تاریخ : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024
0

حدود ۲ هزار سیل را در دهه ۹۰ تجربه کردیم

  • کد خبر : 314039
  • ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۰
حدود ۲ هزار سیل را در دهه ۹۰ تجربه کردیم

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری گفت: در دهه ۹۰ چیزی حدود ۲ هزار سیل در یک دهه داشته‌ایم که نمونه‌های بارز تغییرات شرایط آب و هوایی و اقلیمی بوده است.

– اخبار استانها –

به گزارش «کمال مهر»؛ از کرج، عطاالله ابراهیمی رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری ظهر امروز در بیست و هفتمین تور رسانه‌ای، اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه کشور در ارتباط با جبران تراز آب و تأمین آبی تأکیدات فراوانی شده است.

وی با اشاره به اینکه در ماده ۳۸ قانون توسعه هفتم بر درآمدهای حاصل از عوارضی که برای محصولات کشاورزی آب بر است اشاره‌های فراوانی شده است، افزود: در دهه ۹۰ چیزی حدود ۲ هزار سیل در یک دهه داشته‌ایم که نمونه‌های بارز تغییرات شرایط آب و هوایی و اقلیمی بوده است.

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری گفت: در شرایط موجود یکی از راه‌کارها برای فرونشست زمین و‌ کسری منابع آب زیرزمینی و هدر رفت آب‌ها که سالیانه چیزی حدود ۱۶ تن در هکتار است حفاظت خاک در شرایط های مختلف است.

ابراهیمی‌ با بیان اینکه امسال ۱۴۸ طرح مصوب را در مجلس داشتیم که در مجموع  ۲۴۳ طرح پژوهشی در دست اجرا  بوده است که ۱۰۸ طرح آن ستادی و ۱۳۶ طرح آن استانی بوده است، بیان کرد: رویکرد ما به سمت فعّالیت‌های ترویج آبخیزداری بوده تا بتوانیم یافته‌های تحقیقاتی خود را به بخش اجرا و بخش‌هایی که استفاده‌کننده از طرح‌های ما هستند برسانیم.

وی با توجه به اینکه احیای منابع آب و خاک حوزه‌های آبخیزداری سدهای زیرزمینی در پژوهشکده حفاظت و طبق موافقت نامه‌ای که با وزارت نیرو‌ بسته شده است استاندارهای لازم را تدوین و در حال اجرای سدهای زیرزمینی هستیم، عنوان کرد: تدوین استانداردهای سلامت حوزه‌های آبخیز در دستور کار بوده  و آبیاری سیلابی و ساماندهی خشک‌رودها جزو کارهایی است که در پژوهشکده حفاظت  خاک و آبخیزداری انجام شده است.

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه فرونشست زمین ناشی از بیلان آبی کشور بوده و بحث فرونشست خاک یکی از چالش‌های بزرگ کشور به شمار می‌رود ادامه داد، مباحث مربوط به آبخیزداری در سیاست‌های کلی نظام و منابع بالادستی، بسیار پررنگ‌ است.

ابراهیمی‌ با توجه به اینکه  اعتبار مصوب شده برای آب‌خوان‌ها چیزی حدود ۶۸ میلیارد تومان بوده، زیرا ما بخش اجرایی نیستیم و می‌خواهیم الگو را برای بخش اجرا ایجاد کنیم، عنوان کرد: آبخوان‌داری‌ها در حوزه ما خود یک عملیات اجرایی در ۳۷ نقطه در ۲۳ استان بوده که اجرایی شده است.

وی با توجه به اینکه اجرا و نمایش پایش و مرمت نیاز به اعتبارات زیادی دارد، بیان کرد: طرح کلان حفاظت خاک یکی از طرح‌های بزرگ این مؤسسه بوده که با همکاری منابع طبیعی به تصویب رسیده است.

این مقام مسئول در پایان سخنانش گفت: برای اولین‌ بار یک نهاد بخش‌خصوصی از پژوهشکده درخواست کرده تا کمبود منابع آبی آنها را مرتفع سازد که در این خصوص عقد قرارداد نیز صورت گرفته است.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=314039

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x