تاریخ : دوشنبه, ۱۱ تیر , ۱۴۰۳ Monday, 1 July , 2024
1

انتظار طولانی شهروندان در ایستگاه‌های اتوبوس کرج

  • کد خبر : 38598
  • 24 اردیبهشت 1393 - 10:04
انتظار طولانی شهروندان در ایستگاه‌های اتوبوس کرج

ازمان استاندارد حضور اتوبوس‌های شرکت واحد کرج در ایستگاه، توسط برخی رانندگان رعایت نمی‌شود


سرویس: استانها ، تاریخ: ۲۳/اردیبهشت/۱۳۹۳ – ۰۹:۵۳ ، شناسه خبر: ۳۶۸۶۰۵
ایستگاه اتوبوس

گزارش میدانی تسنیم/

.

به گزارش کمال مهر، تعدادی از رانندگان شرکت واحد کرج بدون توجه به حقوق شهروندان، آنها را برای مدت طولانی در ایستگاه اتوبوس منتظر می‌گذارند.

انتظار طولانی کرجی‌ها در ایستگاه‌های اتوبوس داخل شهری در حالی است که امروز در بسیاری از کلان‌شهرها زمان تقریبی حضور اتوبوس در ایستگاه‌ها روی تابلوهای ویژه درج شده است تا شهروندان بتوانند برای سفر درون‌شهری خود برنامه‌ریزی و زمان‌بندی داشته باشند. در حال حاضر بسیاری از ایستگاه‌های اتوبوس شهر تهران نیز یا این زمان‌بندی را دارند یا اگر هم نداشته باشند، اتوبوس‌ها راس ساعت مشخص در ایستگاه حضور می‌یابند اما در تعداد زیادی از ایستگاه‌های اتوبوس کرج چنین برنامه‌ریزی و زمان‌بندی‌ای وجود ندارد.

دانشجوی کرجی که همراه با خبرنگار ما در ایستگاه اتوبوس حصارک نشسته و مقصد او متروی گلشهر است در این باره می‌گوید: “مترو برای مردم نماد نظم و انضباط است چراکه اگر شما چند ثانیه با تاخیر به ایستگاه مترو برسی، به قطار مورد نظر خود نمی‌رسید و گاه مجبور می‌شوید به جای قطار تندرو از عادی استفاده کنید و تقریبا یک ساعت از زمان‌بندی خود عقب بیفتید.”

وی می‌افزاید: “بنابراین برای من و دیگر شهروندان مهم است که اتوبوس شرکت واحد نیز با زمان‌بندی منظم و دقیق در ایستگاه حضور یابد. این انتظار زیادی نیست. در بسیاری از کشورها و شهرهای دنیا، ارتباط منظم و منسجمی بین اجزای حمل و نقل درون شهری برقرار است؛ اتوبوس یا تاکسی راس ساعت خاصی از ایستگاه حرکت می‌کند و در زمان مشخصی به مترو می‌رسد. اما من معمولا در ایستگاه اتوبوس معطل می‌شوم و بسیاری از راننده‌ها به دلخواه خود فعالیت می‌کنند.”

یک شهروند خانم نیز که در ایستگاه اتوبوس به انتظار نشسته و مقصد او گلشهر است اظهار می‌دارد: “جدای از اینکه باید مدت زمان زیادی در ایستگاه منتظر باشیم، گاهی شرایط ایستگاه نیز مناسب نیست. برای مثال بسیاری از ایستگاه‌های اتوبوس مجهز به آفتاب‌گیر و سایه‌بان مناسب نیستند. حتی نشستن روی نیمکت این ایستگاه‌ها آزاردهنده و خسته‌کننده است. در موارد زیادی نیز اصلا نمی‌توان روی نیمکت ایستگاه نشست چراکه یا کثیف است یا به علت بارش باران خیس شده است.”

وی ادامه می‌دهد: “گاهی اوقات از اینکه یک شهروند کرجی هستم، حس خوبی ندارم. از خودم می‌پرسم با این اوضاع و احوال خدمات‌رسانی چرا باید از اتوبوس استفاده کنم. خب! من هم می‌توانم خودروی شخصی‌ام را به خیابان بیاورم و در ترافیک شهر موثر باشم!”

به گفته این شهروند “شهرداری باید طوری خدمات‌رسانی کند که شهروندان لذت ببرند و دیگر از خودروی شخصی استفاده نکنند اما متاسفانه اگر به داخل اتوبوس‌ها نگاهی بیاندازید، معمولا شلوغ هستند و گاه خانم‌ها اذیت می‌شوند. گاهی نیز صندلی‌ها مناسب نشستن نیست. اتوبوس‌ها بدون زمان‌بندی و برنامه مشخصی در ایستگاه حاضر می‌شوند. در موارد زیادی آقایان وارد قسمت عقب اتوبوس می‌شوند و جای خانم‌ها را اشغال می‌کنند و گاه ادبیات مناسبی هم ندارند و ده‌ها مشکل دیگر.”

به گزارش خبرنگار ما اتوبوس شرکت واحد بالاخره پس از چهل دقیقه تاخیر و انتظار، در ایستگاه حضور می‌یابد و به سمت مترو حرکت می‌کند. در بین راه نیز با توقف‌های بی‌جا و خارج از ایستگاه، زمان زیادی هدر می‌رود و گویا برای راننده مهم نیست که شهروندان برای لحظه‌های خود ارزش قائل هستند.

شهروندان داخل اتوبوس نیز مدام به ساعت‌هایشان نگاه می‌کنند و بدون اینکه اعتراضی بکنند با حرکت سر یا دست، تاسف خود را از رعایت نشدن حقوق شهروندی‌شان نشان می‌دهند.

در ایستگاه متروی گلشهر نیز راننده محترم با آرامش و حوصله بسیار وبا انجام حرکات اضافه، کرایه‌ها را از شهروندان دریافت می‌کند تا زمان بیشتری به هدر رفته باشد.

مسیر برگشت از متروی گلشهر به نقاط مختلف کرج نیز بهتر از این نیست. شما در ساعت مشخصی از قطار مترو پیاده می‌شوید اما گاه باید نیم ساعت تا چهل دقیقه در اتوبوس به انتظار بنشینید تا حرکت کند.

راننده می‌گوید: “من نباید خالی بروم!” می‌پرسم: “مگر فعالیت شما در جایی ثبت نمی‌شود و مگر شما موظف نیستی راس ساعت خاصی به سمت ایستگاه مقصد حرکت کنی؟” و پاسخ می‌دهد: “نه! من به هیچ چیز موظف نیستم!”

البته راننده اتوبوس شرکت واحد درست می‌گوید. گویا هیچ مدیر یا مقام مسئولی از او توضیح نمی‌خواهد که چرا برای وقت و زمان شهروندان اهمیت و ارزشی قائل نیست.

وضعیت دیگر ایستگاه‌های اتوبوس شرکت واحد در کرج به همین شکل است. حتی در بسیاری از آنها نیمکتی برای نشستن وجود ندارد و شهروندان باید مدت‌های زیادی روی پا بایستند و منتظر باشند و شاید هم پس از انتظار طولانی و حضور نیافتن اتوبوس، مسیر خود را با تاکسی یا مسافربرهای شخصی طی کنند که البته امنیت سفر با مسافربرهای شخصی نیز در جای خود قابل بحث است.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=38598

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x