تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
0

هیچ موردی از بیماری تب کریمه کنگو در البرز مشاهده نشده است

  • کد خبر : 229531
  • 12 خرداد 1401 - 8:56

مدیرکل دامپزشکی استان البرز گفت: تاکنون هیچ موردی از ابتلا و شیوع تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) در این استان مشاهده و گزارش نشده است.

غلامرضا توکلی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام می باشد، افزود: در استان البرز برای جلوگیری از ابتلای دام ها به عامل این بیماری دامپزشکی استان اقدامات پیشگیرانه را انجام داده که از جمله آن ها تهیه چهار هزار و ۱۶۸ لیتر سم و توزیع آن به صورت رایگان بین دامداران می باشد تا واحدهای دامی خود را سمپاشی کنند.
وی با بیان اینکه تامین این میزان سم از طریق رایزنی گسترده برای جذب اعتبارات استانی و کشوری انجام شده است، اظهار داشت: اطلاع رسانی به دامداران،بهره برداران و بخش های در معرض خطر از طریق ادارات دامپزشکی شهرستان برای سمپاشی اصولی جایگاه ها و تکرار در فواصل ۲ هفته در فصول گرم و پشم چینی به موقع و الزام رعایت دستورالعمل های بهداشتی و پیشگیری از تب کریمه کنگو در ضوابط حمل دام و صدور مجوزهای مربوطه از دیگر موارد اقدامات پیشگیرانه در استان البرز بوده است.
وی کنترل بهداشتی در کشتارگاههای دام و عدم اجازه کشتار و ذبح غیر مجاز دام را از دیگر این موارد پیشگیرانه برشمرد و گفت: همچنین برای کنترل بیماری و عدم انتقال به انسان هماهنگی لازم برای نگهداری لاشه به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه کشتارگاه پیش از ورود به بازار مصرف انجام شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان البرز در ادامه به تاریخچه شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو(CCHF) در ایران و جهان و نشانه های آن اشاره کرد و افزود: نخستین بار در سال ۱۹۴۵- ۱۹۴۴ ابتلای ۲۰۰ نفر در شبه جزیره کریمه گزارش شد و در سال ۱۹۵۶ کشف علایم مشابه در کشور کنگو منجر به شناسایی و نامگذاری این بیماری شد.
وی با بیان اینکه در ایران نیز نخستین بار در سال ۱۹۷۵ در مطالعه در مناطق دریای خزر و آذربایجان شرقی شناسایی شد، ادامه داد: تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام و عامل بیماری از خانواده بانیاویریده (Bunyaviridae) و جنس نایرو ویروس(Nairovirus) است.
توکلی با اشاره به اینکه این ویروس در دمای ۵۶ درجه به مدت ۳۰ دقیقه از بین می رود و در خون به مدت ۱۰ روز در دمای ۴۰درجه مقاومت می کند، اضافه کرد: ویروس در برابر ضدعفونی کننده ها به خصوص ترکیبات اسیدی مقاومت ندارد بنابراین در محیط اسیدی ایجاد شده پس از جمود نعشی در گوشت از بین می رود.
وی گفت: انتقال این بیماری از طریق گزش کنه ای از گونه هیالوما واز طریق تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه گوشت ،خون و ترشحات و بافت های آلوده صورت می گیرد.
مدیرکل دامپزشکی استان البرز گروه های در معرض خطر ابتلا به این بیماری را شامل دامداران، چوبداران، دامپزشکان ، سلاخان، قصابان و کشتارگاه ها، پزشکان، پرستاران، بهیاران بیمارستانها، رستوران ها و کبابی ها عنوان کرد.
وی یادآور شد: دام ها بندرت علایم کلینیکی نشان می دهند به طوریکه بیماری در اثر عفونت خونی تب به مدت یک هفته در دام دوام می یابد و پس از آن به عنوان ناقل بیماری ویروس را از خود دفع می کند.
سازمان دامپزشکی کشور سه روز پیش اعلام کرد که بر اثر شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در کشور از ابتدای سال جاری تاکنون ۹ فرد مبتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو شناسایی شده و یک مبتلا به این ویروس جان باخته است.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=229531

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x