تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
0

“دریاچه تار و هویر” رویای نزدیک به تهران

  • کد خبر : 186284
  • 14 فروردین 1396 - 0:51

تهران در کنار همه ی شلوغی هایش جلوه های زیبایی نیز دارد؛ جاذبه هایی که خودشان را در میان طبیعت اطراف این شهر پنهان کرده اند تا مدت زمان بیشتری را مهمان زمین باشند. این جلوه ها می توانند روزی خاطره انگیز را برایت رقم بزنند و خستگی هایت را به دست فراموشی بسپارند.

 

«کمال مهر»تهران در کنار همه ی شلوغی هایش جلوه های زیبایی نیز دارد؛ جاذبه هایی که خودشان را در میان طبیعت اطراف این شهر پنهان کرده اند تا مدت زمان بیشتری را مهمان زمین باشند. این جلوه ها می توانند روزی خاطره انگیز را برایت رقم بزنند و خستگی هایت را به دست فراموشی بسپارند.

برای دیدنشان باید شهر و دلبستگی هایت را کنار بگذاری و راهی جاده شوی. دل به مسیرهای کمتر شناخته شده بسپاری و منتطر باشی هر لحظه با تصویری تازه از طبیعت رو به رو گردی.

این بار هم می خواهیم به سراغ یکی دیگر از دیدنی های طبیعت در نزدیکی پایتخت همیشه بیدار ایران برویم. از شهر تهران فاصله می گیریم و مسیر خود را به سوی شهرستان دماوند ادامه می دهیم. آنچه که انتظارمان را می کشد منظره ای تماشایی از طبیعت ایران است که شاید کمتر کسی آن را بشناسد.

پیش از رفتن به سراغ این منطقه زیبا، اگر قصد سفر های طولانی تر دارید میتوانید به این مطالب مارجعه کنید:

ایرانگردی در نوروز: “لافت” ، روستای زیبای جزیره قشم

ایرانگردی در نوروز: “کندلوس” ییلاق باستانی

سفر به پالنگان، نوروز در کردستان بی نظیر

چرا دریاچه های تار و هویر؟

– دریاچه های تار و هویر یکی از جاذبه های طبیعی در نزدیکی پایتخت هستند.

– این دو دریاچه در منطقه ای کوهستانی قرار دارند و در فصول گرم سال با آب و هوای خنک از شما پذیرایی می کنند.

 

دریاچه های تار و هویر نگین طبیعت دماوند

با پشت سر گذاشتن مسیری کوهستانی و سنگلاخی، در نزدیکی شهرستان دماوند به دریاچه ای می رسیم که با آب شیرین خود طعمی تازه به طبیعت بخشیده است.

نام این دریاچه تار می باشد و به عنوان یکی از دیدنی ترین جاذبه های طبیعی استان تهران به شمار می رود. دریاچه تار در مدخل کوه و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و از شمال غرب به جنوب شرق کشیده شده است.  بیشترین طول این دریاچه لوزی شکل ۱٫۳ کیلومتر می باشد و به طور میانگین ۴۰۰ متر عرض دارد.

حوزه آبخیز دریاچه تار ۴۶٫۱۰۹۷ هکتار می باشد. در فصول پر آبی عمق آب به ۵۰ متر است اما در فصول کم آبی به ۴۰ متر می رسد.

با نیم ساعت پیاده روی از شرق دریاچه تار ، دریاچه ی دیگر موسوم به هویر با عمق ۱۵ متر دیده می شود که مساحت حوزه آبخیز آن ۱۳٫۶۷۶ هکتار می باشد. دریاچه های تار و هویر مانند دو فرزند طبیعت هستند که در فاصله ی ۵۰۰ متری از هم قرار دارند و کوه های البرز از آنها میزبانی می کنند. دریاچه ی هوبر به طور میانگین دارای ۹۰۰ متر طول و ۱۵۰ عرض می باشد و توسط کوهی موسوم به کوه دوبرار از دریاچه تار جدا شده است.

 

دیدنی ها و تفریحات

در سفر به دریاچه های تار و هویر می توانید فعالیت های زیر را انجام دهید:

ماهیگیری

ماهیگیری در دریاچه تار تفریحی لذت بخش است که بسیاری را به این منطقه می کشاند. در این دریاچه می توان به صید ماهی قزل آلا پرداخت و از انجام این تفریح لذت برد. فقط به یاد داشته باشید که ماهیگیری در این دریاچه مستلزم دریافت مجوز از سازمان حفاظت از محیط زیست است.

