تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
1

جای خالی همدان در جشنواره تئاتر فجر

  • کد خبر : 177964
  • 10 بهمن 1395 - 7:48

سی و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر متاسفانه اکثر فعالان تئاتر در شهر همدان، اولویت اصلی فعالیت هنری خود را به کارهای کودک اختصاص داده و تمام انرژی خود راا صرف این بخش می‌کنند؛ لذا دیگر نمی‌توانند جایگاه و هدفی برای حضور در جشنواره‌های استانی، منطقه‌ای و حتی فجر برای خود مجسّم کنند.خ

به گزارش کمال مهر به نقل از فارس از همدان : با اعلام لیست نهایی آثار نمایشی راه یافته به مرحله نهایی سی و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تهران و عدم حضور گروه‌های نمایشی از شهر همدان بار دیگر این سئوال در بین فرهنگ دوستان و فعالان این حوزه مطرح شد که چرا با وجود فعالیت‌های بی شمار هنرمندان شهر همدان و بخصوص میزبانی سال‌های متعدد جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان باز هم این شهر و البته برای سال‌های طولانی نماینده‌ای در این رویداد مهم هنری کشور ندارد.
* اولویت هنرمندان تئاتر همدان حضور در جشنواره فجر نیست
در همین راستا سرپرست گروه «سپید و سیاه» ملایر که امسال نیز در بخش “مرور” سی و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فجر حضور دارد، اظهار کرد: اولویت هنرمندان تئاتر همدان حضور در جشنواره فجر نیست.
مهدی حبیبی گفت: متاسفانه اکثر فعالان تئاتر در شهر همدان، اولویت اصلی فعالیت هنری خود را به کارهای کودک اختصاص داده و تمام انرژی خود را صرف این بخش می‌کنند؛ لذا دیگر نمی‌توانند جایگاه و هدفی برای حضور در جشنواره‌های استانی، منطقه‌ای و حتی فجر برای خود مجسّم کنند.
وی با اشاره به حضور و موفقیت هنرمندان شهرستانی در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، افزود: از طرفی دیگر همبستگی و همدلی در بین هنرمندان تئاتر شهرستانی بیشتر است که این خود عامل بسیار مهمی در موفقیت‌های این عزیزان در جشنواره های مختلف بخصوص حضور در جشنواره بین‌المللی فجر است.
حبیبی که سابقه حضور و کسب رتبه‌های متعدد را در این جشنواره دارد، ادامه داد: این عوامل باعث شده تا در سال‌های اخیر بیشترین تعداد حضور از استان همدان در جشنواره فجر را گروه‌های شهرستانی داشته باشند در حالی که فعالان تئاتر شهر همدان با وجود برخوردار بودن از امکانات بیشتر، سال‌هاست که نتوانسته‌اند در این آوردگاه بزرگ حضور داشته باشند.
وی در ادامه سخنان خود به ذکر برخی از راهکارهای حل این معضل پرداخت و افزود: در مرحله اول هنرمندان ما باید از ابتدای سال تعریف درستی از جشنواره استانی، منطقه‌ای و… برای خودشان داشته باشند.
سرپرست گروه نمایشی «سپید و سیاه» ملایر گفت: با توجه به اینکه راه جشنواره فجر از جشنواره استانی و حتی جشنواره‌هایی همچون مریوان می‌گذرد، عزیزان فعال در تئاتر می‌توانند با برنامه‌ریزی مناسب و تنظیم وقت و انرژی خویش، هم در بخش خیابانی و هم در تئاتر صحنه‌ای، علاوه بر موفقیت در این جشنواره‌ها، راه حضور در جشنواره فجر را نیز برای خود هموار کند.
