تاریخ : چهارشنبه, ۳ بهمن , ۱۴۰۳ Wednesday, 22 January , 2025
2

موتور محرکه پژوهش، پول و اعتبارات لازم می باشد

  • کد خبر : 280877
  • ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹

رئیس گروه پژوهش آموزش و پرورش البرز گفت: با توجه به اینکه موتور محرکه پژوهش پول و اعتبارات است ولی مهمتر از آن دیده شدن پژوهشگران است.

✍️ رضا قاسم‌پور
نگاه فانتزی به حوزه مهم تحقیق و پژوهش باعث به حاشیه رفتن معلمان و دانش آموزان پژوهنده و هرز روی روحیه کنکاش، پرسشگری و کنجکاوی انها خواهد شد.
به مناسبت گرامیداشت ۲۵ آذر روز پژوهش، گپ و گفت رسانه ای با دکتر “مجید جعفری “رییس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش البرز” داریم که چکیده آن تقدیم مخاطبان عزیز می گردد.
دکتر جعفری با ۱۵ سال سابقه پژوهشی و اموزشی دارای دکتری فیزیولوژی ورزشی و دو مدرک کارشناسی ارشد می باشد وی با روی گشاده و با حوصله تمام به سوالات چالشی ما پاسخ می دهد.
 

مسئله یابی و مشکل شناسی
دکتر جعفری معتقد است: رویکرد فعلی آموزش و پرورش، پژوهش محور بوده و روحیه مسئله یابی و مشکل شناسی بین معلمان و دانش آموزان کنجکاو و پژوهنده در حال تکثیر و نهادینه شدن می باشد. بطوریکه امسال از ۲۶ هزار معلم شاغل استان ۵۸۶۷ اثرِ اقدام پژوهی داشته ایم که ۳۹۸ اثر به مرحله استانی و نهایتا ده اثر منتخب معلمان پژوهنده البرزی بر اساس سهمیه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به دبیرخانه کشوری راه یافته اند. که این عدد با برنامه ریزی و رایزنی های هدفدار دست اندرکاران در قیاس با سالهای قبل پنج برابر شده است. همچنین در حوزه دانش آموزان پژوهنده نیز توانسته ایم با کارهای منسجم تیمی و همراهی اولیا ۵۶ نفر را به مرحله کشوری برسانیم.
اهم اقدامات هفته پژوهش
از فعالیت های هفته پژوهش می توان به برگزاری مسابقات لوگو و پوستر، ارائه پژوهش های برتر، معرفی پژوهشگران برتر، تقدیر از معلمان و دانش آموزان پژوهنده، رونمایی از آثار معلمان مولف، حضور پر شور دانش آموزان در جشنواره ایده های برتر و برگزاری جلسات پرسش و پاسخ پژوهشگران برتر و… اشاره نمود.
در نمایشگاهی که به مناسبت هفته پژوهش در استان برگزار گردید ۳۰ غرفه به آموزش و پرورش اختصاص یافته بود در پایان غرفه سمپاد آموزش و پرورش به عنوان غرفه برتر استانی انتخاب گردید.
اهمیت پژوهش در آموزش و پرورش
جعفری معتقد است که موتور محرکه پژوهش، پول و اعتبارات لازم می باشد.
هرچند رویکرد آموزش و پرورش بیشتر تلاش برای دیده شدن معلمان و دانش آموزان پژوهنده می باشد.
 

 
جعفری می گوید: “راستش وظیفه معلمان و همکاران ما بسیار سنگین شده است باید با نگاه آینده پژوهی مبتنی بر مشکل شناسی در حوزه تعلیم و تربیت فعالیت شده و به دانش آموزان تفکر منطقی و در واقع تحقیق و پژوهش را آموزش دهیم. قطعا خروجی کار ما باید ترییت دانش آموز پرسشگر و معلم پژوهنده باشد. البته معلم و دانش آموز پژوهنده نباید جدا از هم باشد بلکه این دو به مثابه دو بال قدرتمند دستگاه تعلیم و تربیت باید در کنار هم رشد و تعالی پیدا کنند. در هر جایی که بی توجهی به پژوهش و برنامه درسی شده است ما با مشکلاتی جدی روبرو شده ایم. در فرایند پژوهش با مراحل سه گانه( نیاز سنجی، اجرا و کاربست) ضرورت دارد مرحله نیاز سنجی مهمترین قسمت این فعالیت است.
 سخن آخر
پژوهش راهی برای گشودن افق‌های جدید بوده و هفته پژوهش و فناوری، هفته‌ای است که فرصت مناسبی برای توجه و تمرکز روی ابعاد مختلف امر پژوهش و فناوری در کشور فراهم می‌آورد تا کلیه ذی‌نفعان، ضمن اطلاع از روندها و وضعیت موجود در کشور، برای آینده برنامه‌ریزی و اقدامات بهتر و مهم‌تری را در دستور کار خود قرار دهند.
انتخاب و معرفی برگزیدگان حوزه پژوهش و فناوری و تجلیل از آنها و همچنین ایجاد فرصت تعامل بین ذی‌نفعان این حوزه، به شیوه‌های مختلف نظیر برگزاری نمایشگاه، فن بازار، همایش ملی، مصاحبه‌های مطبوعاتی و رادیویی و تلویزیونی فضایی را در کشور ایجاد و به آن دامن می‌زند که ضمن ارتقاء شأن و جایگاه پژوهش و فناوری و فعالین در این عرصه، بسترسازی مستحکمی را برای ادامه راه تقویت و توسعه پژوهش و فناوری که ضامن پیشرفت واقعی کشور و ایجاد ثروت، رفاه و امنیت برای مردم است، در ابعاد اجتماعی و فرهنگی فراهم نماید.
 
 
 
به قلم: رضا قاسمپور

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=280877

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x