شیما شعلهکار در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «کمال مهر» گفت: مصرفگرایی یکی از مؤلفههای مکتب سرمایهداری است که در سبک زندگی غربی برجسته است، و مخرب خوشبختی و گاهی موجب ویرانی نهاد خانواده میشود.
روانشناس و مشاور خانواده ادامه داد: مصرفگرایی یک گرایش و علاقه بیش از نیاز واقعی به مصرفکردن است، خریدهای افراطی، غیرضرور و بیش از اندازه همه در خانواده از مصادیق مصرفگرایی هستند.
وی افزود: امروزه برخی مصرفگرایی را عامل خوشبختی میدانند، اما شواهد و آمار خلاف این موضوع را ثابت میکند.
شعلهکار تصریح کرد: والدینی که خود مصرفگرا هستند، قطعاً فرزندانی مصرفگرا تربیت میکنند که این مهم نه تنها زندگی فعلی پدر و مادر را تحت تاثیر قرار میدهد، در آینده این فرزند با این روحیه زندگی پر چالشی خواهد داشت.
وی ادامه داد: دشمن با ترویج فرهنگ مصرفگرایی در جامعه بنیان خانواده را نشانه گرفت، مؤلفهای که دشمن از نداشتن آن متضرر شده است.
این کارشناس با بیان اینکه شبکههای اجتماعی در ترویج روحیه مصرفگرایی در جامعه نقش داشتند، گفت: مصرفگرایی دنیای پر زرق و برق اما بیانتهایی دارد و اگر در این مسابقه قرار بگیرید، خود و خانوادهتان را به کام نابودی میکشانید، زیرا هر روز یک درخواست، مُد، لباس، روسری و… وجود دارد که هیچوقت تمامشدنی نیست و هیچ احساس رضایتی نیز حاصل نمیشود.
شعلهکار تبدیل مصرفگرایی به سبک زندگی را یک معضل دانست و ادامه داد: خانوادههایی که در سبک زندگی تجملگرایی زندگی میکنند، بیشترین آسیب را میبینند.
وی با اشاره به اینکه تجملگرایی جوانان را از ازدواج منصرف کرد، افزود: جوانان با درآمدهای خود نمیتوانند در مسابقه تجملگرایی رقابت کنند، بنابراین تن به ازدواج نمیدهند و برای تامین نیازهای خود به ازدواج سفید و دوستیهای خیابانی روی میآورند که هیچ تعهدی در آن نیست.
این کارشناس در پایان با تأکید بر اینکه باید خانوادهها را متوجه آسیبهای تجملگرایی کنیم، اظهار داشت: دانش و آگاهی سلاح جنگ شناختی و نرم دشمن است و ما اگر بتوانیم با زبان هنر که تأثیرگذارترین رسانه است، آسیبهای روحیه و سبک زندگی تجملگرایی را بیان کنیم، قطعاً میتوانیم مانع از ترویج این مهم در جامعه شویم.
الهه ملاحسینی – تیتر یک
انتهای خبر/