تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
1

بیماری «انگشت ماشه‌ای» در کمین تایپیست‌ها و پیامک بازها

  • کد خبر : 33384
  • 23 فروردین 1393 - 8:49
بیماری «انگشت ماشه‌ای» در کمین تایپیست‌ها و پیامک بازها

فوق تخصص روماتولوژی علائم بیماری انگشت‌ماشه‌ای را به صورت قفل کردن و آزادی ناگهانی انگشت دانست و گفت: حرکات تکرار شونده انگشتان دست در تایپ، استفاده افراطی از موبایل یا پیامک موجب این بیماری می‌شود.

 

 

کمال مهر:محمدمهدی امام  در پاسخ به پرسش علی از تهران اظهار داشت: انگشت‌ماشه‌ای حالتی است که انگشتان دست در هنگام حرکت یک دفعه گیر می‌کند و به طور ناگهانی با حرکت آزاد می‌شود.

فوق تخصص روماتولوژی گفت: علت ایجاد این بیماری به وجود آمدن یک تورم موضعی در داخل تاندون‌های خم‌شونده انگشتان در کف دست است که هنگام عبور از غلاف تاندون، دچار گیر افتادگی می‌شود و با کمی فشار از غلاف رد می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در موارد پیشرفته که این تورم بزرگ باشد ممکن است انگشت گیر بیفتد و خم و راست نشود.

فوق تخصص روماتولوژی با بیان این مطلب که بیماری انگشت ماشه‌ای در خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود گفت: ممکن است این بیماری با بعضی از بیماری‌ها مثل دیابت، ژن دیابت و بیماری‌های روماتیسمی مثل آرتریت روماتوئید همراهی داشته باشد.

امام تصریح کرد: علت عمده ایجاد بیماری انگشت‌ماشه‌ای حرکات تکرار شونده انگشتان دست است، مثل تایپ، استفاده افراطی از موبایل یا پیامک و انجام کارهای دستی مانند مجسمه‌سازی، گُل‌سازی و … که در طولانی مدت به این بیماری منجر می‌شود.

فوق تخصص روماتولوژی علائم این بیماری را به صورت قفل کردن و آزادی ناگهانی انگشت دست دانست و گفت: آزادی ناگهانی انگشت معمولاً با درد و احساس یک صدا در ناحیه تاندون همراه است؛ البته گاهی اوقات درد به بندهای میانی انگشت نیز تیر می‌کشد و با بیماری‌های روماتیسمی اشتباه گرفته می‌شود.

امام گفت: بیماری انگشت‌ماشه‌ای بیشتر در انگشت حلقه و انگشت شست شایع است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در موارد خفیف، پرهیز از عوامل به وجود آورنده مثل استفاده غلط و طولانی‌مدت از موبایل و همچنین محدود کردن کارهای دستی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

فوق تخصص روماتولوژی افزود: گاهی اوقات در صورت صلاحدید پزشک، بی‌حرکتی توسط آتل به مدت چند روز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

وی گفت: در موارد پیشرفته تر استفاده از داروهای ضد التهاب و تزریق موضعی ترکیبات کورتون‌دار می‌تواند مؤثر باشد که در صورت عدم پاسخ، اقدامات جراحی برای بیمار در نظر گرفته می‌شود.

فوق تخصص روماتولوژی خاطرنشان کرد: امروزه روش مناسب‌تر استفاده از آزادسازی از طریق پوست تاندون است که به صورت سرپایی قابل اجراست؛ اما در موارد شدیدتر به جراحی انگشت نیاز می شود.

انتهای پیام/

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=33384

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x