تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
1

از آغازی فرهنگی تا بازگشت “مدیری”

  • کد خبر : 32304
  • 17 فروردین 1393 - 8:21
از آغازی فرهنگی تا بازگشت “مدیری”

با گذشت ۱۵ روز از آغاز سال جدید حوزه فرهنگ و هنر دستخوش تغییر و تحولات بسیاری قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی کمال مهر؛ با گذشت ۱۵ روز از تعطیلات نوروزی و آغاز سال ۹۳ نگاهی اجمالی به اتفاقات این چند روز در حوزه فرهنگ و هنر خواهیم داشت که در ابتدا باید به مهمترین خبر ابتدای این ایام اشاره کرد که رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی سال ۱۳۹۳ را سال «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری کردند.
ایشان در ترسیم افق سال نو، دو مسئله اقتصاد و فرهنگ را مهم تر از مسائل دیگر بر شمردند و تاکید کردند: برای تحقق شعار سال ۹۳ یعنی «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» تلاش مشترک مسئولان و آحاد مردم ضروری است.
همچنین حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی پیش از عزیمت به افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگاران آیین نوروز را از یک مناسبت معمول و سنت تاریخی کهن فراتر دانسته و بر این اذعان داشت که نوروز به یک فرهنگ بسیار پویا تبدیل شده که در آن مولفه‌هایی مثل نظافت، خانه تکانی، نزدیک شدن افراد به یکدیگر، رفاقت، آشتی و مهربانی و همنوایی با طبیعت که به معنای اعتدال و میانه روی است به عنوان این مناسبت مشاهده می‌شود.
با توجه به شعار رهبر معظم انقلاب اسلامی حوزه ادبیات نیز به عنوان مهم ترین رکن فرهنگ و هنر وظایف سنگینی را در سال جدید به عهده دارد به همین منظور معاون فرهنگی نیز یادداشتی را در این باره تهیه کرده است که حمایت از نخبگان و موسسات فرهنگی، ترویج و تعمیقِ فرهنگ دینی، شناسایی و حمایت از استعدادها و ایده‌های ارزشمند فرهنگی، گسترشِ فرهنگ عفاف و حجاب، ترویجِ فرهنگِ کتاب‌خوانی و مطالعه‌ی مفید، فرهنگ‌سازی شهرنشینی و حفظ نهاد خانواده از جمله اهداف عباس صالحی معاون فرهنگی در سال جدید خواهد بود.
جنتی در حاشیه نخستین جلسه هیئت دولت در سال ۹۳، با اشاره به نام‌گذاری سال از سوی مقام معظم رهبری گفت: امسال وظیفه بیشتری بر دوش همه کسانی است که در حوزه فرهنگ فعالیت دارند و در جهت تحول فرهنگی کار می‌کنند از جمله صداوسیما و سایر دستگاه‌ها مثل آموزش‌ و پرورش، وزارت علوم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادهای فرهنگی حتی سازمان‌های مردم نهاد فرهنگی.
وی افزود: آنچه ما بیشتر احساس می‌کنیم که باید دنبال شود در حوزه فرهنگ عمومی است و در حوزه فرهنگ عمومی باید موضوع سبک زندگی و الگوی سبک زندگی تصمیم‌گیری‌های لازم شود.
جنتی با بیان اینکه فرهنگ، زیربنای اقتصاد و سیاست است، افزود: اگر فرهنگ جامعه‌مان اصلاح شود در سایر بخش‌ها می‌توانیم موفق شویم.
از اتفاقات تلخ ایام نوروز که برای اهالی فرهنگ و هنر رخ داد درگذشت هنرمندانی چون “منوچهر سعید وزیری” یکی از قدیمی‌ترین روزنامه‌نگاران تاریخ مطبوعات ایران، “نادر قانع” کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس، “حمید مهرآرا”، بازیگر قدیمی تئاتر، سینما و تلویزیون و “ریچارد نلسون فرای”، ایران‌شناس و شرق‌شناس سرشناس آمریکایی بود.
همچنین دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی مورخ، نویسنده، پژوهشگر، شاعر، موسیقی‌پژوه و استاد بازنشسته دانشگاه تهران، صبح امروز در سن ۸۹ سالگی درگذشت و هوشنگ مرادی کرمانی با اظهار تأسف از درگذشت باستانی پاریزی و برگزار نشدن مراسمی برای بزرگداشت او، این استاد دانشگاه را شناسنامه کرمان خواند و رئیس‌جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی درگذشت مرحوم دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی را تسلیت گفت.
علی جنتی و علی مرادخانی، دوشنبه ۱۱ فروردین، با حضور در بیمارستان از محمدرضا لطفی موسیقی‌دان و نوازنده تار، عیادت کردند.
حوزه سینما نیز که از رکن اصلی فرهنگ و هنر محسوب می شود بیشتر اتفاقات خود را پیرامون اکران نوروزی و رقابت میان دو فیلم “معراجی ها” و طبقه حساس گذرانده است و با وجود نمایش ۳ فیلم دیگر “چ”، “بادیگران” و “خط ویژه” همچنان رقابت و کشمکش برای فروش و استقبال بالا بر سر این دو فیلم وجود دارد که تاکنون “معراجی ها” موفق بوده است.
البته رصد در میان اتفاقات آماری نیز در حوزه میراث فرهنگی خالی از لطف نیست همانطور که در ایام نوروز مردم زمان بیشتری برای بازدید از آثار تاریخی و گردشگری دارند مدیر مجموعه تاریخی فرهنگی نیاوران از بیشترین میزان بازدیدکننده کاخ نیاوران در ایام نوروز خبرداد و در طی این مدت آمار بازدیدکنندگان از کاخ صاحبقرانیه و حوض خانه به ترتیب ۲۱ هزار و ۵۴۱ و ۱۵ هزار و ۴۳۳ نفر بوده است.
همچنین رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر از بازدید بیش از ۱۵ میلیون نفر از اماکن تاریخی و جاذبه‌های تاریخی سراسر کشور تا پایان روز نهم فروردین خبر داد.
با توجه به اینکه قرار است الواح هخامنشی به موزه ایران بازگردانده شود رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از آمادگی موزه ملی ایران برای میزبانی از الواح هخامنشی خبر داد و گفت: امیدواریم با استمرار روند حقوقی، به زودی شاهد بازگرداندن این اشیای تاریخی به کشور باشیم.
مسعود سلطانی‌فر، اظهار کرد: موزه ملی ایران آماده‌ی میزبانی از این اشیای تاریخی است و امیدواریم با استمرار روند حقوقی، به زودی شاهد بازگرداندن این اشیای تاریخی به کشور باشیم.
در حوزه تلویزیون نیز یکی از اتفاق‌های برنامه‌های شبکه‌های مختلف تلویزیون در ویژه‌برنامه‌های تحویل سال، حضور تعداد قابل توجهی از هنرمندان پس از مدت‌ها یا برای نخستین‌بار روی آنتن بود؛ از جمله مهران مدیری که نه‌تنها پس از غیبتی ۶ ساله در برنامه‌ای تلویزیونی حضور یافت، بلکه از پخش مجموعه‌ای از خودش در بهار ۹۳ خبر داد.
سرانجام در حوزه مظلوم و کم حاشیه تئاتر نیز که در ایام نوروز در تعطیلی به سر می برد تنها باید به این نکته بسنده کرد که حسین طاهری مدیر مرکز هنرهای نمایشی برنامه های سال ۹۳ خود را اعلام کرد و باید دید که تا چه میزان این برنامه ها در این سال عملی خواهد شد؟
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=32304

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x