تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024
0

قیمت «پیاز» از «دلار» سبقت گرفت/ آیا دولت توان تنظیم بازار دارد؟ + جدول

  • کد خبر : 197050
  • 16 مرداد 1396 - 8:00
قیمت «پیاز» از «دلار» سبقت گرفت/ آیا دولت توان تنظیم بازار دارد؟ + جدول

عملکرد ضعیف دولت در تنظیم بازار “پیاز” طی یک ماه گذشته سوالی جدی در خصوص نحوه مواجهه با افزایش احتمالی قیمت سایر کالاها از جمله ارز بوجود آورده است.

 

«کمال مهر» – رصد روزانه قیمت کالاهای اساسی در بازار نشانگر تدام روند افزایشی قیمت پیاز در خرده‌فروشی‌هاست.

براساس جدیدترین گزارش بانک مرکزی از قیمت هفته گذشته کالاهای اساسی در بازار، هر کیلو پیاز رقمی در حدود ۴ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد. قیمت اعلام شده از سوی بانک مرکزی در حالیست که در مغازه‌های سطح شهر درحدود ۵ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

از سوی دیگر، آنچه مورد توجه فعالان شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است، مقایسه قیمت فروش پیاز به عنوان یک کالای پرمصرف و در عین حال راحت‌الوصول که نه نیازی به واردات دارد و نه تحریمی دارد با دلاری است که در بازار کمیاب است و هنوز به دلیل تحریم‌ها و کارشکنی‌ها در رفع آن، به راحتی وارد کشور نمی‌شود.

براساس آمار منتشره، امروز هر دلار در بازار تهران، ۳ هزار و ۸۲۱ تومان به فروش رسید. بانک مرکزی نیز نرخ ارز دولتی را برای امروز ۳۲۷۶ تومان اعلام کرده بود.

مقایسه قیمت پیاز و دلار در بازار بیانگر این حقیقت است که دولت در حمایت از تولیدات داخلی که ملزومات زندگی روزمره را نیز شامل می‌شوند ضعیف عمل کرده است.

“پیاز از دلار سبقت گرفت/ ناتوانی دولت در تنظیم بازار”

کالا قیمت یک ماه قبل قیمت امروز میزان افزایش
“دلار” ۳.۷۵۰ ۳.۸۲۱ ۷۱ تومان
“پیاز” ۳.۰۰۰ ۵.۰۰۰ ۲.۰۰۰ تومان

براین اساس آنچه قابل مشاهده است، نجومی شدن قیمت پیاز در یک ماه گذشته و سبقت گرفتن نرخ آن از دلار در بازار است بطوریکه هر دلار در بازار طی یک ماه تنها ۷۱ تومان افزایش قیمت داشت اما هر کیلو پیاز در این مدت رشد ۲۰۰۰ تومانی را تجربه کرده است.

آنچه در این میان قابل تامل است، نحوه مواجهه دولت با روند گران شدن و افزایش قیمت پیاز در بازار است. به بیان دیگر عملکرد دولت در ماه گذشته به خوبی گویای ضعف شدید در تنظیم بازار است. در این زمینه سوالی که بوجود می‌آید این است که باتوجه به زمزمه‌هایی که اخیرا در رابطه با برنامه برخی دستگاه‌ها برای افزایش قیمت ارز در بازار شنیده می‌شود، ‌ آیا در صورت آغاز این پروسه، دولت توانایی کنترل و مدیریت بازار را دارد یا شاهد گرانی افسارگسیخته آن خواهیم بود؟

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=197050

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x