کمال مهر: برای بسیاری از افراد علاقهمندان هیچیک از مدلهای فراری، پورشه، جگوار و یا مازراتی نمیتواند جای خودروهای قدیمی در کلاس خودروهای عضلانی را بگیرد.
خودروهای عضلانی معمولاً خودروهایی جادار با رنج قیمت متوسط و رو به بالا هستند که موتورهای قدرتمندی نیز داشته و برای مصارف معمول و یا مسابقات خاص از آنها استفاده میشود و طرفداران خاص خود را دارد.
بسیاری از مدلهای محبوب این نوع خودروها که شاید چندین دهه از تولید شدنشان میگذرد همچنان در بین هواداران غولهای عضلانی طرفداران زیادی دارند.
از نظر این افراد هیچچیز خوشایندتر از غرش موتورهای قدرتمند این خودروها نیست. در همین راستا در ادامه مطلب به معرفی محبوبترین و خواستنیترین خودروهای عضلانی ساختهشده تا کنون خواهیم پرداخت.
پلایموث RoadRunner
این خودرو با تبلیغ خودروی عضلانی برای جوانان روانه بازار شد. پلایموت RoadRunner برای اولین بار در سال ۱۹۶۸ ساخته شد و تولید آن تا ۱۹۷۰ ادامه داشت. قیمت پایه آن زمان این خودرو ۳۰۰۰ دلار بود. نام این مدل از شخصیت کارتونی به همین نام گرفته شده بود و حتی صدای بوق آن نیز مشابه صدای میگ میگ همان شخصیت کارتونی بود. دلیل محبوبیت این مدل طراحی ساده بود. بسیاری از طرفداران با ایجاد تغییراتی در موتور توان آن را به ۳۹۰ اسب بخار میرساندند. حداکثر سرعت پلایموت RoadRunner 230 کیلومتر بر ساعت بود.
بیوک GSX
یکی از محبوبترین مدلهای بیوک با سایز متوسط در دهه ۶۰ میلادی بود. در سال ۱۹۷۰ کارخانه تولیدکننده این خودرو تصمیم گرفت یک موتور ۷.۵ لیتری با توان ۴۰۰ اسب بخار را بر روی این خودرو تعبیه کند. نتیجه کار فوق العاده بود. در واقع توان اصلی این خودرو ۳۶۰ اسب بخار بود اما علاقه مندان با ایجاد کمی تغییرات و بهینه سازیها توان خروجی آن را به ۴۰۰ اسب بخار میرساندند. این خودرو میتوانست ۴۰۰ متر را در ۱۳.۳ ثانیه طی کند.
اولدزموبیل ۴۴۲
این مدل از اولدزموبیل به این دلیل ۴۴۲ نامگذاری شده بود که کاربراتوری ۴ دهنه، گیربکسی ۴ سرعته و سیستم اگزوزی دوگانه داشت. مدل L69 سال ۱۹۷۷ این خودرو دارای سه مجرای کاربراتور دو دهنه بود و میتوانست ۳۶۰ اسب بخار نیرو تولید کند و ۴۰۰ متر را در ۱۴.۸ ثانیه طی کند. امروز این مدل از اولدزموبیل با قیمتی معادل ۸۵ هزار دلار خرید و فروش میشود. یک مدل کمیاب دیگر از آن با عنوان W30 نیز به تعداد ۵۴ دستگاه تولید شد که موتوری ۶ سیلندر با توان تولید ۳۶۵ اسب بخار داشت.
شورولت کامارو
شورلت کامارو بین سالهای ۱۹۶۷ تا ۱۹۶۹ تولید میشد. اولین مدل این خودرو با نام Z-28 بیشتر رأی مسابقات جاده ای طراحی شده بود. این مدل از شورلت کامارو به موتور وی هشت ۴.۹ لیتری با توان ۲۹۰ اسب بخار مجهز بود و میتوانست ۴۰۰ متر در ۱۴.۸ ثانیه طی کند. گیربکس این خودرو نیز ۴ سرعته دستی بود. نسخه ZL1 شورلت کامارو با موتور آلومینیومی V8 و توان ۵۰۰ اسب بخار عرضه شد که حداکثر سرعت آن ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت بود. از این مدل تنها ۶۹ دستگاه ساخته شد که هرکدام از آنها امروزه چیزی در حدود ۹۰ هزار دلار قیمت دارند.
