تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
2

مناقشه دو دولت برسر “۳۰۰۰ هزار دانشجوی بورسیه”/ نشانه‌های رانت کم اما اشتباه بسیار

  • کد خبر : 45864
  • 15 تیر 1393 - 12:13

مناقشه‌ایی که بین دو دولت فعلی و قبلی تقریبا یک ماهی هست که با کش و قوس همراه است و تاکنون نتایج آن مشخص نشده، گویا قرار است، همچنان ادامه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهیکمال مهر، گویا مشکلات و حاشیه‌های وزارت علوم از وزیر علوم گرفته تا معاونان نمی‌خواهد به اتمام برسد، چنانچه در کشورمان دلسوزی و پیشرفت علم جای خود را به حاشیه سازی داده است و فعالیت‌هایی که هنوز صحت و سقم آن مشخص نشده جای خود را به متهم کردن مسئولان کشوری در دو دولت فعلی و قبلی قرار داده است و شاید تمامی این موارد به دلیل قرار داشتن در فصل تعطیل (تابستان) است.

اما در این میان هیچ کس به این نمی‌اندیشد که این حاشیه سازی‌ها و این متهم کردن‌هایی که در اصل باید به صورت نهفته میان مسئولان به نتیجه درست برسد، بهانه‌ایی شده تا دیگر کمتر به مسائلی همچون میزان رشد علمی و یا پیشرفت علمی توجه شود و این تفرقه و دوگانگی دقیقا همان موردی است که دشمنان به دنبال آن هستند.