 

کوهنوردی

رشته کوه قره داغ با ارتفاع ۴۰۸۰ متر و کوه زرین با ارتفاع ۳۸۳۵ متر در نزدیکی دریاچه ها مقاصد مناسبی برای کوه نوردان به شمار می روند. کوه نوردان علاوه بر خلق یک تجربه ی لذت بخش از کوهنوردی، می توانند از ارتفاعات به تماشای زیبایی های تار و هویر بنشینند و از جلوه های شگفت انگیز خلقت لذت ببرند.

 

قایقرانی

در اطراف دریاچه ها امکانات قایق سواری وجود ندارد اما هستند کسانی که با قایق های بادی به درون دریاچه تار می روند و روزی خوش را برای خود می آفرینند.

 

شنا و آب بازی

در تابستان ها آب دریاچه ها بسیار خنک است و سلاح خوبی برای مبارزه با گرماهی هوا به شمار می رود. تجربه یک آب بازی لذت بخش می تواند رنگ تازه ای به سفر شما دهد و خاطره ای خوش برای شما بسازد.

در اطراف دریاچه ها هیچ گونه تمهیداتی برای شنا کردن در آن وجود ندارد اما بسیاری با توجه به خطرات موجود تن به آب می زنند. اینکه می خواهید شنا در تار و هویر را تجربه کنید کاملا بستگی به خودتان دارد اما بهتر است خطرات آن را نیز در نظر بگیرید.

 

تار دریاچه ای افسانه ای

وجود این دریاچه در این مکان افسانه های زیادی را بر سر زبان ها انداخته است. مردم اعتقاد دارند شب ها موجوداتی عجیب و غریب در اینجا رفت و آمد می کنند. گفته های دیگری حکایت از وجود گنج هایی گران قیمت و ارزشمند در کف دریاچه دارد اما بهتر است بدانید هیچ یک از این قصه ها تا کنون ثابت نشده اند.

 

این دریاچه ها از کجا آمده اند؟

با کمی دقت متوجه می شویم که پیرامون دریاچه ها را کوه های با ارتفاع بین ۵۰ تا ۵۰۰ متر فراگرفته اند. این کوه ها با قرار گرفتن در کنار یکدیگر موجب پیدایش یک گودال شده که دریاچه هایی در آن شکل گرفته است.

 

آب دریاچه ها از کجا می آید؟

حدود ۷۰ درصد آب‌های دریاچه تار و هویر از بخش شمالی و ارتفاعات آن تامین می گردد. کوه دوبرار از رشته کوه قره داغ در شمال و کوه زرین در جنوب دریاچه واقع شده اند و و برف هایشان پس از ذوب شدن و یا به صورت بهمن های زمستانی، به دریاچه می ریزند. چشمه های متعدد کف دریاچه مهم ترین نقش را در تامین آب آن دارند و آبی گوارا را از اعماق زمین به درون آن هدایت می کنند.

کوه های سیاه چال و شاه نشین به همراه آبراهه های فصلی از جنوب دیگر تامین کنندگان آب دریاچه ها هستند و  قسمتی دیگر از آب، توسط رود‎های تار و هویر تامین می گردد.

 

گیاهان و حیواناتی که در اینجا می توانید تماشا کنید

در درون دریاچه گیاهان آب‌دوست رشد کرده اند اما در اطراف آن، پوشش گیاهی تراکم پایینی دارد و هیچ گونه درخت با بوته ای را شامل نمی شود. البته همین مقدار کم نیز در ارتفاعات شمالی به علت فرسایش خاک و دامداران روز به روز کمتر می شود. پیش تر گیاه آویشن به وفور در این منطقه یافت می شده اما امروزه اثری از آن دیده نمی شود.

قوچ، میش البرزی و کل بز از جمله جاندارانی هستند که در اطراف دریاچه و طبیعت پیرامون آن یافت می شوند. در درون دریاچه نیز آبزیانی زندگی می کنند که مهم ترین آنها ماهی قزل آلای رنگین کمان زرد پر، ماهی قزل‌آلای خال قرمز و ماهی زردکش می باشد.