پلایموث Superbird 440
بر پایه پلایموت Roadrunner ساختهشده بود اما در طراحی آن تغییراتی صورت گرفته بود تا امکان شرکت در مسابقات نسکار را داشته باشد. پلایموث Superbird 440 در سال ۱۹۷۱ ساخته شد و مجهز به یک موتور V8 مگنوم ۴۴۰ با حداکثر توان ۳۷۵ اسب بخار بود. آپشن هایی نیز برای ارتقا فنی این خودرو در نظر گرفته شده بود که میتوانست توان موتور را به ۴۲۵ اسب بخار برساند. قیمت این مدل در سالهای اخیر به طور خیره کننده ای بالا رفته است به طوری که از ۶۷ هزار دلار در سال ۲۰۰۱ به ۱۱۰ هزار دلار در جدیدترین حراجیها رسیده است.
دوج چارژر R/T 440
در بین سالهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۶۹ تولید میشد. طرفداران فیلم و تلویزیون بیشترین خاطره را با حضور این مدل خودرو در فیلمها و سریالهای مختلف دارند. چراغهای جلوی مخفی و گریل عریض جلو قدرت خودرو را بیشتر نشان میداد. یکی از مهمترین ویژگیهای این مدل سیستم تعلیق فوق العاده آن بود که فرمان پذیری عالی اتومبیل را به همراه داشت. داج شارژر R/T 440 در سال ۱۹۶۸ با قیمت ۳۵۰۰ دلار به فروش میرفت ولی در حال حاضر R/T 440 با شرایط خوب بیش از ۱۷۰ هزار دلار قیمت دارند به طوری که قیمت آن از یک دهه گذشته ۴ برابر شده است.
پونتیاک GTO
یکی از اولین خودروهای عضلانی بود که به محبوبیت و شهرت دست یافت که طی سالهای ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۹ تولید میشد. در سال ۱۹۶۵ با معرفی نسخه GTO با موتور ۳.۶ لیتری به اوج شهرت رسید. در سال ۱۹۶۷ با تغیر در سیستم کاربراتور و نصب کاربراتور ۴ دهنه توان خروجی آن به ۳۶۰ اسب بخار رسید. در سال ۱۹۶۹ نیز مدل جاج آن با موتور ۶.۵ لیتری به بازار عرضه شد که امروزی چیزی در حدود ۲۰۰ هزار دلار قیمت دارد.
شورولت Chevelle
شِوِل از شرکت شورات یکی از محبوبترین خودروهای عضلانی تا به امروز بوده که طرح اصلی آن برگرفته از شورلت ایمپالا سال ۱۹۶۱ است. شورلت Chevelle بین سالهای ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۹ تولید میشد و اولین نسخه آن سوپر اسپورت ۳۹۶ بود. از سوپر اسپورت ۳۹۶ صد دستگاه ساخته شد که امروزه قیمتی ۳۶۹ هزار دلاری دارد. در سال ۱۹۷۰ یک مدل با موتور ۷.۴ لیتری و توان ۴۵۰ اسب بخار تولید شد که میتوانست در عرض ۶ ثانیه سرعت خود را از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند.
پلایموث باراکودا
برای اولین بار در سال ۱۹۶۴ تولید شد اما تا سال ۱۹۷۰ و زمانی که نسخه جدید آن با موتور ۷.۲ لیتری با توان ۴۰۰ اسب بخار تولید نشده بود محبوبیت چندانی مداشت. با تولید نسخه جدید تر و قدرتمند طرفداران این مدل نیز بیشتر شدند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو ۵.۶ ثانیه بود و تنها چند صد دستگاه که هرکدام رنگ و تریم داخلی مخصوص به خود را داشتند از آن ساخته شد. پلایموت باراکودا هایی که سالم و تمیز باشند امروزه نزدیک به ۲ میلیون دلار قیمت دارند.
شلبی GT500KR
شلبی GT500KR تنها خودروی کلاسیک عضلانی غیر آمریکایی موجود در این لیست است که طی سالهای ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۸ تولید و ساخته شد. حروف KR در نام این مدل به معنی سلطان جاده است. مدل پایه آن مجهز به یک موتور V8 با توان ۳۹۰ اسب بخار بود. مدل ۱۹۶۶ آن موتوری قدرتمندتر با ۴۸۰ اسب بخار داشت. برخی مدلهای خاص و سفارشی شلبی GT500KR تا ۵.۵ میلیون دلار نیز قیمت دارند.