تاریخ : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 10 May , 2024
0

تاریخ‌نگاری جام جهانی ۱۹۸۲؛ فرجام تلخ مردی که گل سالم داور را مردود کرد

  • کد خبر : 275471
  • 04 آبان 1401 - 12:09
تاریخ‌نگاری جام جهانی ۱۹۸۲؛ فرجام تلخ مردی که گل سالم داور را مردود کرد

تهران- ایرنا- یکی از اتفاقات مهم جام جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا در بازی فرانسه در برابر کویت رخ داد جایی که شیخ عرب داور را مجبور کرد گل سالم خروس‌ها را مردود کند.

به گزارش گروه ورزشی «کمال مهر» :

به نقل از ایرنا، تیم ملی فوتبال کویت نخستین تیم عربی حاشیه خلیج فارس بود که موفق به حضور در مسابقات جام جهانی فوتبال شد. حضور نسل طلایی فوتبال کویت در آوردگاه اسپانیا ۱۹۸۲ با حاشیه‌هایی روبرو شد که برخی از آنها هنوز در زمره اتفاقات خاص ادوار جام جهانی قرار دارد. یکی از این حاشیه‌ها به دیدار این تیم با تیم ملی فرانسه برمی‌گردد که منجر به شکست سنگین کویتی‌ها شد. در آن بازی خروس‌ها موفق شدند با نتیجه ۴ بر یک کویت را شکست دهند.

تیم کویت در گروه چهارم رقابت‌های جام جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا با تیم های چکسلواکی سابق، انگلیس و فرانسه هم‌گروه بود و با کسب یک تساوی و ۲ باخت در جایگاه چهارم قرار گرفت. بعد از تیم کویت تیم‌های عراق، عربستان، امارات متحده عربی و قطر جواز حضور در جام جهانی را به دست آوردند. بهترین عملکرد در میان این کشورها به عربستان بازخواهد گشت که موفق به صعود از گروه خود شد.

تیم کویت در دیدار نخست جام جهانی ۱۹۸۲ توانست تیم چکسلواکی را با نتیجه یک بر یک متوقف کند و برخی از این تیم به عنوان پدیده مسابقات یاد کردند اما اتفاقات دیدار با فرانسه موجب شد تا شاگردان نتوانند عملکرد چشمگیری را به نمایش بگذارند. تیم کویت در دیدار دوم برابر فرانسه با نتیجه ۴ بر یک و در برابر انگلیس با نتیجه یک بر صفر شکست خود تا وداع زودهنگامی با مسابقات داشته باشد.

در دیدار دوم تیم کویت اتفاقی رخ داد که در نوع خود بی‌نظیر بود. در حالی که تیم فرانسه در یک بازی کاملا برتر سه بر یک جلو بود خروس‌ها گل چهارم را وارد دروازه کویت کردند. بازیکنان کویت که به خاطر سوت یک هوادار و تصور آفساید بیخیال توپ شده بودند شاهد گلزنی یکی از بازیکنان فرانسه باشند. میروسلاو استوپار داور اوکراینی بازی نیز این گل را سالم اعلام کرد و این آغازی بر جنجال بازی بود. بازیکنان کویت زمین را ترک کرده و پس از آن نیز شیخ فهد احمد جابر الصباح، رییس فدراسیون کویت از روی سکوها بلند و وارد زمین مسابقه شد.

ورود رییس فدراسیون فوتبال کویت به زمین و جنجال وی در نهایت داور را مجاب کرد تا گل را مردود اعلام کند. تصمیمی که در نوع خود کم‌نظیر بود.

تاریخ‌نگاری جام جهانی ۱۹۸۲؛ فرجام تلخ مردی که گل سالم داور را مردود کرد

شیخ فهد احمد که از خاندان سلطنتی کویت به شمار می‌رفت پس از این حرکت هشت هزار پوند جریمه و تصاویر وی تبدیل به سوژه رسانه‌های ورزشی تبدیل شد. بنا به برخی از اخبار شیخ فهد احمد یک دهه بعد و در جریان حمله عراق به کویت (۱۹۹۱) کشته شد.

بازی تیم های کویت و فرانسه در ۲۸ ژوئن سال ۱۹۸۲ در ورزشگاه والادولید اسپانیا برگزار شد. تیم فرانسه پس از صعود به مرحله حذفی توانست در جمع چهار تیم پایانی قرار گیرد اما با شکست در برابر آلمان غربی نتوانست به فینال برسد. فرانسه در دیدار رده‌بندی نیز نتیجه را به لهستان واگذار کرد تا عنوانی بهتر از چهارم کسب نکند.

تیم ایتالیا با شکست آلمان غربی در ضربات پنالتی به عنوان قهرمانی آن دوره از مسابقات رسید.

تاریخ‌نگاری جام جهانی ۱۹۸۲؛ فرجام تلخ مردی که گل سالم داور را مردود کرد

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=275471

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x