تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024
0

مشاور وزیر کشور: موج بزرگ مهاجرت سالانه به البرز باید کنترل شود

  • کد خبر : 252766
  • 21 شهریور 1401 - 19:00

مشاور وزیر کشور گفت: موج بزرگ مهاجرت سالانه به البرز، اگر کنترل نشود آسیبهای اجتماعی، مشاغل نامولد و مضر را افزایش می دهد.

به گزارش کمال مهر، جواد وزیری روز دوشنبه در نشست قرارگاه اجتماعی استان البرز افزود: در کشور بزرگی مانند استرالیا سالانه به طور متوسط ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار مهاجر آنهم نیروی کار متخصص وارد می شوند اما این استان به تنهایی بیش از ۱۰۰ هزار مهاجر می پذیرد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه بعضی آمارها ۱۴۰ هزار نفر را برآورد می کنند؛ آنهم از اقشاری که با محرومیت و کمبود مهارت و قابلیت مواجه بوده اند این مهم باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
وزیری یادآور شد: در کلانشهر کرج به عنوان مرکز استان البرز تنوع خرده فرهنگ های مهاجر، فضای شهری و مسایل اقتصادی در کنار هم بازتولید آسیبهای اجتماعی را در این شهر سرعت بخشیده اند.
وی بیان داشت: نباید به همه رویکردهای مداخله اجتماعی در البرز وزن واحدی بدهیم و دچار تکثر شویم چرا که منابع هدر می رود بلکه باید یک مضمون راهبردی در برنامه تحول اجتماعی البرز وجود داشته باشد.
مشاور وزیر کشور گفت: توانمندسازی و آموزش های مهارت محور و خانواده محور می تواند به عنوان مضمون اصلی به عملیات بزرگ تحول اجتماعی البرز روح واحد بدهد و آنها را هم افزا کند.
همچنین مشاور وزیر و مدیر کل امور زنان و خانواده وزارت کشور نیز افزود: اینکه مسوولان استانی با عزم و اراده در قرار گاه اجتماعی به میدان آمده اند قابل تقدیر است و این نشان از دغدغه مندی مسوولان است که به صورت جهادی تلاش می کنند تا مشکلات رفع شود و این بسیار ارزشمند است.
زینب اختری در ادامه با اشاره به دیدگاه حضرت امام خمینی(ه) درباره نقش مردم در حکومت، افزود: مردم از دیدگاه امام (ره) صاحبان اصلی نظام اسلامی و کشور بوده و امام حضور مردم درصحنه را رمز بقای انقلاب می‌دانستند.
وی بیان داشت: هر چند اقدامات اساسی و ارزشمندی در راستای رسیدگی به محلات کم برخوردار در استان شکل گرفته است اما این امر نیازمند استفاده از ظرفیت خود مردم در حل مشکلات محلات می تواند الگوی موفق باشد.
اختری با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی و نگاه متعالی معظم له در خصوص بحث مشارکت‌های اجتماعی گفت : گره‌های جامعه باید با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود رفع شود و حل مسائل با تکیه نیروی مردم امکان پذیر است.
وی بیان داشت: باید با استفاده از ظرفیت‌های خود محله با حلقه های میانی، برای آسیب‌ها و تهدیدهای شناسایی شده برنامه‌ریزی کرده تا با استفاده از ظرفیت مردم همان محله مشکل حل شود.
مشاور وزیر و مدیر کل امور زنان و خانواده وزارت کشور با بیان اینکه حل بسیاری از مشکلات جامعه در گرو استفاده از ظرفیت‌های مردمی است، افزود: از خود محله برای ظرفیت خدماتی که ارائه می شود، باید استفاده کرد که مردم خودشان موظف شوند نظارت و خط سیر را ادامه دهند.
اختری تصریح کرد: مجموعه حاکمیت در استان باید با مانع زدایی روند فعالیت این مجموعه‌های عظیم مردمی را تسریع بخشد.
وی با اشاره به وظیفه حاکمیت در قبال این ظرفیت‌های مردمی کفت: چنانچه این جوشش از بین خود مردم شکل بگیرد مثل چشمه ای است که همیشه باقی خواهد ماند از این رو گروه‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد در این محلات به کمک نهادهای حاکمیتی می‌آیند راه را هموار و به بازوی حاکمیتی تبدیل می‌شوند.
اختری با بیان اینکه اقدامات در راستای توانمندسازی در حوزه های فردی،خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی باشد؛ افزود: پیشرفت و توسعه جامعه به حضور پررنگ زنان در موضوعات فرهنگی و اجتماعی بستگی دارد، بنابراین ضرورت دارد از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این قشر از جامعه در مدیریت محلات کم برخورداربیشتر استفاده شود.
مشاور وزیر و مدیر کل امور زنان و خانواده وزارت کشوربر ضرورت افزایش نقش‌آفرینی زنان به عنوان سربازان خط مقدم انقلاب اسلامی در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی بالاخص در نقاط کم برخوردار و آسیب پذیر تاکید کرد، اظهار داشت: در زمان حاضر بانوان در موضوعات اجتماعی حضور ملموسی دارند، اما نیاز است که این حضور تقویت شود.
وی بیان داشت: ضرورت دارد تا نقش زنان در تمام مباحث به ویژه موضوعات فرهنگی و اجتماعی دیده شود، بر همین اساس در وزارت کشور هم حمایت می کنیم از توانمند سازی بانوان تا این نقش به درستی تعریف و اجرا شود .
اختری در ادامه با تقدیر از رویکرد همه جانبه و سیستماتیک در محلات کم برخوردار در دو بخش حمایتی و توانمند سازی دراستان اظهار داشت: البرز پیشتاز اجرای طرح توانمندسازی و تحول اجتماع محور محلات کم‌ برخورداراست.
استان البرز دارای ۶۶ محله کم برخوردار است که مورد هدف قرارگاه اجتماعی این استان قرار گرفته است.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=252766

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x