وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با توجه به ظرفیت بالا در خصوص تردد کامیونهای ایرانی درخواست می کنیم که میزان ترددها افزایش یابد.
وی یادآور شد: تاجیکستان می تواند از طریق ایران در کوتاهترین مسیر برای دسترسی به دریاهای آزاد در جنوب ایران داشته باشد و خط آهن تاجیکستان از طریق افغانستان به ایران متصل خواهد شد که انتقال بار از طریق این خط ریلی تسهیل میشود.
این مسیر ریلی ایران، افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان و چین را به هم متصل خواهد کرد و موجب گسترش مبادلات تجاری، افزایش صادرات و کاهش هزینههای ترانزیت بین این کشورها خواهد شد و حمل و نقل بار و مسافر در منطقه را تسهیل خواهد کرد.
خیراله عصایف وزیر نقلیات تاجیکستان در این دیدار با اشاره به اینکه این کشور برای توسعه واردات و صادرات نیاز به راه آهن دارد تصریح کرد: بیشترین حجم بار صادراتی تاجیکستان معاون این کشور هستند که هم اکنون با کامیون جابهجایی این محصولات صورت میگیرد و با ساخت ۱۶۰ کیلومتر راه آهن امکان استفاده از خطوط ریلی برای انتقال بار و ورود به ایران فراهم میشود.
یادآور میشود راه آهن تاجیکستان متشکل از سه بخش نا متصل به یکدیگر است. ارتباطی بین آنها از طریق شبکه راه آهن ازبکستان و ترکمنستان می باشد. طول کل شبکه راه آهن ۹۵۰۷ کیلومتر بخشی اصلی از این راه است که در قسمت جنوبی کشور واقع شده است و متصل به پایتخت جمهوری با نواحی صنعتی حصار و دره وخش و با جهان بیرونی می باشد.
در سال ۱۹۹۹ احداث راه آهن کورگان تپه – کولاب تکمیل شد و قطار به طور منظم بر اساس مسیرهای بین شهرهای دوشنبه – مسکو، کولاب – مسکو، خجند – ساراتوف، دوشنبه – کانی بادام و کورگان تپه – کانی بادام سهم اصلی از کل حمل و نقل محموله های بین المللی توسط حمل و نقل ریلی را به انجام می رساند.
انتهای پیام/