تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
0

راه اندازی رشته هیدروپلیتیک در دانشگاه خوارزمی کرج

  • کد خبر : 224679
  • 24 شهریور 1400 - 10:19
راه اندازی رشته هیدروپلیتیک در دانشگاه خوارزمی کرج

رشته هیدروپلیتیک، رشته ای که مناسبات قدرت واحد‌های سیاسی-فضایی را مطالعه می کند برای اولین بار در دانشگاه خوارزمی کرج راه اندازی شد.

به گزارش کمال مهر ، کاویانی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با بیان این که رشته هیدروپلیتیک برای اولین بار در جهان در دانشگاه خوارزمی کرج راه اندازی شد، گفت: این رشته علمی است که مناسبات قدرت واحد‌های سیاسی-فضایی و جوامع از همکاری تا جنگ بر سر منابع آب شیرین از مقیاس فروملی تا فراملی را مطالعه می‌کند.

او افزود: ایران با اقیلمی خشک و نیمه خشک روی نوار بیابانی زمین قرار دارد و به ذات سرزمینی خشک و کم بارش است؛ طی چند دهه گذشته منابع محدود آب شیرین کشور به‌واسطه افزایش مصرف به‌شدت فروکاسته و دگرش‌های اقلیمی نیز به این تنگنای پایدار دامن زده است؛ از این رو، این سرزمین از مقیاس فروملی تا منطقه‌ای درگیر تهدید‌های پیونددار با آب شده و از این پس، امنیت ثبات و توسعه کشور به شدت در مقیاس فروملی تا فراملی در پیوند با محدودیت منابع آب قرار گرفته است.

کاویانی گفت: اَبرچالش جغرافیایی، امنیتی و سیاسی پایداری که با نگرش به وضعیت موجود پایانی بر آن متصور نیست از این رو،هیدروپلیتیک به‎صورت پایدار عنصر ثابت سیاستگذاری و تدوین راهبرد‌های کشور خواهد بود.

او افزود: موقعیت ژئوپلیتیک ایران در قالب وابستگی امنیت آبی شرق کشور به رود‌های ورودی و تأمین‌کننده بخشی از امنیت آبی عراق در غرب به ایران موقعیتی ویژه با چالش‌ها و فرصت‌های خاص در منطقه بخشیده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: دغدغه‌های درهم‌تنیده یاد شده در حوزه داخلی و سیاست خارجی از مقیاس فروملی تا فراملی و یافتن راه‌کار‌های پیونددار با آن‌ها در هیچ یک از علوم موجود بازتاب نیافته است؛ در عین حال، طی یک و نیم دهه گذشته پژوهش‌های بسیاری به صورت بنیادی و کاربردی در حوزه گوناگون مرتبط با آب در دانشکده علوم جغرافیایی این دانشگاه به عمل آمده که همه آن‌ها گویای وضعیت بحرانی منابع آبی کشور هستند.

انتهای پیام/د.خ

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=224679

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x