وی افزود: در حالی که در دنیا سرمایهگذاری اصلی حوزه فرهنگ مربوط به کودک و نوجوان است، در مهدهای کودک ایران و حوزه کودک نگاه تربیتی و فرهنگی غلبه ندارد.
رئیس مرکز نظارت و ارزیابی سازمان صدا و سیما با بیان اینکه در ایران به انیمیشنهای کودکانه توجه نمیشود، اضافه کرد: به عنوان نمونه در بخشهایی از انیمیشن باب اسفنجی که در بازار موجود است، سبک زندگی خاصی تبلیغ میشود که البته انیمیشن پخش شده در شبکه پویا کنترل شده است.
خیامی با اشاره به ترویج زندگی مجردی در این انیمیشن عنوان کرد: در برنامه باب اسفنجی همه شخصیتها به تنهایی زندگی میکنند و حتی در یکی از قسمتهای آن که پدر و مادر باب اسفنجی برای بردن او به جمع خانواده، به باب مراجعه میکنند، او تمایلی از خود نشان نمیدهد.
رئیس مرکز نظارت و ارزیابی سازمان صدا و سیما ادامه داد: در این انیمشین اوقات فراغت شخصیتهای داستان با ویلوننوازی باب و استفاده اختاپوس از کلارینت سپری میشود و تمرکز بر نقاط ضعف دیگران و همچنین سر کار گذاشتن آنها از سوی باب به عنوان تفریح و سرگرمی از دیگر موارد نقض مولفههای سبک زندگی در این انیمیشن به شمار میرود.
وی عنوان کرد: در این برنامه با نشان دادن صحنههایی از آزار حیوانات مانند شکار پروانهها به حفظ محیط زیست بیتوجهی میشود و نوع و چگونگی پوشش شخصیتها نیز به شیوه غربی و ناسازگار با فرهنگ ایرانی است.
رئیس مرکز نظارت و ارزیابی سازمان صدا و سیما تصریح کرد: در زمینه تغذیه و خوراک نیز همبرگر تنها غذای محبوب و مورد علاقه ساکنان دهکده است؛ به طوری که همه شخصیتها حاضرند برای خوردن آن جلوی رستوران صف بکشند و از همین جا مشخص میشود که تولیدکنندگان این انیمیشن با شرکتهای همبرگر قراردادهای تجاری امضا کردهاند.
وی نوع ارتباطات و تعاملات، رعایت نکردن بهداشت فردی و نگاه تحقیرآمیز به سالمندان را از دیگر ضعفهای انیمیشن باب اسفنجی برشمرد و عنوان کرد: این انیمیشن همچنین برای تغییر کلیشههای جنسیتی میکوشد و برای مثال الگویی از دختران همچون شخصیتهای دختر داستان در حال وزنه برداری ارائه میشود که گویا هیچ تفاوتی میان دختر و پسر وجود ندارد.
رئیس مرکز نظارت و ارزیابی سازمان صدا و سیما در بخش دیگری از سخنانش به ایجاد شکاف زبانی در جامعه و در میان نسل جوان و نوجوان اشاره و بیان کرد: این شکافها در شبکههای اجتماعی فراگیر شده است.
خیامی اذعان کرد: به عنوان نمونه کاربران با به کارگیری سرواجهای انگلیسی مانند F2F به معنای درخواست ملاقات چهره به چهره از طرف مقابل، به صورت رمزگونه و پنهانی با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند که بسیاری از والدین معمولا با چنین رموزی آشنایی ندارند و همین امر ضرورت توجه بیشتر به فعالیت فرزندان و جلوگیری از گمراهی آنان در فضای مجازی را میطلبد.
همچنین در بخشی از این نشست تعدادی از حاضران و اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان قزوین پرسشهای خود را در خصوص آثار منفی استفاده نادرست از اینترنت و رسانهها و نیز راهکارهای مقابله با آن با کارشناس حاضر در برنامه مطرح کردند.