محققان دانشگاه نیویورک به بررسی احساسات نمایان شده در چهره افراد موسوم به “ریزاحساسات” (micro-expressions) پرداختند و اثر آنها را بر قضاوت افراد مورد آزمون قرار دادند.
نتایج این تحقیق نشان داد افراد بر اساس ساختارهای فیزیکی چهره در مورد شایستگیهای دیگران و از طرفی بر اساس حالات چهره در مورد ویژگی اعتمادپذیری آنان قضاوت میکنند.
“جاناتان فریمن”، روانشناس و محقق اصلی تحقیق یاد شده در این خصوص میگوید: «شما میتوانید اعتماد دیگران را با تغییر حالات چهرهتان جلب کنید. همچنین افکار اولیه و پیشقضاوتهای دیگران در مورد قابلیتها و صلاحیتهای شما تقریباً قابل تغییر نیست.»
این تحقیق طی چهار مرحله زیر به انجام رسید:
در مرحله اول افراد مورد آزمایش (آزمودنیهای تحقیق)، شامل گروهی از آقایان و خانمها، به مشاهده ۵ تصویر مربوط به چهره شاد و عصبانی ۱۰ مرد جوان با نژادهای مختلف پرداختند.
آزمودنیها باید به این چهرهها بر اساس دو ویژگی اعتمادپذیری و شایستگی امتیاز میدادند.
نتایج این مرحله نشان داد قضاوت افراد در مورد توانایی و شایستگی ارتباطی با شادی یا عصبانیت چهره ندارد. این در حالی است که افراد اعتماد بیشتری به چهرههای خندان داشتند.
در مرحله دوم ۴۰ تصویر متحرک در مقابل آزمودنیها ظاهر شدند. در این تصاویر چهرهها از حالت خندان به حالت عصبانی تغییر یافت. نتایج این مرحله نشان داد امتیاز قابلیتها با تغییر حالت چهره تغییر نمیکند. همچنین با شادمان شدن چهرهها، آزمودنیها اعتماد بیشتری به آنها پیدا کردند.
در مرحله سوم شرکتکنندگان پس از مشاهده دستهای از چهرههای کامپیوتری به این دو سوال پاسخ دادند: «کدام چهره را به عنوان مشاور مالی خود انتخاب میکنید؟» و «کدام چهره میتواند متعلق به یک قهرمان وزنهبردار باشد؟»
در این مرحله آزمودنیها عموماً چهرههای شاد را به عنوان مشاور مالی انتخاب کردند و چهرههای عریض را به عنوان قهرمان وزنهبرداری برگزیده و آنها را به قابلیتهای فیزیکی و تحمل بالا نسبت دادند. این بدان مفهوم است که احساسات در انتخاب یک قهرمان وزنهبردار نقشی ندارد.
در مرحله چهارم از شرکتکنندگان خواسته شد با دیدن ۱۰۰ تصویر مشاور مالی خود و قهرمان وزنهبردار احتمالی را انتخاب کنند. محققان با استفاده از این مرحله توانستند حالات مختلف چهره را که در قضاوت افراد تاثیرگذارند، شناسایی کنند.
منبع:پایگاه خبری سلامت
انتهای پیام/