تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
1

۷۰ درصد پرونده های شورای حل اختلاف اصناف البرز مربوط به مشاوران املاک است

  • کد خبر : 282428
  • 17 بهمن 1401 - 21:37

رییس اتاق اصناف البرز اعلام کرد : ۷۰ درصد پرونده های ورودی به شعبه شورای حل اختلاف اصناف این استان مربوط به مشاوران املاک است.

بهروز حصاری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بخش عمده این پرونده ها به دلیل ناآگاهی شهروندان از تبصره ها و مصوبات قانونی مربوط به صنف مشاوران املاک در شورای اختلاف اصناف تشکیل شده است.
وی خاطرنشان کرد: شورای حل اختلاف اصناف البرز از مرداد ماه سال جاری در اتاق اصناف استان البرز راه اندازی شد که روزانه بیش از ۵۰ پرونده برای رسیدگی به این شعبه ارجاع می شود .
رییس اتاق اصناف البرز افزود: از مجموع پرونده های تشکیل شده طی این مدت بیش از ۹۰ درصدآن منجر به صلح و سازش شده است .
وی بیان کرد: بیشترین تخلفات صورت گرفته در بخش مشاوران املاک البرز عدم ایفای تعهد، بیعانه غیرمتعارف ، خلف وعده و مطالبات بوده است.
وی از مردم خواست درصورت نیاز می توانند به شعبه حل اختلاف اصناف استان البرز واقع دراتاق اصناف مرکز البرز مراجعه کنند.
حصاری دربخش دیگری ازسخنان خود افزود: هیچ مشاوراملاکی اجازه ندارد به جز رقم نرخ تعیین شده، اقدام خودسرانه وجه اضافه از مشتریان کند.
طبق قانون بنگاه معاملاتی مجوز دارد تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان ارزش ملک خرید و فروش شده ، نیم درصد را به عنوان حق کمیسیون دریافت کند که نیمی از این رقم توسط فروشنده و مابقی از سوی خریدار به بنگاه مشاور املاک پرداخت می شود.
چنانچه ارزش ملک بیش از ۵۰۰ میلیون تومان باشد مشاوراملاک برای ۵۰۰ میلیون تومان از طرفین معامله نیم درصد دریافت و برای مازاد آن نیز ۲۵ صدم درصد به عنوان حق کمیسیون از فروشنده و خریدار اخذ می کند.
رییس اتاق اصناف مرکز البرز گفت: طبق قانون به هزینه کمیسیون خرید و فروش محاسبه شده، مالیات بر ارزش افزوده تعلق می‌گیرد که پرداخت آن برعهده خریدار و فروشنده است.
وی درخصوص نرخ نامه اجاره بها نیز یادآورشد: به منظور رفاه حال مستاجران مقرر شده برای قراردادهای اجاره ملک، یک چهارم از کل مبلغ اجاره بها به عهده مالک و یک هشتم از طرف مستاجر به عنوان حق کمیسیون اخذ شود.
حصاری گفت: تنظیم قرارداد پیش فروش ساختمان در دفاتر مشاوران املاک ممنوع است در صورت مبادرت به تنظیم این قرارداد با متخلفان برخوردقانونی می شود.
وی از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را از طریق شماره تماس ۳۶۱۱۷ اتاق اصناف مرکز استان البرز به بازرسان واحد بازرسی ونظارت اصناف البرز اطلاع دهند.
اکنون حدود ۶ هزار مشاور املاک در استان البرز فعالیت می کنند .

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=282428

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x