تاریخ : سه شنبه, ۱۰ مهر , ۱۴۰۳ Tuesday, 1 October , 2024
1

عدم التزام قطر به مبانی شورای همکاری خلیج‌فارس علت فراخوان سفرا از دوحه عنوان شد

  • کد خبر : 26948
  • ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۱
عدم التزام قطر به مبانی شورای همکاری خلیج‌فارس علت فراخوان سفرا از دوحه عنوان شد

عربستان،‌ امارات و بحرین لحظاتی پیش سفرای خود از قطر را فراخواندند و در بیانیه‌ای اعلام کردند که علت فراخوان سفرا عدم التزام قطر به مبانی شورای همکاری خلیج فارس بوده است.

 

به گزارش خبرگزاری کمال مهر به نقل از العربیه، عربستان،‌ امارات و بحرین لحظاتی پیش سفرای خود از قطر را فراخواندند و در بیانیه‌ای اعلام کردند که علت فراخوان سفرا عدم التزام قطر به مبانی شورای همکاری خلیج فارس بوده است.

بیانیه مشترک سه کشور عربستان، بحرین و امارات به شرح زیر است:

توافقنامه‌ای را که با حضور امیر کویت در تاریخ ۲۳/۱۱/ ۲۰۱۳ به امضای شیخ تمیم بن حمد ال ثانی امیر قطر و تمامی سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج {فارس} هم رسید این انتظار می‌رفت که توافق نامه مذکور از سوی دولت قطر اجرایی شود. ولی با وجود گذشت سه ماه از این توافقنامه قطر هیچ اقدامی برای اجرایی کردن آن انجام نداده است.

با توجه به چالش‌های سرنوشت ساز و متغیرهای مربوط به قضایای سرنوشت سازی که به صورت مستقیم با امنیت و ثبات کشورهای شورای همکاری خلیج {فارس} در ارتباط است موجب شد تا این سه کشور دولت قطر را متوجه این خطر و اهمیت اتحاد در برابر هر چیزی که قصد به هم ریختن ارزش‌ها و ضربه زدن به امنیت و ثبات ما را داشته باشد صورت می‌گیرد.

در تاریخ ۱۷ / ۲ /۲۰۱۴ وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج {فارس} با حضور امیر کویت و شیخ تمیم توافق کردند که ابزارهایی را برای اجرایی کردن توافق ریاص تعیین کنند.

بعد از این جلسه در تاریخ ۴/ ۳/۲۰۱۴ جلسه‌ای بین وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری برگزار شد و در این جلسه تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا کشور قطر را قانع کنند که باید اقدامات لازم برای اجرایی کردن توافقنامه ریاض را انجام دهد ولی این تلاش‌ها با وجود تعهدات قطر ناکام ماند. به دنبال این واکنش قطر، سه کشور عربستان، امارات و بحرین مجبور شدند تا اقدامات لازم را برای حمایت از امنیت و ثبات خود انجام دهند و به همین منظور سفرای خود را در تاریخ ۵/۴/۲۰۱۴ از قطر فرا خواندند.

انتظار می‌رود که قطر گام‌های لازم و فوری را برای اجرایی کردن توافقنامه ریاض بردارد و از ایجاد شکاف بین کشورهای عضو شورای همکاری ممانعت کند.

انتهای پیام/ص

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=26948

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x