تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
1

شرایط انتقال عمره‌گزاران متوفی به کشور

  • کد خبر : 40196
  • 03 خرداد 1393 - 9:47
شرایط انتقال عمره‌گزاران متوفی به کشور

در صورت فوت یکی از زائران اگر خانواده متوفی تمایل به دفن در ایران داشته باشند، پس از مراحلی انتقال انجام می‌‌شود، این امر در مدینه تا یک ماه طول می‌کشددر شهر مکه طی یک هفته انتقال انجام می‌شود.

به گزارش  گروه اجتماعی کمال مهر؛ همه ساله زائران بیت الله الحرام توسط سازمان حج و زیارت با قراردادی که با شرکت‌های بیمه گزار منعقد می‌کند تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرند؛ همچنین بار زائران گرامی هم تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرد.

عبدالحسن ساکی مسئول واحد امداد و پیگیری ستاد مکه گفت: سازمان حج و زیارت برای بهبود ارتقای خدمات رسانی به زائران بیت الله الحرام، همه ساله قراردادی را با شرکت‌های بیمه جهت پوشش بیمه‌ای زائران منعقد می‌کند. در این قرارداد که بار زائران را هم شامل می‌شود از دو روز قبل از پرواز تا دو روز بعد از پرواز معتمرین تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

اگر برای زائری مشکلی در خصوص گم شدن بار، تصادف، بیماری و فوت پیش آید می‌توانند با مراجعه به این واحد که در محل ستادهای مدینه و مکه استقرار دارد نسبت به تکمیل فرم‌های مربوطه جهت دریافت غرامت در ایران اقدام کنند.

ساکی افزود: در صورت فوت احدی از زائران این واحد اقدامات لازم جهت دفن متوفی یا انتقال به ایران را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: اگر خانواده زائر همراه متوفی باشند نظرشان را در مورد محل دفن (عربستان یا ایران) اخذ کرده و اگر خانواده متوفی همراهش نباشند ضمن تماس با خانواده‌اش پیگیری لازم جهت محل دفن را انجام می‌دهیم. زائرانی که در شهر مدینه فوت کنند بعد از تأیید خانواده در قبرستان بقیع و در شهر مکه در قبرستان شهدا با همراهی عده‌ای از زائران و همکاران این واحد پس از انجام غسل خاکسپاری می‌شوند.
مسئول واحد امداد و پیگیری ستاد مکه افزود: اگر خانواده متوفی تمایل به دفن در ایران را داشته باشند پس از طی مراحلی، این اقدام توسط همکاران واحد امداد و پیگیری انجام می‌پذیرد.

ساکی ادامه داد: بعد از فوت احدی از زوار مراتب به سفارت جمهوری اسلامی ایران در عربستان طی نامه‌ای ارسال می‌شود و سپس با نامه‌ای که سفارت صادر می‌کند با نماینده شرکت سعودی جهت طی مراحل بعدی، مراجعه به پلیس، پزشکی قانونی جده و در نهایت به فرودگاه جده انتقال یافته تا به ایران بازگردانده شود که این امر در مدینه دارای پروسه طولانی تری می باشد و از ۲۰ روز تا یک ماه به طول می انجامد لکن در شهر مکه با توجه به قوانین حداکثر در طول یک هفته عمل انتقال انجام می‌شود. در این مورد نیز بیمه مبلغی را به عنوان غرامت به خانواده متوفی پرداخت می‌کند.

وی اظهار داشت: از وظایف دیگر این واحد، پیگیری لازم در خصوص دستگیری زائران است. در مواردی که مدیر کاروان یا پلیس خبر دستگیری زائری را به این واحد اطلاع دهد، نماینده این واحد به سرعت جهت پیگیری علت دستگیری در محل پلیس حاضر و موارد لازم را جهت اطلاع زائر یادآور می شود. اگر مشکل خاصی نباشد زائر پس از چند ساعت آزاد می‌شود در غیر این صورت یک شب در بازداشت به سر می‌برد و روز بعد جهت محاکمه به دادسرا منتقل می‌گردد که در دادسرا نیز نماینده این واحد جهت کمک حضور دارد.

وی افزود: در بحث تصادفات هم به محض مطلع شدن همکاران در بیمارستان حضور یافته و نسبت به طی مراحل قانونی و دفاع از حقوق زائران اقدام می‌کند. در نهایت با اخذ نظر زائر در مورد رضایت یا عدم رضایت از فرد خاطی اقدام لازم را در این مورد انجام می‌دهند.

ساکی گفت: با توجه به شرایط بد زندان در عربستان، از زائران عزیز تقاضا داریم تا ضمن رعایت قوانین و مقررات کشور میزبان نسبت به توصیه‌هایی که از طرف مدیران راهنما و یا واحد اطلاع رسانی و روابط عمومی صادر می‌شود اهتمام ورزند تا مشکلی برای زائران گرامی به وجود نیاید.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=40196

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x