بنابراین گزارش، هنوز نتایج بسیاری از مشکلات دانشجویان، عزل و نصب‌های بی حد و بالای وزیر علوم مشخص نشده است که بحث بورسیه دانشجویان به میان آمده، بحثی که مهم و خیلی حساس است‌، اما پاسخ آن کاملا روشن و شفاف است.
در این میان باید ببینیم که این مسئله ۳۰۰۰ هزار دانشجوی بورسیه از کجا آب می‌خورد؟ هم اکنون در چه مرحله‌ایی قرار دارد؟ مسئله‌ایی که حساس است و باید تکلیف آن هرچه زودتر بدون افزایش حاشیه‌های مختلف بررسی و حل شود.
تقریبا یک ماهی از نشست خبری (۴ خرداد) معاون دانشجویی وزیر علوم می‌گذرد که در آن ضمن تشریح تخلفات صورت گرفته در اعزام دانشجویان بورسیه در دولت گذشته، اعلام شد در سال‌های ۸۸ تا ۹۲، ۳۰۰۲ نفر از دانشجویان بدون آزمون به بورس داخل و خارج اعزام شدند.
صدیقی در این نشست خبری، با اشاره به تخلفات گسترده صورت گرفته در دولت دهم در اعطای بورسیه به متقاضیان، آمار و ارقامی پیرامون این تخلف منتشر کرد که هر یک به تنهایی برای آتش زدن متقاضیان واجد شرایطی که نتوانسته‌اند در مدارج بالاتر پذیرفته شوند، کافی به نظر می‌رسد.
وی در این نشست خبری به این موضوع اشاره کرد که «دولت برای هر یک از دانشجویان بورسیه خارج بین ۶۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه می‌کند، البته این درحالی است که از میان این افراد معدل کارشناسی ۲۲۸ نفر کمتر از ۱۴ بوده که این رقم براساس آیین نامه‌ها می‌بایست بالای ۱۴ باشد، همچنین معدل ۳۰۵ نفر در دوره کارشناسی ارشد کمتر از ۱۶ بوده که این رقم نیز باید براساس آیین ‌نامه‌ها بالای ۱۶ باشد، وقتی دریابیم که «در پرونده ۲۳۵ نفر هیچ عددی به عنوان معدل درج نشده است»، تازه درخواهیم یافت که وقتی قرار بر جذب نور چشمی ها گذاشته شده، برای مسئولان جذب، نه تنها معدل پایین اهمیت نداشته، که اصلا وجود یا عدم وجود معدل به چشمشان هم نخورده است که اگر غیر از این بود، دست کم جای خالی آن را با عددی پر می‌کردند؛ مگر آنکه این دسته اصولا مدرک فارغ التحصیلی نداشته باشند و به یکباره از کارشناسی یا حتی پایین تر وارد دورره دکترای تخصصی شده باشند.
صدیقی در ادامه گفت: براساس آیین نامه، شرط سنی پذیرش دانشجویان بورسیه ۳۳ سال است در حالی که در پرونده  ۱۸۳نفر هیچ سند محضری برای خدمت پس از فارغ التحصیلی وجود ندارد.
خط خطی کردن کارنامه دیگران کار درستی نیست 
در ادامه این گزارش آمده است، معاون اول رییس‌جمهور طی دستوری خواستار برخورد با عاملان پرونده ۳۰۰۰ دانشجوی بورسیه، از وزارت علوم شده و تاکید کرده با جریان سوئی که در این ارتباط به وجود آمده برخورد شود، اما وزیر علوم دولت دهم اعلام کرده برخی رسانه‌ها درباره این بورسیه غیرقانونی “فضا سازی” کرده‌اند.
 کامران دانشجو وزیر علوم دولت احمدی نژاد، ادعا می‌کند که داستان ۳۰۰۰ هزار بورسیه فضا سازی است، چنانچه وی در حاشیه عیادت از آیت‌الله مهدوی کنی در پاسخ به سؤالی درباره ادعای مطرح شده در خصوص ۳ هزار بورسیه غیرقانونی در دولت قبل گفت: خط خطی کردن کارنامه دیگران کار درستی نیست.
وی افزود :دیروز مسئولان وزارت علوم به مجلس رفتند و در این باره صحبت کرده و مشکل خاصی هم نبوده است و من می‌خواهم که دولت جدید کارنامه خود را ارائه دهد، این دولت نیز بیاید و بگوید چه کار کرده؛ در زمان ما رتبه علمی  کشور ۱۳ بوده است و متوسط رشد علمی دنیا را داشته‌ایم و در منطقه اول شده‌ایم. آنها بیایند بگویند از نظر علمی رشد بیشتر شده و چه میزان عضو هیأت علمی جذب کرده‌اند، ما وقتی وارد وزارت علوم شدیم‌، کارنامه قبلی‌ها را غلط‌گیری نکردیم و اساسا غلط‌گیری کارنامه دیگران کار دولت‌های ضعیف است و دولت قوی کارنامه خود را با دیگران مقایسه می‌کنند.
وی ادامه داد: ما اعلام کردیم در طول ۴ سال ۱۴۰ هزار مقاله علمی ثبت‌شده داشته‌ایم ولی این رقم در طول دوران اصلاحات ۹ هزار مقاله بوده است. کار یک مجموعه قوی این نیست که دولت قبلی را خراب کند و بر روی خرابه‌های آن، خود را آباد نمایند، شاید با این مسئله می‌خواهند ضعف‌های خود را بپوشانند.
 رییس دانشگاه آزاد پاسخ می دهد
 حمیدرضامیرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی می‌گوید: حق کسانی که همزمان با این ۳۰۰۰ دانشجو که‌ غیرقانونی بورس شده‌اند و متقاضی دریافت بورس بوده‌اند، از بین رفته است. اکنون با مشخص شدن این تخلفات، باید به کسانی که حق آنها ضایع شده پاسخ قانع‌کننده داد. به هر حال این امر سرنوشت برخی ‌افراد را تغییر داده‌ و حتی شاید موجب شده برخی ‌نخبگان ما که ترجیح می‌دادند در ایران بمانند، از کشور بروند.
