تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
2

گزارش مرکز پژوهش‌های کنگره آمریکا از موشک‌های بالستیک ایران

  • کد خبر : 36219
  • 10 اردیبهشت 1393 - 8:20

با نزدیک شدن به مذاکرات نهایی ایران و ۱+۵، آمریکا مانور تبلیغاتی و رسانه‌ای درباره برنامه موشکی ایران را تشدید کرده است.


به گزارش گروه وبگردی کمال مهر،با نزدیک شدن به مذاکرات نهایی ایران و ۱+۵، آمریکا مانور تبلیغاتی و رسانه‌ای درباره برنامه موشکی ایران را تشدید کرده است.

هدف از این جریان‌سازی جدید، تداوم تحریم‌های مرتبط با برنامه موشکی ایران است تا در صورت کاهش برخی تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب توافق جامع، غربی‌ها بهانه لازم برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران را همچنان در اختیار داشته باشند.

در راستای همین سیاست است که اخیرا مرکز پژوهش‌های کنگره آمریکا گزارشی درباره همکاری‌های ایران، کره شمالی و سوریه در زمینه موشک‌های بالستیک منتشر کرده است.

نکته مهم آن است که در این گزارش، از اطلاعات طبقه‌بندی‌شده جامعه اطلاعاتی آمریکا طی دو دهه اخیر که اخیرا از حالت طبقه‌بندی خارج شده، استفاده شده است.


این گزارش دو نتیجه مهم ارائه می‌کند:

۱- هیچ مدرکی درباره همکاری ایران و کره شمالی در زمینه تجارت هسته‌ای وجود ندارد، اما در زمینه فناوری موشک‌های بالستیک، همکاری دو کشور طولانی‌مدت بوده است.

۲- سوریه موشک‌های بالستیک و فناوری مرتبط آن را از کره شمالی و ایران دریافت کرده است و در زمینه هسته‌ای نیز با کره شمالی همکاری داشته است.

در این گزارش مجددا ادعا شده که برنامه هسته‌ای ایران مشکوک به هدف‌گذاری ساخت بمب هسته‌ای است،‌ هرچند برنامه ساخت بمب هسته‌ای خود را طبق گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا، از چند سال پیش متوقف کرده است.

طبق این گزارش، ایران بیشترین تعداد موشک بالستیک را در خاورمیانه دارد. همچنین ادعا شده که موشک‌های بالستیک ایران قابلیت حمل تسلیحات کشتار جمعی را دارد و افزایش توان فضایی نیز به ایران امکان ساخت موشک‌های با برد بیشتر مثل موشک‌های بالستیک قاره‌پیما را داده است.

در این گزارش با ذکر فهرستی از خریدهای موشک‌های بالستیک کره شمالی توسط ایران طی دو دهه اخیر، گفته شده که هم‌اکنون توانایی ایران در ساخت و آزمایش موشک‌های بالستیک تقریبا از کره شمالی جلو زده است. در این باره به سخنان جیمز کلپر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در جلسه ۱۱ فوریه ۲۰۱۴ کمیته سرویس‌های نظامی سنای آمریکا اشاره شده که گفته بود: ایران هم‌اکنون در تولید موشک‌های بالستیک قاره‌پیما نیازی به کمک خارجی ندارد.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=36219

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x