تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
1

طوایفی که در نوروز جوجه خروس و بزغاله عیدی می دهند

  • کد خبر : 27034
  • 15 اسفند 1392 - 8:00
طوایفی که در نوروز جوجه خروس و بزغاله عیدی می دهند

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: مردم در این استان در آخرین پنج‌شنبه سال با پخت غذاهای مخصوص مانند شیر برنج، حلوا و شله زرد به یاد درگذشتگان خود، عید مردگان را در این روز گرامی می‌دارند.

به گزارش گروه وبگردی کمال مهر،”رحیم دادی‌ن‍ژاد”  منطقه کهگیلویه و بویراحمد، افزود: در این منطقه مثل تمام مردم ایران، عید با خانه تکانی برای ایام عید آغاز می‌شود و چون در گذشته آب لوله‌کشی در منازل نبود خانه تکانی عید در حاشیه رودخانه‌ها، چشمه‌ها و دره‌ها انجام می‌شد.

وی اضافه کرد: زنان روستایی به خانه‌های همدیگر می‌رفتند و لوازم و اسبابی را که نیاز به شست و شو داشت با کمک و همکاری هم در کنار رودخانه‌ها و چشمه‌ها شست و شو می‌دادند و در حین این شست و شو شعرهایی را با هم زمزمه می‌کردند که این بیشتر جنبه سرگرمی و رفع خستگی داشت.

معاون میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد افزود: زنان با شست و شو وسایل زندگی و خانه خود و خانواده را برای آغاز سال نو و جدید آماده می‌کنند و غذاهایی را که احتیاج به فرصت و زمان بیشتری دارد را در طول ایام قبل از سال جدید پخت می‌کنند.

دادی‌نژاد افزود: مردم روستاها در فصل پاییز با عقیم کردن جوجه خروس‌ها آنها را در فصل زمستان فربه می‌کنند تا خوب بزرگ شوند و در عید نوروز برای استفاده در خانه و هم در دید و بازدیدها ایام عید به فامیل هدیه می کنند.

 

وی تصریح کرد: در میان برخی از طوایف استان بهترین بزغاله و بره خود را انتخاب می‌کردند و خوب فربه می‌کردند و در ایام عید و آغاز سال جدید به ریش سفید و یا بزرگ طایفه و خاندان خود هدیه می‌کردند البته چند روز قبل از عید بره و بزغاله را با حنا تزیین می کردند که رنگ و لعاب نوروزی خود را بگیرد و زیباتر شود.

 

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: با شروع سال جدید نوازندگان با سحرخوانی‌های خود ایام عید نوروز را در کنار بزرگ طایفه آغاز می کنند و با شادی و شور و شعف در آغازین ساعت‌های سال جدید به خانه بزرگان خود می روند و سال جدید و دوباره نو شدن را به هم تبریک می گویند.

 

دادی نژاد یادآور شد: بعضی از مردم ساعت‌ها قبل از آغاز سال جدید با حضور در مساجد و امامزادگان و تلاوت قرآن و دعا برای آغاز سالی بهتر دعا می‌کنند.

 

وی بیان کرد: در صورتیکه خانواده‌ای از طایفه عزادار باشد زنان طایفه با هم به خانه شخص عزادار می روند و خانه تکانی و شست و شوی وسائل خانه شخص عزادار را برای دور شدن رنج و بلا و فراموش سپردن عزای خود انجام می دهند و بزرگان طایفه نیز با خرید لباس نو با حضور در خانه شخص عزادار علاوه بر ابراز همدردی لباس سیاه و عزای افراد خانه را با لباس جدید عوض می کنند که سایر افراد طایفه هم به طبع از شخص عزادار لباس‌های سیاه خود را در آستانه سال جدید عوض می کنند و لباس شاد می پوشند.

 

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: چاله گرم کنون از دیگر آداب و رسوم مردم این استان قبل از آغاز سال جدید است که در این مراسم فضای خانه خود را با هیزم و مواد سوختنی گرم می کردند و اکثر همسایه‌ها به دور هم جمع می شوند و با خواندن شاهنامه و گفتن داستان‌ها و متل‌ها تا ساعت‌ها شب چاله گرم کنون را کنار هم سپری می کردند.

 

دادی نژاد افزود: اکثر عروسی‌ها و مراسم ازدواج‌ها با شروع عید و سال جدید آغاز می‌شود که این خود باعث شور،‌ شادی و شعف در بین مردم می شود همچنین خانواده‌ها و طایفه‌ها در تهیه لوازم و جهیزیه عروس با هم همکاری می‌کنند و با لباس‌های محلی و آداب ورسوم مراسمات ازدواج به باشکوه برگزار شدن این مراسمات کمک می‌کنند.

 

وی اضافه کرد: بازی‌های محلی گرنادوال و کل کله برد که در ایام نوروز جهت سرگرمی مردم و روستائیان اجرا می‌شد توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

 

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در پایان یادآور شد: در تدارک هستیم که برخی از آثار معنوی،‌ تاریخی و طبیعی خود را در آینده‌ای نزدیک در فهرست آثار ملی به ثبت برسانیم.

منبع: ایسنا
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=27034

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x