تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
1

وقتی البرز طلایه‌دار تولید می‌شود

  • کد خبر : 225351
  • 03 مهر 1400 - 12:21
وقتی البرز طلایه‌دار تولید می‌شود

یک چهارم قارچ مورد نیاز کشور در البرز تولید می‌شود.

به گزارش کمال مهر، امروزه تامین غذا به ویژه پروتئین در کشور‌های در حال توسعه به یکی از مسائل بنیادی تبدیل شده و پروتئین مورد نیاز انسان از ۲ منبع اساسی شامل منابع حیوانی و گیاهی قابل تامین است.

در ایران کمبود میزان بارش سالیانه، تخریب اراضی کشاورزی، جنگل‌ها و مراتع، آلودگی زیاد منابع آبی،عدم استفاده صحیح و اصولی از نهاده‌های زارعی و مهم‌تر از همه سوء مدیریت، باعث مشکلات زیادی در تامین پروتئین شده است.

در این میان تولید و پرورش قارچ خوراکی باتوجه به شرایط محیطی و آب و هوایی، صرفه اقتصادی، ارزش غذایی، اشتغال زایی و استفاده از ضایعات بخش کشاورزی حائز اهمیت است.

مصطفی دهقانی پیشه، رئیس اداره تولیدات گیاهی شهرستان چهارباغ نیز در این باره گفت: استان البرز با تولید تقریبی ۱۸ هزار تن قارچ می‌تواند ۲۵ درصد قارچ خوراکی کشور را تامین کند و این میزان قارچ در سطحی به حدود ۹۱ هکتار زمین کشت می‌شود.

رئیس اداره تولیدات گیاهی شهرستان چهارباغ افزود: استان البرز پس از تهران با داشتن ۴۲ واحد پرورش قارچ با مجوز و تعدادی زیادی کارگاه‌های کوچک و روستایی سهم مهمی در تولید غذا، اشتغالزایی و سرمایه گذاری بخش خصوصی دارد.

دهقان پیشه گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده پروتئین قابل جذب قارچ سه و نیم درصد بوده که این میزان نیم درصد بیشتر از گوشت قرمز است.

او افزود: بیشترین میزان تولید قارچ در البرز از نوع قارچ‌های دکمه‌ای بوده، این قارچ به علت عملکرد بالا در واحد سطح، بازار پسندی بالا و دوره‌ی پرورش کوتاه مورد علاقه‌ی سرمایه گذاران است.

رئیس اداره تولیدات گیاهی شهرستان چهارباغ گفت: پرورش قارچ در البرز به دلیل نزدیکی به بازار بزرگ مصرف (کرج و تهران)، آب و هوای مناسب مزایای زیادی دارد، البرز با تولید قارچ و توانایی تامین نیاز دیگر استان‌های کشور، درحال صادرات قارچ به کشور‌های همسایه از جمله عراق و کویت بوده و ارزش ریالی تولیدات که باعث رونق اقتصادی منطقه شده مبلغی معادل ۴۵۰میلیارد تومان است.

انتهای پیام /ر .ن

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=225351

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x