مدیرکل نظارت بر اجرای معابر شهری شهرداری کرج افزود: در حوزههای بالادستی شهر، مناطع طبیعی و کوهها متولی جهاد کشاورزی بوده و ذیل آن سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است.
وی اظهار داشت: در حوزه معابر شهری بر اساس ماده ۹۶ تبصره ۶ مدیریت سیلاب با شهرداریها است و معاونت عمرانی استانداری و مدیریت بحران موازی آن هستند.
رضوانی تصریح کرد: آن چیزی که میتوان از قوانین برداشت کرد این است که سیلاب مدیریتی چندگانه دارد و یکی از مهمترین مسألههای مدیریت سیلاب شهری طراحی مناسب است.
این مسئول با اشاره به سیاستهای توسعه شهری، گفت: زمانیکه درصدد طراحی شهر برای عبور رواناب هستیم سطح نفوذناپذیری را در نظر میگیریم.
وی ادامه داد: بر اساس پیشبینی که از رواناب میشود سیستم هدایت آب سطحی طراحی خواهد شد اما در یک بازه ۱۰ ساله شاهد الحاق نقاط مختلف به شهر هستیم.
رضوانی گفت: با تغییر کاربریها شهر نفوذناپذیر شده و باران در همان لحظات ابتدایی به رواناب تبدیل میشود اما اگر عرصه نفوذپذیر وجود داشته باشد ۶۰ درصد رواناب جذب خواهد شد.
مدیرکل نظارت بر اجرای معابر شهری شهرداری کرج افزود: یکی از موضوعات در مدیریت سیلاب شهری، ایجاد شهرهای نفوذپذیر با آسفالت متخلخل، فضاهای سبز و… است.
وی ادامه داد: مقررات ملی ساختمان زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی بوده و شهرداریها نقش مستقیمی ندارند و میتوانند پیشنهاد خود را ارائه کنند.
رضوانی سیاست تنبیهی شهرداری در راستای صدور مجوز را مثبت ارزیابی کرد و گفت: تا کنون تکلیف خاصی برای مدیریت سیلاب در ساخت و ساز دیده نشده است.
این مسئول افزود: رواناب شهری از بدو شکلگیری در عظیمیه و بالا دست کرج پاک است اما زمانی که به هفت تیر و چهار راه مصباح میرسد کیفیت آن افت کرده و معادل فاضلاب میشود.
وی با اشاره به اینکه مخازن ذخیره باران در جهان مورد استفاده قرار میگیرد، اظهار داشت: البته شهرداریها نسبت به رواناب شکل گرفته از باران بیتوجه نیستند.
رضوانی گفت: تداوم ۱۰ ساله خشکسالی تا ۱۴۰۰ موجب شد توجه مدیریت شهری نسبت به پروژههای زیرساختی عبور آب کم شود.
این مسئول افزود: تا سال ۱۳۹۹ سیستم هدایت آبهای سطحی بر اساس طرح جامع آبهای سطحی با دوره بازگشت ۲۵ اجرایی میشود.
وی اظهار داشت: سیستم هدایت آب سطحی در حوزه شبکه اصلی تا سال ۹۹ نسبت به طرح جامع آبهای سطحی ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
رضوانی با اشاره به اینکه سیستم هدایت آب سطحی در بازه زمانی مذکور ۲۵ کیلومتر بود، تصریح کرد: این عدد در چهار سال اخیر به ۳۸ کیلومتر رسیده است.
این مسئول گفت: ۷۵ کیلومتر حداقل کلکتوری است که میتواند آبگرفتگی معابر را کنترل کند اما در حال حاضر شاهد ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی هستیم.
وی با اشاره به اینکه تا پایان سال ۱۴۰۳ ایجاد کلکتور در کرج به ۵۵ درصد میرسد، افزود: مدیریت سیل زمانی اتفاق میافتد که تمام ابعاد در نظر گرفته شود.