بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز، این جشنواره با هدف شناساندن آداب و رسوم و عرضه صنایع دستی اقوام ایرانی غرفه بندی شده و میزبان علاقمندان به فرهنگ کشور خواهد بود.
اما با تعجب و تاثر باید گفت، آنچه در نگاه اول در بخش نمایشگاهی این جشنواره به چشم می خورد، بازار داغ غرفه های غیر ایرانی است که جای سوال دارد تا بدانیم چرا در جشنواره ای که برنام ایران و اقوام ایرانی تمرکز دارد، گوشه ای از آداب تغذیه ای و البته محصولات سایر کشورها به نمایش گذاشته می شود؟!
بی شک، بازدیدکنندگانی که همچون ما، با هدف لمس گوشه ای از فرهنگ اقوام ملی به این جشنواره قدم گذاشته اند تاکنون، به خوبی دوگانگی فرهنگی را با مشاهده غرفه عرضه غذاهای ترکیه ای، غرفه عرضه محصولات آرایشی بهداشتی سوئدی و برندهای معروف عینک های غیر ایرانی که هیچ سنخیتی با نام و شعار نمایشگاه ندارند، درک کرده اند.
تاسف بار تر از آن این است که، باوجود جمع آوری پوشاک مغایر با آداب و فرهنگ ایرانی (مانتوهای پشت نویسی شده و…) از مغازه های سطح شهر استان البرز، غرفه داران این جشنواره فرهنگی، به راحتی به عرضه این پوشاک می پردازند.
در کنار این، باید عرضه نوشت افزار غیر ایرانی و در اختیار گذاشتن کاتالوگ محصولات آرایشی با تصویر زنان نیمه برهنه را نیز اضافه کرد و معترف شد، نمود ولنگاری فرهنگی در جشنواره فرهنگی استان البرز کامل شده است.
متاسفانه، در حالی که اکثر نهادهای فرهنگی به دنبال فرصتی برای گردآوردن عده زیادی از اقشار و طیف سنی مختلف جامعه هستند، این جشنواره با وجود برپایی جُنگ شبانه ای موفق و استقبال کم نظیر مردم از این برنامه، از ظرفیت به وجود آمده استفاده مطلوبی نکرد و نتوانست خوراک فرهنگی ایدهآلی را بر ذهن مردم تزریق کند.
در پایان، پرسش اینجاست که چرا نهادی که خود متولی تعالی فرهنگ است، به رواج فرهنگ غیر ایرانی کمک می کند و مصداق نمک گندیده ای می شود که نتوان برای زدودن گندیدگی نفوذ آداب غرب از آن استفاده کرد؟
هرچه بگندد نمکش می زنند
وای به روزی که بگندد نمک!
انتهای پیام/