معاون پارلمانی وزارت علوم پاسخ می‌دهد
‌در ادامه نصیری‌قیداری معاون پارلمانی وزارت علوم گفت: پرونده دانشجویان متخلف بورسیه به دور‌ دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد یعنی از سال ۸۸ تا ۹۲ بر می‌گردد و هم‌اکنون همه مسئولان بر این باورند، بیشترین بار تخلف بر دوش مسئولانی است که حکم بورسیه را با رانت و سیاسی‌بازی به افراد داده‌اند که در این میان، وزارت علوم در دولت یازدهم از مقصر نبودن‌ دانشجویان در این فرایند گفته و حمایت خود از آنان را تا پایان تحصیلشان ادامه می‌دهد. چنانچه بخش عمده‌‌ای از تخلفات آموزشی که از دولت گذشته مانده و در همانجا صورت گرفته، به گونه‌ای است که در آن دانشجو چندان مقصر نیست و با این نگاه، دولت یازدهم اهتمام خود را در حمایت کلی از دانشجویان دارد.
 عضو کمیسیون مجلس پاسخ می دهد/ نشانه‌های رانت کم اما اشتباهات بسیار
 در ادامه جواد هروی، عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره این موضوع اظهار داشت:‌ پرونده بورسیه‌ها در کمیسیون در حال بررسی است و کمیته تشکیل شده در حال بازبینی و بازیابی مصادیق است. همچنین باید این را بگویم که تاکنون مواردی دیده شده‌ که در این پرونده خلاف‌هایی صورت گرفته‌ است و در حقیقت‌ تخلفاتی صورت گرفته و ‌متأسفانه کسانی توانسته‌اند از این فرصت استفاده کنند.
وی گفت: اما اینکه افراد سرشناس و یا افراد خاصی توانسته‌اند از این رانت‌ بهره ببرند، هنوز در حال بررسی است. تا اینجای کار نشانه‌های رانت کم بوده، ولی اشتباهات بسیار بوده است.
وی در پاسخ به اینکه این کار به دستور چه کسی انجام شده؟ گفت: در اینجا بحث رئیس جمهور وقت، فعلا مطرح نیست؛ اما بحث این است که چرا شورای بورس به جای وزیر تصمیم‌گیری کرده است ‌و اینکه آیا این دستورها صریح بوده یا نه، از موضوعات مطرحی است که در حال شفاف‌سازی است.
برای این کار ما در حال بررسی تک تک پرونده‌ها هستیم و با بازبینی پرونده نفر به نفر به دنبال این هستیم که آیا دستور صریحی در آن بوده یا نه، و احتمالا کمی طول بکشد.
بیشتر‌‌ تخلفات در بحث سن و معدل افراد دریافت کننده بورس بوده است
وی در خصوص تخلفات روی داده در پرونده‌ها نیز گفت: موارد بسیار‌ بوده است، ولی بیشتر‌‌ تخلفات در بحث سن و معدل افراد بورس ‌بوده؛ یعنی در برخی ‌موارد شرط معدل که لازمه دریافت بورس است، رعایت نشده و در برخی دیگر نیز شرط سنی رعایت نشده‌ و افراد دریافت کننده بورس سن بیشتری نسبت به حد نساب داشته‌اند.
هروی تصریح کرد : ما شرط معدل ۱۴ و ۱۶ را در بحث معدل و میزان سن مشخص را برای دریافت بورس برای اشخاص داریم که یا رعایت نشده و تخلف‌ شده ‌یا اینکه اشتباه شده و در پرونده به دقت بررسی نشده‌اند، موارد دیگر این پرونده و ابعاد دیگر آن نیز در حال بررسی است.
همچنین همه اعضای هیأت علمی دانشگاهای سراسری کشور، حدود ۲۰۱۷۷ نفر است. حال چگونه امکان دارد‌ در دولت گذشته، ۱۸ هزار تن جذب هیأت علمی شده باشند؟ ‌این نوع آمار دادن و عدم شفافیت و اطلاعات دقیق ندادن، باعث ایجاد مشکلات در این گونه موارد می‌شود.
در ادامه به سراغ یکی از ۵ عضوی رفتیم که مسئول پیگیری این امر شدند، حسن مسلمی نائینی معاون سابق بورس وزارت علوم یکی از ۵عضوی است که مسئول پیگیری این امر شده است.
 وی در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت :قرار بر این شده که هیچ یک از اعضای این کمیته تا نهایی نشدن نتایج هیچ مصاحبه‌ای نداشته باشند.
وی افزود: کلیه اخبار در این رابطه توسط سخنگوی این کمیته اعلام می‌شود و نتیجه این موضوع تا یکی دو هفته دیگر مشخص می‌شود.
براساس این گزارش، حالا مقرر شده نتیجه این امر تا دو هفته آینده مشخص شود، سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که ما در هر دولت شاهد چنین اعمالی حالا با صحت تایید شده یا به صورت کذب‌ بوده‌ایم، چرا مسئولانی که در ابتدای قبول سمت خود با تمام نیرو اعلام می‌کنند که تمام تلاش خود را در جهت احیای علم و پیشرفت آن به کار می‌گیرند در نیمه راه دست به چنین اعمالی می‌زنند؟
این امر ناشی از چیست که در ابتدای کار هر دولت حاشیه‌هایی در این خصوص به گوش می رسد؟ غافل از آنکه شاید دولتی که برسر کار است، نیز چنین فعالیتهایی دارد و این فعالیتها تا کی و چه زمانی ادامه دارد؟
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=45864

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x