تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
2

وجود چند محوطه باستانی “پیش از تاریخ اسلام ” در فردیس!

  • کد خبر : 29250
  • 25 اسفند 1392 - 9:09
وجود چند محوطه باستانی “پیش از تاریخ اسلام ” در فردیس!

هتل ها،مهمانپذیرها ، پانسیون ها و همچنین رستورانها تلاش خود را برای اسکان وارائه خدمات به مسافران به کار گرفته اند.

گروه استانی «کمال مهر» ؛ نوروز طولانی‌ترین تعطیلات در ایران است. اینجا است که نقش سازمانهایی که ارائه خدمات در جهت هر چه کیفی تر شدن این تعطیلات را به عهده دارند برجسته می‌شود؛‌ در همین راستا  مصاحبه ای را با آقای مهرجردی معاونت میراث فرهنگی اداره کل سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری استان البرز و مدیر گردشگری شهرستان فردیس انجام دادیم که شرح آن در ذیل خواهد آمد.

جناب آقای مهرجردی از چه زمان به عنوان مدیر گردشگری شهرستان فردیس انتخاب شدید و دلیل این انتخاب چه بود؟

بعد از ارتقاء شهرستان کرج به استان بنده که تا آن زمان در سمت معاونت میراث فرهنگی شهرستان کرج مشغول بودم ، معاونت میراث فرهنگی اداره کل سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری استان البرز را به عهده گرفتم ودر حال حاضر با حفظ سمت از اسفند امسال به عنوان مسئول گردشگری شهرستان فردیس مشغول به فعالیت می باشم.
با توجه به پیش رو داشتن ایام نوروز آیا برای این ایام طرح و یا تمهیدات خاصی را پیش بینی کرده اید؟

طبق سنوات گذشته ستاد هماهنگی خدمات سفر تشکیل شده است که ریاست این ستاد در استان به عهده استاندار و در شهرستان به عهده فرماندار است ودبیر این ستادرؤسای شهرستان هستند.
مهرجردی ادامه داد: دو جلسه ستاد هماهنگی خدمات سفر در شهرستان فردیس تشکیل شده است که طبق مصوبات این جلسه هماهنگی دستگاههای خدمات رسان به عهده سازمان میراث فرهنگی است ودر این راستا هماهنگی های لازم انجام شده است ودر جلسه دوم که مورخ ۰۶/۱۲/۹۲ تشکیل شد، مقرر گردید : ادارات مختلف در شهرستان وظایف نظارتی خود را انجام دهند و خود را جهت مسافران نوروزی آماده کنند ،که در این زمینه هم ایجاد یک پایگاه اطلاع رسانی جهت خدمات بهتر در ورودی شهرستان فردیس داریم و مقر پایگاه به صورت کمپینگ و شامل غرفه هایی همانند اورژانس ،نیروی انتظامی هلال احمر و پایگاه میراث فرهنگی میباشد که مسافران را راهنمایی میکنند.
وی افزود ما برنامه هایی داریم که در ایام نوروز این برنامه ها را به ترتیب اعلام میکنیم ،ازجمله : تور البرز گردی برای مسافرانی که در ایام نوروز مهمان این استان هستند.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد :اطلاع رسانی توسط آژانسهای دفاتر خدماتی مسافرتی انجام و تورهایی برگزار می شود ویک سری اقلام تبلیغاتی و فرهنگی جهت معرفی جاذبه های گردشگری تاریخی و فرهنگی استان با مدیریت میراث فرهنگی و سازمان شهرداری ها، به صورت یک روز در میان در استان و شهرستان توزیع می گردد.
مهرجردی بیان نمود: هماهنگی های لازم با شهرداری نواحی ۳ و ۱۰ انجام شده که خود را برای پذیرایی از مهمانان این شهرستان آماده کنند و بحث تزئین و آرایش شهر و فضا سازی بلوارها و پارکها انجام شود ودر این زمینه هم بازرسی هایی رو از ۲۰/۱۱/۹۲ شووع کردیم این بازرسی ها توسط تیمی که متشکل از نمایندگان چهار نهاد شامل نماینده اماکن ،نماینده نیروی انتظامی،نماینده سازمان معدن و تجارت و نماینده سازمان میراث فرهنگی انجام می پذیرد وتا ۱۷/۰۱/۹۳ ادامه دارد
وی افزود :در زمینه اسکان برای مسافرانی که وارد شهرستان فردیس می شوند ،دو مدرسه با هماهنگی ستاد اسکان آموزش و پرورش آماده شده اند ویکی از مکانها هم خود آموزش و پرورش ناحیه کرج است.
شهرستان فردیس در زمینه گردشگری چه قابلیت هایی دارد؟
مهرجردی در مورد شهرستان فردیس و وتوانمندی هایش عنوان کرد: با توجه به بررسی های انجام شده این شهرستان با جمعیتی تقریبا ۵۰۰۰۰۰ نفری و ۲۰ شهرک از جمله :شهرک ناز ،شهرک وحدت ،شهرک مهندس زراعی، شهر مشکین دشت قابلیت هاو پتانسیل های بالقوه زیادی دارد.
مهرجردی در ادامه با برشمردن برخی از مناطق این شهرستان از جمله دهستان فرخ آباد و زیبادشت به عنوان ظرفیت های گردشگری شهرستان فردیس خاطر نشان نمود: این مناطق به لحاظ نبود زیر ساخت گردشگری نیاز به نگاه ویژه ای در این خصوص دارند .
وی افزود : شهر مشکین دشت هم قابلیت های زیادی در زمینه صنایع دستی دارد.