وی یادآور شد: گذشته از این موارد، هنرمندان ما باید بدانند که هنر تئاتر تنها در بخش کودک و نوجوان خلاصه نشده بلکه لازم است که به سایر حوزه‌های تئاتر نیز پرداخته شود.
حبیبی افزود: به عنوان مثال با وجود اینکه تئاتر خیابانی به عنوان بخشی از تئاتر ما،همیشه در جشنواره های معتبر داخلی و خارجی بعنوان یکی از بخش‌های اصلی محسوب می شود.اما متاسفانه هنرمندان تئاتر همدان کمتر در این حوزه فعالیت دارند که این خود جای سوال و تامل دارد.
وی که به صورت تخصصی در حوزه تئاتر خیابانی فعالیت دارد، گفت: با وجود اینکه امروز شعار «تئاتر برای همه» در محافل فرهنگی هنری ما مطرح می باشد،اما نمی‌دانم چرا تئاتر خیابانی اینقدر کمتر مورد توجه همکاران ما قرار می‌گیرد در حالی که به جرات می توان گفت؛ بسیاری از هنرمندان و گروه‌های تئاتری حال حاضر کشور و حتی دنیا در حال روی آوردن به تئاتر خیابانی هستند.
سرپرست گروه نمایشی «سپید و سیاه» ملایر تصریح کرد: علاوه بر آن بیشتر مدیران تئاتر با علم به این موضوع و نیز با گنجاندن تئاتر خیابانی در بخش های اصلی جشنواره خود،درصدد افزایش تاثیرگذاری و پربارتر کردن جشنواره‌های هستند؛ لذا می‌طلبد که هنرمندان ما با آگاهی و شناخت کامل در این بخش نیز وارد شده و به نمایش استعداد و توانایی‌های خود بپردازند.
* سیاستگذاری و برنامه‌ریزی تئاتر باید در انجمن نمایش انجام گیرد
یک کارگردان دیگر تئاتر همدان هم با اذعان به این موضوع که سیاستگذاری و برنامه‌ریزی تئاتر باید در انجمن نمایش انجام گیرد، گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر و در همین انجمن تازه تاسیس نمایش استان هم، اراده‌ای از طرف این انجمن شاهد نبوده و در هیچ یک از اتفاقات و برنامه‌های مهم تئاتر استان به خصوص برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان و یا جشنواره استانی، این انجمن هیچگونه دخالتی نداشته است.
رضا روان گفت: این انجمن به عنوان تنها مرجع رسمی نمایش باید با همفکری و همکاری سایر کارگردانان و پیشکسوتان این رشته به ارائه برنامه‌های مدون کوتاه‌مدت و بلندمدت پرداخته و در همه امور این رشته اختیار کامل داشته باشد.
سرپرست گروه نمایشی «چهره نما» همدان افزود: انجمن نمایش و اعضای هیات مدیره باید از ابتدا تا انتها بر روند تولید و اجرای کارها نظارت دقیق داشته باشند، اما متاسفانه مشاهده می‌شود که هر فردی که رفاقت بیشتری با کارشناس تئاتر استان دارد، می‌تواند به راحتی نمایش خود را ولو با کیفیت بسیار پایین بر روی صحنه ببرد و نتیجه نهایی همان می‌شود که ما سال‌هاست در جشنواره های معتبری چون فجر نماینده نداریم.
وی یکی دیگر از دلایل عدم حضور تئاتر همدان در جشنواره بین‌المللی فجر را توجه بیش از اندازه به حوزه تئاتر کودک دانست و با بیان اینکه نمایش کودک به خاطر مخاطب خاص خود یکی از دشوارترین ژانرهای تئاتر به شمار می‌رود، اظهار کرد: همه تئاتری‌ها در همدان به حوزه کودک وارد شده و بدون هیچگونه نظارتی شروع به کار می کنند.
روان ادامه داد: با وجود اینکه در شهر همدان، امکانات مناسبی برای تمرین و اجرای تئاتر مهیا شده است؛ اما دست‌اندرکاران آن کمتر به تئاتر بزرگسال روی می آورند که این هم نشئات گرفته از عدم مدیریت و کارشناسی مناسب در تئاتر استان می باشد.
