تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
0

قدمت ۷۲ ساله “بنز” در ایران

  • کد خبر : 31217
  • 06 فروردین 1393 - 8:39
قدمت ۷۲ ساله “بنز” در ایران

گفته می شود نخستین دیدار ایرانی ها با تولیدات این شرکت، حدود سال های ۱۳۲۰ با نسل اول W15 موسوم به ۱۷۰ آن هم در حد سه چهار دستگاه مخصوص دربار قاجار باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی کمال مهر، شرکت مرسدس بنز به دلیل کیفیت بالا و مهندسی دقیقی که در تولیداتش به کار می برد، شهره عام و خاص است. مراکز تحقیقاتی این شرکت از خط تولیدهایش بزرگ تر و بیشتر است.

طبق آمار، مرسدس بنز سال ۲۰۱۱ میلادی توانست ۱۰۶.۵ میلیارد یورو درآمد داشته باشد که از این رقم ۵.۶ میلیارد یوروی آن، سود خالص بود.

اساساً پیش از آنکه خبری از تولید پیکان در ایران باشد، ایران ناسیونال سابق اتوبوس ۳۰۲ و شرکت خاور کامیون مرسدس بنز را تولید می کردند.

مرسدس بنز پیش از انقلاب ، ۳۰ درصد از سهام موتور سازی تبریز «ایدم» را می خرد. به این طریق قصد داشت با تولیدات ایران بازار قاره آسیا و بخشی از آفریقا را تامین کند.

برخلاف تصور، اولین خودرویی که به ایران وارد شد، یک بنز ۱۷۰ نبود. در حقیقت خیلی پیش از تولید این خودرو مظفرالدین شاه در سال ۱۷۹ طی یکی از سفرهای خود دو دستگاه سواری رنو را با خود به ایران آورده بود.

اطلاعات دقیقی درباره چگونگی حضور و واردات اولین مرسدس بنز به بازار ایران در دست نیست ولی گفته می شود نخستین دیدار ایرانی ها با تولیدات این شرکت، حدود سال های ۱۳۲۰ با نسل اول W15 موسوم به ۱۷۰ آن هم در حد سه چهار دستگاه مخصوص دربار قاجار باشد.

به طور حتم اولین واردات انبوه مربوط به اتوبوس های بود که سال ۱۳۳۲ وارد شده بودند. بعد از آن در دوره پهلوی اول، اینطور به نظر می رسد که سری جدیدتر W136 موسوم به ۱۷۰V بیش از پیش مورد توجه دربار، ثروتمندان و افراد متمول جامعه قرار گرفت. نسخه های لیموزین و کروک این خودرو به عنوان نماد لوکس گرایی غربی شناخته می شد.

اواخر دهه ۳۰ و شاید اوایل دهه ۴۰ میلادی تحولیدر دنیای رابطه بنز و ایران شکل گرفت. چندین دستگاه از مدل هایPonton با کد W120 و W121 با نام های معروف ۱۸۰ و ۱۹۰ وارد ایران شد.

این سری از خودروها به دلیل امکانات خاص چون رادیو و صندلی چرم، بی اندازه با اقبال مشتری مواجه شد.

مرسدس بنزهای ۱۸۰ و ۱۹۰ جزو قوی ترین مدل های چهار درب خانوادگی این شرکت محسوب می شدند.

کمی بعد در سال های ۱۳۴۴ به بعد تقریباً هم زمان با بازارهای جهانی، عرضه نسخه W110 معروف بهFintailدر ایران نیز آغاز شد.

مدل های ۱۹۰، ۲۰۰ و ۲۳۰ در این ایام پا به خاک ایران گذاشتند. فروش این خودروها فراتر از پیش بینی ها بود.

به موازات عرضه این سری، بازرگانان ایرانی واردات مدل های فوق لوکس W111 را نیز آغاز کردند.

این خودرو در زمره نخستین تولیدات Sکلاس مرسدس بنز قرار می گیرد. ۲۳۰S و ۲۳۰SE در این دوره آمدند و ماندند.

در دهه ۴۰ شمسی، ایرانی هایی با درآمد اندک شاید سراغ رنو و ولوو می رفتند. وضعیت مالی اشان که بهتر بود خودروهای آمریکایی چون شورولت، کادیلاک و فورد را می خریدند. خواص نیز فقط سراغ مرسدس می روند.

بعد از فین تیل، دوران طلایی W115 آغاز شد. در اواخر دهه ۴۰ بود که سیل ۲۳۰ ها و ۲۴۰ ها و ۲۸۰ ها روانه ایران شد. از تهران تا شهرستان. شهرت این خودرو به طرز باورنکرد

لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=31217
  • ارسال توسط :
  • 38 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای قدمت ۷۲ ساله “بنز” در ایران بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.