آنچه در ابتدای ورود به نمایشگاه متوجه می شوی مظلومیت تولید ملی است چرا که دو غرفه عرضه اجناس ایرانی انتهای این بخش واقع شده اند، راهرو را آرام ارام طی کردم و در حالیکه غرفه ها را بازدید می کردم با یک فروشنده همکلام شدم.
مدیر فرهنگسرای سروش گفت: با تبلیغات اخیر صدا و سیما و همت ارشاد و اتحادیه امسال محصولات ایرانی کمی رونق گرفته و خوشبختانه مردم از کالای ایرانی استقبال کرده اند در صورتی که غالب اجناس چینی است. تعدادی از مادران دیروز معترض بودند که چرا روی دفاتر تصاویر خارجی درج شده درحالیکه تولید ایران است! و با شکایت نسبت به این موضوع از خرید امتناع کردند.
سوال می کنم که چرا اجناس با شعار نصب شده در ورودی نمایشگاه در تناقض است، پاسخ می دهد: تغییر در ذائقه دانش آموزان نیازمند زمان و صبر بوده و یک شبه نمی توان اجناسی که وارد شده و برای آن بهایی پرداخت شده و سرمایه مملکت به واسطه آن از دست رفته است را جبران کرد!
می پرسم شما به والدین اجناس ایرانی پیشنهاد می دهید یا خارجی؟ می گوید: مسلما اجناس و دفاتر ایرانی چرا که تولید کننده های داخلی اصول بهداشتی را رعایت می کنند و برای دانش آموزان زیانی به همراه نخواهد داشت.
شوکتی حلقه گمشده تولید ملی و رواج کالای چینی را سود بیشتر واردات می داند و ادامه می دهد: این سود چند سال برای عده ای مقرون به صرفه بود اما امروز حتی نمی تواند پاسخگوی نیاز مالی همان افراد باشد. امروز سرمایه ها از دست رفته و خانواده ها وجهی برای خرید ندارند و ترجیح می دهند ایرانی بخرند تا خانواده ها شاغل شوند و این زنجیره حفظ شود.
این فروشنده لوازم التحریر که مدت ۲۰ سال در شهر کرج فعالیت دارد ادامه داد: طی سه ماه اخیر با همت صدا و سیما تمامی شبکه ها کالای ایرانی را تبلیغ می کنند و موجب تغییر در ذائقه مردم شده است، پیش از این اولیا اجناس با لوگوی بن تن می خواستند و امروز دفاتر با تصاویر شهید را طلب می کنند و مادران بازدید کننده از نبود اسطوره های ایرانی روی اجناس شاکی بودند.
شوکتی در خاتمه تاکید کرد: تغییر ذائقه مردم موجب اشتغال زایی شده و مردم می توانند مانع خروج سرمایه از ایران شوند درحالیکه ۳۰ درصد اجناس ارائه شده در نمایشگاه های لوازم التحریر ایرانی است و این نشان دهنده مظلومیت تولید ملی خواهد بود و بی توجهی به این موضوع داستان همین آش و همین کاسه می شود!
به انتهای غرفه های لوازم التحریر که می رسم این عبارت جلب توجه می کند “دفاتر سخن گو برای اولین بار در ایران”، از فروشنده آن سوال می کنم چرا غرفه آخر هستید! با خنده ای تلخ می گوید مظلوم واقع شده ایم و ادامه می دهد: دانش آموزان با خرید هر دفتر نرم افزار و انیمیشن مرتبط با آن را داخل گوشی همراه دریافت خواهند کرد و خوشبختانه استقبال خوبی از این طرح شده است.
صدیقه شکوری افزود: متاسفانه تلویزیون ایران میزبان باب اسفنجی و شخصیت های کارتونی خارجی بوده و دانش آموزان با نمادهای ایرانی غریبند درحالیکه باید بدانند با خرید هر جنس ایرانی پدر و برادر خود را بیکار نمی بینند و دغدغه اصلی ما فروش نبوده و اولویت کار ما عرضه تولید ملی است چرا که به فرموده رهبر معظم انقلاب هر کدام در برابر عملی شدن اقتصاد مقاومتی وظیفه ای داریم.
و اما وارد نمایشگاه شدم کمی آنطرف تر مدیر کل ارشاد استان البرز در حال خرید کتاب است، ارزیابی وی را از غرفه لوازم التحریر جویا شدم. سید موسی حسینی کاشانی گفت: هیچ وقت ادعا نکرده ایم غرفه نوشت افزار ما در راستای همان نمایشگاه لوازم التحریر ایرانی – اسلامی تهران است چرا که توجه ما بیشتر تولید ایران بودن جنس بود.
وی در پاسخ به این سوال که چرا تولیدات ایرانی با لوگوی شخصیت های خارجی همراه شده اند؟ افزود: ما هنوز نتوانسته ایم بسیاری از تولید کننده را قانع کنیم که از المان های ایرانی – اسلامی استفاده کنند و البته این فرهنگ باید طی سال های آتی بسط یابد.
سوال می کنم چرا غرفه های ایرانی انتهای نمایشگاه لوازم التحریر قرار گرفته اند؟ حسینی کاشانی با بیان اینکه نگاه ما ارائه خدمات بوده است ادامه می دهد: این فضا فرصتی برای تامین مایحتاج نوشت افزار دانش آموزان بود و البته برخی برندهای ثبت شده ایران نیز در غرفه ها دیده می شود و فعلا محدودیتی ایجاد نکرده ایم چرا که در این صورت چهار غرفه بیشتر نداشتیم!
وی در خاتمه گفت: البته باید برنامه ای جدی داشت و برای سال آینده در کنار نمایشگاه کتاب نوشت افزار کاملا ایرانی ارائه شود به شرط آنکه در جلساتی با تولید کننده ها، بتوانیم انها را به این سمت سوق دهیم و امسال این مهم را نداشتیم.
و اما طبق آمار تاسف بار ۴ ماه اخیر گمرک سهم تولیدات داخلی نوشت افزار از کل بازار میلیاردی ایران، کمتر از پنج درصد بوده و اکنون این بازار در تسخیر تولیدات چین، هندوستان و برخی کشورهای اروپایی است.
آمار واردات لوازم التحریر به ایران در سال ۹۵
سخن آخر… پیش قدم شدن در زمینه اشاعه فرهنگ ایرانی – اسلامی وظیفه همگان است و با حمایت از کالای ایرانی می توان گامی بلند در توسعه اقتصاد ایران زمین برداشت.انتهای پیام/