تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
0

آمادگی ایران برای “ترانزیت بار” “تاجیکستان” به خلیج فارس

  • کد خبر : 33117
  • 20 فروردین 1393 - 15:32
آمادگی ایران برای “ترانزیت بار” “تاجیکستان” به خلیج فارس

وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر نقلیات تاجیکستان از آمادگی ایران برای ترانزیت بار تاجیکستان به خلیج فارس از طریق خطوط ریلی کشورمان خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی کمال مهر، عباس آخوندی در دیدار با خیر‌اله عصایف وزیر نقلیات تاجیکستان در ساختمان شهید دادمان بیان داشت: بین ایران و تاجیکستان موافقتنامه‌های حمل و نقلی مطلوبی در گذشته صورت گرفته است و بر اساس این موافقتنامه‌ها ۵۰۰۰ کامیون سالانه از مرکز دو کشور تردد می کنند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با توجه به ظرفیت بالا در خصوص تردد کامیون‌های ایرانی درخواست می کنیم که میزان تردد‌ها افزایش یابد.

وی یادآور شد: تاجیکستان می تواند از طریق ایران در کوتاه‌ترین مسیر برای دسترسی به دریاهای آزاد در جنوب ایران داشته باشد و خط آهن تاجیکستان از طریق افغانستان به ایران متصل خواهد شد که انتقال بار از طریق این خط ریلی تسهیل می‌شود.

این مسیر ریلی ایران، افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان و چین را به هم متصل خواهد کرد و موجب گسترش مبادلات تجاری، افزایش صادرات و کاهش هزینه‌های ترانزیت بین این کشورها خواهد شد و حمل و نقل بار و مسافر در منطقه را تسهیل خواهد کرد.

خیر‌اله عصایف وزیر نقلیات تاجیکستان در این دیدار با اشاره به اینکه این کشور برای توسعه واردات و صادرات نیاز به راه آهن دارد تصریح کرد: بیشترین حجم بار صادراتی تاجیکستان معاون این کشور هستند که هم اکنون با کامیون جا‌به‌جایی این محصولات صورت می‌گیرد و با ساخت ۱۶۰ کیلومتر راه آهن امکان استفاده از خطوط ریلی برای انتقال بار و ورود به ایران فراهم می‌شود.

یادآور می‌شود راه آهن تاجیکستان متشکل از سه بخش نا متصل به یکدیگر است. ارتباطی بین آنها از طریق شبکه راه آهن ازبکستان و ترکمنستان می باشد. طول کل شبکه راه آهن ۹۵۰۷ کیلومتر بخشی اصلی از این راه است که در قسمت جنوبی کشور واقع شده است و متصل به پایتخت جمهوری با نواحی صنعتی حصار و دره وخش و با جهان بیرونی می باشد.

در سال ۱۹۹۹ احداث راه آهن کورگان تپه – کولاب تکمیل شد و قطار به طور منظم بر اساس مسیرهای بین شهرهای دوشنبه – مسکو، کولاب – مسکو، خجند – ساراتوف، دوشنبه – کانی بادام و کورگان تپه – کانی بادام سهم اصلی از کل حمل و نقل محموله های بین المللی توسط حمل و نقل ریلی را به انجام می رساند.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=33117

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x