تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
0

۴۰ دقیقه جهنمی در پایتخت/ زلزله بیاید همه در تهران کباب می‌شوند

  • کد خبر : 143487
  • 30 خرداد 1395 - 8:15
۴۰ دقیقه جهنمی در پایتخت/ زلزله بیاید همه در تهران کباب می‌شوند

یک انفجار کوچک لوله گاز در شهران، آب، برق، گاز و تلفن این منطقه را قطع کرد تا بار دیگر ثابت شود که تهران برای حوادث آمادگی ندارد.

به گزارش گروه اجتماعی «کمال مهر»؛یک انفجار کوچک لوله گاز در شهران، آب، برق، گاز و تلفن این منطقه را قطع کرد تا بار دیگر ثابت شود که تهران برای حوادث آمادگی ندارد.
شهرداری تهران، استانداری، فرمانداری، هلال احمر، وزارت بهداشت و… همه و همه مدام از تلاش برای آماده سازی پایتخت جهت مقابله با بحران و زلزله خبر می‌دهند،مانورهای مختلف برگزار می‌شود، سوله‌های مدیریت بحران تشکیل و اتاق بحران مدام مجهز می شود تا پایتخت برای یک حادثه بزرگ که همه از آن میترسند، آماده شود.

روز گذشته لوله گازی در شهران منفجر شد و برای ساعت ها آب، برق، گاز و تلفن‌های منطقه شمال غرب تهران قطع شد. تلفن‌های همراه مناطق دیگر هم مختل شد و تا ساعت‌ها مدیریت بحران زمان برد.

**تأخیر۴۰ دقیقه ای شرکت گاز در مهار آتش

بعد وقوع این انفجار ابوالفضل قناعتی عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: ساعت ۴:۳۰ بامداد امروز در حین انجام عملیات حفر تونل مترو، خط لوله گاز شمال غرب تهران دچار انفجار و آتش سوزی شد.

وی با انتقاد از عملکرد ضعیف شرکت گاز گفت: با وجود اینکه تهران یک شهر زلزله خیز است و باید تمام دستگاه ها برای مواقع بحرانی آماده باشند اما متأسفانه در این حادثه شرکت گاز با تأخیر ۴۰ دقیقه‌ای گاز منطقه را قطع کرد تا آتش مهار شود.

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که کارشناسان معتقدند در صورت وقوع حادثه ای مانند زلزله، لوله کشی گاز شهری بزرگترین آسیب را به مردم پاتخت می‌زند و آتش سوزی گسترده پایتخت را تبدیل به جهنمی سوزان می‌کند که همه مردم در آب خواهند سوخت.

حادثه دیروز نشان داد که انفجار لوله‌های گاز چه میزان می‌تواند خطر ایجاد کند و چه عواقبی خواهد داشت. تأخیر ۴۰ دقیقه‌ای شرکت گاز در بسن شیر فلکه برای مهار آتش نشان می‌دهد که این شرکت به هیچ وجه برای روزهای بحرانی آمادگی ندارد و نمی‌تواند در موقع لزوم عکس العمل مناسب نشان دهد.

کافیست بعد از وقوع زمین لرزه‌ای در تهران و شعله ور شدن آن از لوله‌های گاز، تنها ۵ دقیقه و نه ۴۰ دقیقه، شرکت گاز در قطع کردن گاز پایتخت تعلل کند تا این شهر به جهنمی سوزان تبدیل شود.

مردم زیر آوار مانده که اندک امیدی برای زنده ماندن دارند، در همان چند دقیقه در آتش کباب می‌شوند و باید فاتحه پایتخت را خواند.

**زیرساخت‌هایی که به درد روزهای بحران نمی‌خورند

از تعلل شرکت گاز که بگذریم باید به مسئله مهم دیگری اشاره کنیم که حادثه دیروز به ما یادآوری کرد. زیرساخت‌ها تهران برای مقابله با حادثه آمادگی ندارد و با یک بحران کوچک تمامی آنها از بین خواهد رفت.

روزگذشته آب، برق و تلفن منطقه با یک انفجار قطع شده بود و همراه اول هم آنتن نداشت. در این شرایط مردم ساعت‌های بحرانی را پشت سر گذاشتند و حتی آنهایی که چند هزار متر هم با منطقه حادقه فاصله داشتند، از تبعات این حادثه بی نصیب نماندند و برای ساعت‌ها آب و برق نداشتند.

در زمان‌های بحرانی، این زیر ساخت‌های یک شهر هستند که کمک می‌کنند تا از شدت بحران کاسته شود، شهری که بعد از وقوع زلزله همچنان زیرساخت‌های آن سالم بمانند، آب شرب و برق مناطق آسیب ندیده و با مشکل روبرو نشده باشد، قطعا کار امدادرسانی در آن آسانتر خواهد بود تا شهری که تمامی زیرساخت‌های آن از بین رفته و حتی شبکه ارتباطی نیز در آن مختل شده باشد.

**تهران برای حادثه آماده نیست

سال گذشته بود که سیدامیرمحسن ضیایی، رئیس جمعیت هلال احمر گفت که تهران برای یک حادثه بزگ آماده نیست.