وی عنوان کرد:حتی در جشنواره‌هایی همچون جشنواره استانی هم به دلیل وجود باند بازی و پشت پرده های برخی از دوستان، نتایج از قبل مشخص بوده و کارهای باکیفیت برخی از دوستان اصلاً دیده نشده و در عوض یکسری افراد معلوم‌الحال با نمایش‌هایی تکراری به عنوان نفرات برتر معرفی می‌شوند.
روان با تاکید بر اینکه متاسفانه مدیران ارشاد همدان به هنر تئاتر به صورت حرفه‌ای توجه نداشته و تنها به عنوان منبعی مناسب برای پرکردن آمار و ارقام خود به آن نگاه می‌کنند، گفت: در صورت ادامه این روند مطمئناً در آینده تئاتری در همدان نخواهیم داشت.
سلیقه‌ای عمل کردن هیات‌های انتخاب و داوران از عوامل نزول تئاتر همدان است
بهنام میرزایی یکی دیگر از کارگردانان فعال همدان بوده که در رابطه با دلایل عدم موفقیت تئاتر همدان در جشنواره فجر اظهار کرد: عدم حضور و موفقیت تئاتر همدان در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، به مسائل زیادی بازمی‌گردد که البته و متاسفانه این مسائل دامن تئاتر کل کشور را گرفته و شاید همدان را مقدار بیشتری تحت تاثیر خود قرار داده است.
وی گفت: از مهمترین این موارد می‌توان به عدم رقابت کارگردان‌ها برای حضور در جشنواره استانی و یا نداشتن متون نمایشی مناسب و عدم رغبت نویسندگان بومی برای نوشتن متنون قومی اشاره کرد.
سرپرست گروه نمایشی «تابش» با اشاره به باندبازی‌های کمیته‌های انتخاب آثار و هیات‌های انتخاب متون و نمایش و همچنین داوران جشنوارها، افزود: سلیقه‌ای عمل کردن هیات های انتخاب متون و نمایش‌ها و داوران یکی دیگر از عوامل نزول تئاتر همدان است.
وی با بیان اینکه عملکرد ضعیف و سلیقه‌ای این عزیزان باعث شده تا کیفیت کارها در سطح بسیار نازلی کاهش پیدا کند، گفت: علاوه بر این‌ها مشکل اساسی دیگری که در حوزه تئاتر ما وجود دارد اجراهای عمومی برخی از کارهای بی‌کیفیت است.
میرزایی تاکید کرد: بعضی کارهایی را که اجرا می روند معلوم نیست با چه معیاری سنجیده می‌شوند که آثاری با این وضعیت نازل و بی محتوا در معرض دید عموم قرار می‌گیرند زیرا که مخاطب نیز با دیدن چندین کار بی‌کیفیت ممکن است دیگر تئاتر را از برنامه‌های خود حذف کند و این گونه تئاتر استان و شهر ما هر روز ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود.
وی تصریح کرد: از طرفی دیگر حضور همیشگی برخی از دوستان در جشنواره‌ها، باعث ایجاد دیدگاه دیگری در بین سایر هنرمندان این حوزه شده به طوری که دیگر کارگردانان این رشته هم رغبتی برای کار کردن در این حوزه و به عبارتی دیگر پله شدن برای ترقی افرادی خاص را ندارند.
آنچه مسلم است رمز موفقیت گروه‌های شهرستانی در جشنواره فجر را می توان در مشخص شدن اهمیت حضور در این جشنواره و همچنین همدلی آنها برای موفقیت در عرصه بین المللی دانست. امری که در بین هنرمندان تئاتر شهر همدان فراموش شده و یا در هیجانات کاذب ناشی از تولید آثار بی کیفیت کودک به منظور راهیابی در جشنواره آن، اهمیت و جایگاه خود را از دست داده است.
انتهای پیام/ص

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=177964

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x