تاریخ : یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 12 May , 2024
0

کافه کتاب به معرفی اثری که مقام معظم رهبری از آن رونمایی کردند پرداخت

  • کد خبر : 42879
  • 27 خرداد 1393 - 8:14
کافه کتاب به معرفی اثری که مقام معظم رهبری از آن رونمایی کردند پرداخت

چهارشنبه صبح بود که به مناسبت میلاد امام عصر(عج)، مقام معظم رهبری (مدظله) از دانشنامه امام مهدی (عج)، اثری ارزشمند از موسسه دارالحدیث را رونمایی کردند.

به گزارش گروه چند رسانه‌ای کمال مهر، معظم‌له در این دیدار از زحمات آیت‌الله محمدی ری شهری و همکارانشان در موسسه دارالحدیث به خاطر این هدیه ارزشمند (دانشنامه امام مهدی (عج) که به مناسبت این عید به جامعه اسلامی و علمی تقدیم شد تقدیر و تشکر کردند و در ادامه فرمودند: بنده به نظرم دیروز یا پری‌روز بود که کتاب را آوردند و فرصت کردم یک تورق مختصری بکنم. به نظرم کتاب جالب و برجسته‌ای آمد، وقت می‌گذاریم و کتاب را از اول تا آخر مطالعه خواهم کرد ان شاء الله. ولی کار، کار مهمی است و کار بزرگی است.

دانشنامه امام مهدی که در ۱۰ جلد توسط موسسه دارالحدیث تهیه و تدوین شده امروز منبع جامع برای شناخت منجی بشریت می‌باشد.

برای آشنایی بیشتر شما با این کتاب مرجع سراغ چهره‌ پرآوازه و اشنای علوم حدیث یعنی آیت‌الله محمدی ری شهری رفتیم.

ایشان در مصاحبه با بسته خبری کافه کتاب فرمودند نگارش این کتاب از سال ۱۳۷۹ شروع شد و حدود یکی دو ماه قبل به پایان رسید که در این مدت هم مشغول به مقدمات انتشار آن بودیم.

وی در ادامه افزود: در احادیث شیعه وسنی آمده “واجب است بر مردم که امام زمان وقت و عصر خود را بشناسند” و هر کسی که امام زمان خود را نشناسد مات میتتهً جاهلیه مردنش مردن جاهلیت است.

دانشنامه امام مهدی (ع) ویژگی‌های منحصر به فردی رو داره که هر محققی رو برای بررسی متون کهن بی‌نیاز می‌کنه.

حضرت آیت‌الله محمدی ری شهری در پاسخ به سوال محمد مسعود مصدرالامور که پرسید چه منابعی بررسی شده برای نگارش این دانشنامه فرمودند: استناد گسترده به منابع فریقین یعنی ما به وفور کتاب‌ را مستند کردیم به منابع شیعه و سنی و در مجموع ۹۸۰ عنوان کتاب را مراجعه کردیم که عدد کمی نیست و مجموعا ۳۸۰۰ جلد را دربر دارد.

برای مثال ممکن است یک روایت را که نقل می‌کنیم به ۱۰الی ۲۰ منبع مستند کنیم و دیگر ما آن روایت را تکرارش نکردیم و آمده‌‌ایم همه شبهات مربوط به مهدویت را مطرح کردیم یا در فصل‌ها مستقل پرداختیم یا در ذیل جایی که شبهه قابل طرح است پاسخ دادیم.

حتی نگاه ادیان مختلف هم در مورد موعود مورد بررسی قرار گرفت.

آیت‌الله محمدی ری شهری رئیس موسسه دارالحدیث و مدیر پروژه دانش‌نامه امام مهدی(عج) به کافه کتاب گفت: در مقدمه‌ پنجم، مهدویت از نگاه اهل سنت به تفصیل بررسی شده و در مقدمه ششم، منجی موعود را در ادیان ابراهیمی و در مقدمه هفتم، منجی موعود در ادیان غیرابراهیمی مثل هندوها و… را جامع بررسی کردیم و اعتقاد آنها به منجی و حتی آوردن اسم موعود در این ادیان را تعیین و بررسی کرده‌ایم.

ایشان در ادامه افزودند: ماه رمضان گذشته بود که دوستان پژوهشگر را جمع کردیم در کنار مرقد مطهر امام رضا(ع) و به خود گفتیم یک کاری کنیم که این کتاب برای سال آینده تمام شود در واقع این کتاب تمام نمی‌شد و طول می‌کشید و ما با توسل به اجداد طاهرین امام زمان و خود وجود حضرت صاحب‌الزمان توانستیم کتاب را جمع کنیم چون این کتاب خیلی کار داشت.

اما تقدیم نامه ۱۴ سال کار پژوهشی:

حضرت آیت‌الله محمد محمدی ری شهری نویسنده دانشنامه امام مهدی در انتها قسمتی از تقدیم‌نامه این دانشنامه را قرائت فرمودند:

ای خورشید روشنی بخش این هدیه خرد را بپذیر و بدان به دیده عنایت بنگر و ما را مشمول نیایش‌هایت بدار و تمنای وصالت را برآور و شیرینی لقایت را به ما بچشان.

بسته خبری کافه کتاب شما را به مطالعه عمیق و پژوهشی این دانشنامه دعوت می‌کند.

تا کتاب و کافه کتابی دیگر….

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=42879

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x