او با بیان اینکه اقداماتی در تهران بزرگ انجام شده اما تأکید کرد که این اقدامات و این میزان آمادگی‌ها برای شهری به این وسعت اصلاً کافی نیست.

ضیایی افزود: بالاخره این را هم باید قبول کنیم که خیلی وقت‌ها اطلاع‌رسانی هم با انصاف صورت نمی‌گیرد. مثلاً در همین سیل کن گفتند که امدادگران دیر رسیدند. هلال‌احمر ۱۸ دقیقه بعد از اولین تلفن رسیده است.

وی ادامه داد: اگر بگوییم این ۱۸ دقیقه طولانی است، پس ما واقعیت‌ها را نمی‌بینیم و اگر درست بگوییم، بله، ممکن است که امکانات کافی نباشند، ولی بعضی وقت‌ها بزرگ‌نمایی می‌شود، البته اینکه بگوییم ما آماده‌ایم و همه چیز مرتب است، خیر، این‌گونه نیست. حالا به‌عنوان کسی که بخشی از این مجموعه را اطلاع دارم، می‌گویم که خیلی نقص داریم، خیلی! اصلاً یک برنامه عملیاتی مناسب برای مقابله نداریم که همه دستگاه‌های ما بتوانند به سرعت و با هم هماهنگ عمل کنند.

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: خب، وقتی این را نداریم چیزهای دیگر را، یا اگر هم داریم به نظرم کارآمد نیست، این نقص را می‌توانیم به آن بگیریم، بنابراین در یک کلام خیلی باید کار کنیم، خیلی باید کار کنیم تا به یک آمادگی قابل قبول برسیم و درمورد تهران این به اصطلاح بیش‌تر از توان دستگاه‌هایی مانند هلال‌احمر یا شهرداری تهران است. کار ملی و توجه می‌خواهد. هزینه زیادی دارد و باید قبول کنیم که در یک بازه زمانی طولانی انجام شود و نمی‌توانیم در یک بازه زمانی کوتاه سازه‌های تهران را تغییر دهیم.

وی افزود: اکنون زیر تهران آب است، بالاخره مسائل این جور است، لوله‌کشی گاز و سازه‌های‌مان چنین شرایطی دارند. هیچ جای دنیا در شهرهای بزرگ گاز داخل خانه‌ها نمی‌آید، ولی در تهران آمده است.

ضیایی افزود: اگر اتفاقی رخ دهد، یکی از بزرگ‌ترین مسائلی که می‌تواند صدمه بزند، آتش‌سوزی است. بالاخره ما باید واقع‌بین باشیم. باید آمادگی‌های‌مان را زیاد کنیم. به هوش باشیم، امیدواریم که تا قبل از اینکه حادثه‌ای بیفتد، چون حادثه خواهد آمد، در این‌که خواهد آمد، کسی شکی ندارد. امیدواریم این زمان طولانی شود و ما بتوانیم از این زمان استفاده کنیم، چون هر لحظه که می‌گذرد ما در حال از دست دادن زمان هستیم.

**مدیریت‌ بحران: در برابر زلزله تهران آمادگی‌ نداریم

صادقی رییس سازمان مدیریت بحران تهران سال گذشته در حاشیه بازدید عضو شورای شهر تهران از سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه در مناطق ۲۲ گانه، ۲۲ پایگاه مدیریت بحران وجود دارد و سعی داریم در ۱۲۰ ناحیه زیرمجموعه مناطق نیز این پایگاه‌ها را ایجاد کنیم گفت: تا پایان برنامه باید ۱۵۰ پایگاه ناحیه‌ای در تهران ساخته شود.

وی در مورد زلزله تهران نیز با بیان اینکه عرضه و تقاضا در این زلزله همخوانی ندارد، گفت: زلزله تهران آنقدر بزرگ است که توان مقابله ما کوچک شمرده می‌شود و ما هیچ آمادگی برای زلزله تهران نداریم چراکه حادثه عظیم زلزله در تهران در حد شهرداری، وزارت کشور و یا حتی ریاست جمهوری نیست و باید کل امکانات نیروهای مسلح و کمک‌های بین‌المللی بسیج شده تا به سلامت از این زلزله عبور کنیم.

**وای به روزی که زلزله بیاید

حادثه روز گذشته نشان داد که تهران اصلا آماده نیست، نه فقط برای حوادث بزرگ که برای حوادث کوچک هم آمادگی ندارد.

با وقوع یک حادثه کوچک در منطقه ای زیرساخت ها از بین می رود، ۴۰ دقیقه مهار آتش طول می‌کشد، ارتباطات از دست می‌رود و آب و برق منطقه قطع می شود.

با این شرایط مشخص نیست با حادثه ای بزرگ مانند زلزله چه اتفاقی به سر مردم می‌آید؟ چند دقیقه طول می‌کشد تا گاز قطع و آتش مهار شود. چه مدت طول می‌کشد که مردم به آب آشامیدنی دسترسی پیدا کنند و چه اتفاقاتی در تاریکی شب در شهر بدون برق خواهد افتاد.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=143487

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x