امروز هم این تلاش ادامه دارد. البته الان دیگر این فیلمسازان هستند که سهم بیشتری در خیالپردازیهای جهنمی (یا بهشتی) ایفا میکنند. اما هنوز هم نقاشان و تصویرسازان جایگاه خودشان را از دست ندادهاند. در واقع آنها نقش بسیار مهمی در ایدهپردازی و طراحی شخصیتها و منظرههایی دارند که در فیلمهای تخیلی مربوط به جهنم و بهشت میبینیم.
یکی از این نقاشان وین بارلو است. این هنرمند آمریکایی توانایی خارقالعادهای در خلق صحنهها و موجودات جهنمی دارد. او با الهام از استادان بزرگ گذشته، تصویرهایی میآفریند که هم رازآمیز جلوه میکنند، هم تکاندهندهاند و هم باشکوه. بارلو آثار خود را در قالب کتابهای مختلفی منتشر کرده که در آنها، هر تصویر با یک سری توضیحات کوتاه دربارۀ شخصیتها و منظرهها همراه شده است.
درست است که بارلو دارد جهنم را نقاشی میکند، اما این جهنم شاید خیلی هم از ما دور نباشد. در واقع میتوانیم جهنمِ آثار بارلو را به نوعی روی دیگر همین جهانی بدانیم که داریم در آن زندگی میکنیم. سلطهگریها، جنگافروزیها، بیعدالتیها و اندوه و نفرتی که جهان ما را فراگرفته، اگر از زاویهای هنرمندانه دیده شوند، احتمالا همین تصاویری را شکل میدهند که بارلو برای ما خلق کرده است. همانطور که خود او گفته است: «جهنم وجود دارد و متاسفانه برای دیدنش لازم نیست زیاد جستجو کنیم».
تاثیرگذاری و خلاقیتی که در آثار بارلو وجود دارد، باعث شده که فیلمسازان زیادی برای خلق شخصیتها و منظرههای جادویی و تخیلی به سراغ او بروند. بارلو در ساخت فیلمهای معروفی مثل «آواتار»، «پسر جهنمی»، «هری پاتر و زندانی آزکابان» و «هابیت» به عنوان طراح مفهومی مشارکت داشته است.
در اینجا از تعدادی از آثار او را که با موضوع جهنم و اهریمنان جهنمی خلق شدهاند ملاحظه میکنید.