 

آب دریاچه ها چه ویژگی هایی دارد؟

بر اساس مطالعات انجام شده آب دریاچه سرشار از کلسیم، منیزیم و کربنات است و از جمله آب های شیرین ایران به شمار می رود. سطح آب نیز در کلیه فصول سال متغیر است و میزان ثابتی ندارد.

سطح آب آنها در فصل های گوناگون سال متغیر است. این منطقه دارای آب و هوایی کوهستانی است و برای تفریحات آبی از جمله شنا و قایقرانی و ماهیگیری مناسب است.

 

آب و هوای منطقه

بر این منطقه اقلیم کوهستانی حاکم است و بر اساس مطالعات صورت گرفته در هر سال به طور متوسط ۷۶۰ میلی لیتر باران در دو دریاچه تار و هویر می بارد. گرم ترین ماه سال، تیر می باشد که دمایی در حدود ۱۸ درجه سانتی گراد را برای منطقه به ارمغان می آورد.

 

بهترین فصل سفر

بهترین زمان بازدید از تار و هویر از اردیبهشت تا پایان فصل تابستان است و در هر فصل تصویری تازه در منطقه به چشم می خورد:

بهار و تابستان: در فصول گرم سال آب دریاچه ها همچنان خنک است و گرمای هوا را خنثی می کند.

پاییز و زمستان: با شروع فصل سرما و کاهش دما کم کم سطح دریاچه ها یخ می بندد و جلوه ای تازه را می آفریند.

 

کجا بمونیم؟

شب مانی در کنار دریاچه یکی از لذت های این سفر است. می توانید کمپی را در زمین های اطراف برپا کنید و از اقامت در طبیعت لذت ببرید. پیشنهاد می کنیم برای این کار مطالب زیر را مطالعه نمایید:

کباب مرغ در طبیعت

ترفندهایی برای طبیعت گردی، تبدیل برف به آب

کمپینگ و راه و روش شب مانی در چادر

سفر به سبک”کمپینگ”؛ مفرح و پر چالش

گردش در طبیعت مانند حرفه ای ها؛ ساخت سرپناه

اقامت در خانه های محلی، هتل ها و مهمانسراهای شهرهای اطراف نیز یکی دیگر از گزینه های اقامت شما می باشد.

 

ملزومات سفر

در اطراف دریاچه سایه وجود ندارد پس کلاه آفتابگیر، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب از ضروریات این سفر به شمار می روند. میان وعده و خوراکی های مورد نیاز، لباس مناسب فصل و کفش مناسب از دیگر ملزومات این سفر هستند.

مطالب زیر نیز میتواند در این زمینه کمک بسیار زیادی به شما بکند، توصیه میکنم مطالعه انها را از دست ندهید:

راهنمای خرید یک کوله پشتی تمام عیار

ترفند های حرفه ای برای مسافران حرفه ای

در طبیعت چه چیزی در کوله باید داشته باشیم؟

دسترسی

آدرس

استان تهران، ۳۰ کیلومتری شرق شهرستان دماوند

راه دسترسی

دریاچه تار از راه های زیر قابل دسترسی است:

* به شهر دماوند بروید و مسیر را به سمت  آبادی چنار عربها ادامه دهید. سپس از این آبادی وارد جاده ای موسوم به جاده معدن شوید و پس از پشت سر گذاشتن یک جاده خاکی به دریاچه تار برسید.

* از دماوند به سمت فیروزکوه به راه بیفتید و وارد خروجی دلیچایی شوید. سپس روستاهای یهر، لی پشت، مومج، دهنار و هویر را پشت سر بگذارید و بعد از آن از طریق جاده خاکی بسیار ناهمواری به طول حدود ۱۴ کیلومتر به دریاچه تار منتهی می شود.

فاصله از مرکز استان و شهرهای اطراف

تهران: ۱۱۲ کیلومتر

دماوند: ۳۰ کیلومتر

فیروزکوه: ۶۲ کیلومتر

 

 

دیدنی های اطراف

* پارک ملی لار

* کاروانسرای گدوک فیروز کوه

* کوه دماوند

 

به هنگام حضور در طبیعت با آن مهربان باشید و با زباله های خود خاطرش را نیازارید.

در مسیر دریاچه

 

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=186284

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x