: آرزوى دیرین عزت الدورى صحبت با مردم عراق به عنوان رهبر آنها ولو براى لحظاتى کوتاه بوده است. بنابر ادعاى صدام، وى یک بار به الدورى گفته به صورت جغد مانندش تف خواهد کرد، و بالاتر از این گفته است: مجازاتى که من براى عزت الدورى خواهانم، بریدن گوش‌ها و زبان اوست… و اگر مانند ناشنوایان به زبان اشاره صحبت کرد دست هاى وى را نیز خواهم برید. این کار تا مرگ الدورى ادامه خواهد یافت و از شر وجود منحوسش خلاص خواهیم شد.
در آن زمان الدورى در حالیکه با نسل جدید تکفیرى ها ائتلاف مى کرد، در تلاش براى گرد هم آوردن باقى مانده هاى حزب بعث نیز بود. بسیارى از اعضاى حزب بعث فرارى شده، به زندان افتاده و یا کشته شده بودند. تعداد اندکى به شورشیان علیه اشغال آمریکا پیوسته بودند. اما آنها با شیوخ قبایل سنى که روزى سرکوبشان کرده بودند در تعارضى آشکار قرار داشتند و القاعده عراق نیز نسبت به آنها بى اعتماد بودند.
با آغاز بحران سوریه، درها به روى گروه‌هاى تکفیرى گشوده شد و آنها را به این کشور جلب کرد، سپس تروریست‌ها که حالا با تجربه تر و مسلح تر از همیشه بودند، به عراق بازگشتند. گروهى که خود را  “داعش” مى خواند، نیروى محرکى تازه خلق کرد و به موازات آن نام الدورى مجددا به عنوان رهبر گروهى موسوم به ارتش نقشبندیه بر سر زبان ها افتاد.
به عقیده تروریست هاى هوادار خلافت، چند هزار پیرو وفادار الدورى در فرقه نقشبندیه عامل بسیار مهمى به شمار مى آیند.  اقدامات داعش در عراق با تنها حدود شش هزار تروریست صورت گرفته است. گروهک الدورى، مانند داعش، حمایت برخى از گروه هاى سنى را که احتمالا عقایدشان را نیز نمى پذیرند، بدست آورده اند.
***  دشمنی مشترک با شیعیان تنها عامل اتحاد داعش و نقشبندیه
بدون وجود یک دشمن مشترک، نقشبندیه و داعش دشمنى طبیعى علیه یکدیگر را از سر خواهند گرفت. اگر هر کدام از گروه ها در قدرت بود دیگرى را به پای چوبه دار رهنمون مى شد. زمان کافى و سرنگونى غیرمحتمل دولت عراق چنین سناریویى را در پى خواهد آورد. اما با وجود بر سرکار بودن دولتى شیعه، دو گروه همچنان در جبهه اى مشترک مى جنگند و این دو عنصر قدرتمند در اسرارآمیزترین و پیچیده ترین ائتلاف ممکن، ائتلاف به رهبرى داعش را تشکیل مى دهند.
اوایل ماه ژوییه، در یک نوار صوتى منتسب، شخصى که خود را عزت الدورى معرفى مى کند از گروه هاى سنى افراطی به خاطر نقششان در برخی تحرکات تقدیر کرده و آنها را قهرمانان القاعده و داعش خطاب کرده است.
در حال حاضر، به نظر مى رسد خلیفه و “ابلیس مو قرمز” براى دستیابى به قلمروشان در شمال عراق به یکدیگر نیاز داشته باشند. یک افسر عراقى در پایگاهى در مرکز عملیات نظامى سامرا گفته است که دو گروه همراه یکدیگر و زیر پرچم داعش مى جنگند. به گفته این افسر، به جهت پیشروى از موصل به سمت بغداد داعش به راهبرد غارتگرى تمسک کرده و یکى پس از دیگرى به ارتش عراق و پیش از آنکه بتواند مکانى امن پناه برد، حمله مى کنند. به ادعای وى پس از تصرف منطقه توسط داعش نقشبندیه کنترل منطقه را در دست مى‌گیرد.
در موصل، جایى که داعش در مقابل موفقیت‌های گسترده ارتش عراق احساس امنیت بیشترى مى کند، بیشترین گزارش ها از درگیرى هاى داعش و نقشبندیه مخابره مى‌شود.
بیش از یک سال پیش “ابلیس مو قرمز” با ظاهر شدن در یک ویدیوى اینترنتى از جنگجویان خواست که سلاح به دست گرفته و با دولت بجنگند. او که پشت یک میز چوبى و در مقابل پرچم دوران رژیم بعث نشسته و یونیفرم زیتونى رنگ ارتش عراق را در زمان جنگ ٨ ساله علیه ایران بر تن داشت خطاب به تروریست ها مدعی شد که مردم عراق و نیروهاى ملى از شما حمایت خواهند کرد.
خط فکرى داعش کاملا فرقه ایست: کشتار شیعیان. اما توطئه شنیع الدورى چیز دیگرى است: کشتار ایرانیان(!).
تا زمانى که شیعیان در عراق حضور دارند و لاجرم چشم امیدشان به سوى کمک‌های ایران است الدورى و تکفیرى ها بهانه اى براى اتحاد با یکدیگر در دست دارند. هیچکس بیش از الدورى به این مساله آگاه نیست.
پس از سقوط رژیم سابق عراق، چند بار خبر دستگیری، کشته شدن یا مرگ عزت ابراهیم از سوی منابع مختلف انتشار یافت اما این گزارش ها تایید نشد. با اعدام صدام حسین، گروهی که خود را نماینده اعضای حزب بعث عراق می خواند اعلام داشت که عزت ابراهیم الدوری به دبیرکلی حزب انتخاب شده است.
“ابلیس مو قرمز” طى این سال ها نشان داده که وقتى مساله نجات شخص خودش باشد کاملا انعطاف پذیر خواهد بود و تا آنجا که مى دانیم متأسفانه او هنوز گوش ها و زبان سالمى دارد.
“ابلیس مو قرمز” ارشدترین عضو رژیم سابق عراق است که هنوز بازداشت نشده است هرچند ایالات متحده جایزه ای سنگین را برای اطلاعات منجر به دستگیری وی تعیین کرده است.
منابع:
http://www.thedailybeast.com/articles/2014/07/20/saddam-s-former-deputy-the-red-skull-of-baghdad-still-at-large-in-iraq-and-allied-with-isis.html
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Izzat_Ibrahim_al-Douri
http://english.alarabiya.net/en/views/news/middle-east/2014/07/14/The-significance-of-Izzat-al-Douri-and-the-Ba-ath-Party.html
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=49082

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x