مسؤل گردشگری شهرستان فردیس با اشاره به تاریخچه سازمان میراث فرهنگی گفت : ابتدا سازمان میراث فرهنگی شکل گرفت و به دنبال آن سازمان ایرانگردی و جهانگردی در سال ۸۳ وسازمان صنایع دستی در سال ۸۶ به این سازمان ملحق شدند ودر مجموع سه سازمان با کارکرکردهای مخصوص به خودادغام شده و تبدیل به سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گرددشگری شد.
این مقام مسئول در ادامه افزود: در این سازمان در حوزه گردشگری معاونتی به نام معاونت سرمایه گذاری ،طرحها و پروژه ها و جود دارد که موضوع آن ایجاد زیر ساخت هاای گردشی ،تاسیس و احداث کمپینگ های گردشگری بین راهی ،تاسیس مجتمع های گردشگری و تاسیساتی مثل سرویس های بهداشتی و نماز خانه های بین راهی ،هتل ها و مراکز اقامتی واحدهای پذیرایی می باشد
.وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود:در منطقه فردیس قابلیت های زیادی وجود دارد که می بایست رویکرد اصلی در حوزه سیاست گذاری در این منطقه اختصاص بودجه هایی درخصوص بحث صنایع دستی و گردشگری باشد

جاذبه های گردشگری شهرستان فردیس در چه مناطقی واقع شده اند؟
مهرجردی در خصوص جاذبه های گردشگری شهرستان فردیس به خبرنگار ماگفت:در این شهرستان ۳ الی ۴ محوطه باستانی پیش از تاریخ و جود دارد که برگ زرینی بر تارک این شهرستان است.
وی جاذبه های گردشگری این شهرستان را برشمرده وگفت:

در رزکان نو قبرستانی تاریخی با قدمت حدود ۳۰۰۰ ساله وجود دارد که به طور اتفاقی در سال ۸۸ هنگام عملیات گاز رسانی به کارخانه لوکو موتیو سازی کشف شده و در فهرست آثار ملی کشور ثبت گردید
وی در ادامه با خاط نشان نمودن این نکته که در این شهرستان یک گذرگاه تاریخی و یک پهنه پیش از تاریخ با قدمت حود ۳۰۰۰ ساله داریم افزود: تپه فرخ آباد واقع در منطقه فرخ آباد مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است و زاغ تپه با فاصله یک کیلومتری از تپه فرخ آباد مربوط به دوره تاریخ اسلامی است.

123
این مقام مسؤول همچنین به بنای تاریخی برج آب در رزکان نو اشاره نموده و گفت:این بنا ی آجری مربوط به دوره پهلوی و تنها برج آبی برجا مانده استان البرز است.

از نظر شما بهترین و بدترین خبر سال ۹۲ در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی چه بوده است؟

مهرجردی در اینباره گفت: خوشبختانه علی رغم پروژه ایران هراسی که دشمن خارجی با تبلیغات وسیع خود ایجاد نموده در سال ۹۲ یک نگاه تازه و نویی در صنعت گردشگری ایران کلید خورده و ما شاهد باز شدن دریچه هایی درزمینه پذیرش توریست هستیم که امیدواریم منجر به رونق یافتن این صنعت در کشور عزیزمان ایران گردد.
وی در ادامه تصرح کرد: متاسفانه میراث فرهنگی در سالهای گذشته به دلایل متعددی از جمله عدم تخصیص بودجه کافی برای خفظ و نگهداری آثار تاریخی و ملی و بعضاٌ سوء مدیریت ها مظلوم واقع شده ، که این خود منجر به چند گانگی در امر حفاظت و مرمت آثار ملی شده است در حالی که توجه به این موضوع به رونق صنعت توریست می انجامد.

کلمات زیر را در یک کلام تعریف کنید
سفر: فرهنگ ایرانی / نوروز: تجلی زیبایی های طبعت / صنایع دستی: مظلوم در جامعه امروز / سرمایه گذاری: بروکراسی اداری / سوغاتی: محصول هر منطقه / مسؤلیت: خیلی سخت / مأموریت: وظیفه ذاتی /آثار تاریخی: میراث گذشتگان / فردیس:شهرستانی با پتانسیل های بالا / قول شما به مردم فردیس: رونق فضای اقتصادی با فعال نمودن کارگاههای صنایع دستی(در حال حاضر ۲۵ کارگاه در این حوزه داریم )

منبع: فردیسان
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=29250

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x