تاریخ : یکشنبه, ۴ آذر , ۱۴۰۳ Sunday, 24 November , 2024
2

فانی: لایحه اولویت شغلی فرزندان فرهنگیان و رتبه‌بندی معلمان به مجلس می‌رود

  • کد خبر : 15666
  • ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۴
فانی: لایحه اولویت شغلی فرزندان فرهنگیان و رتبه‌بندی معلمان به مجلس می‌رود

وزیر آموزش و پرورش گفت: لایحه اولویت شغلی فرزندان فرهنگیان و رتبه‌بندی معلمان تدوین و به مجلس ارائه می‌شود.

 

خبرگزاری فارس: فانی: لایحه اولویت شغلی فرزندان فرهنگیان و رتبه‌بندی معلمان به مجلس می‌رود

به گزارش کمال مهر از کرمان، علی‌اصغر فانی عصر امروز در سالن امام حسین (ع) آموزش و پرورش ناحیه یک استان کرمان در جمع معلمان و مربیان این ناحیه اظهار داشت: شهید محمدجواد باهنر که از خطه کرمان برخاست، الگوی مدیریتی وزارت آموزش و پرورش را رقم زد.

وی در پاسخ به برخی از مطالبات نماینده‌های مدیران مدارس کرمان عنوان کرد: برخی از خواسته‌ها نیاز به مطالعه، بررسی و پیگیری دارد، زیرا این طور نیست که وزیر آموزش و پرورش هر تصمیمی را بگیرد به‌زودی اجرایی شود و لازمه اجرایی شدن برخی مطالبات موافقت‌ها و مصوبه‌های مجلس است.

فانی افزود: سرمایه انسانی عامل اصلی توسعه پایدار و به عنوان یک اصل شناخته شده در دنیا است.

وی با اشاره به اینکه بانک جهانی سرمایه‌ها را به سرمایه‌های انسانی، فیزیکی و طبیعی تقسیم‌بندی می‌کند، گفت: سرمایه انسانی مانند نیروهای متخصص و متعهد است که می‌توانند ارزش افزوده برای مواد خام ایجاد کنند و سرمایه‌های طبیعی یا زیرزمینی نیز همان منابع نفت و گاز و … هستند.

فانی بیان داشت: در هر کشوری که سهم سرمایه انسانی بیشتر باشد، آن کشور را توسعه یافته‌تر می‌دانند، برای مثال ژاپن ۸۰ درصد سرمایه انسانی، دو درصد سرمایه طبیعی و ۱۸ درصد سرمایه فیزیکی دارد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بنا بر اعلام بانک جهانی کشورهای تولیدکننده مواد خام ۳۶ درصد سرمایه انسانی دارند و ایران دارای ۳۴ درصد از این سرمایه است که اگر شاخص توسعه را بالا بودن سرمایه انسانی بپذیریم، نقش آموزش و پرورش مشخص‌تر می‌شود.

فانی آموزش و پرورش را زیرساخت نظام و منابع انسانی دانست که به عنوان یک نهاد ارزشمند و ممتاز در کشور تربیت نیرویی عظیم را بر عهده دارد.

آموزش و پرورش انتقال‌دهنده هویت است

فانی ابراز داشت: آموزش و پرورش انتقال دهنده فرهنگ ‌دینی، ایرانی و ملی به نسل آینده است که سبب ایجاد و پیدایش هویت در شهروند ایرانی شده و با هویت‌دار شدن ملت بسیاری از مشکلاتی که بر کشور عارض شده است، رفع می‌شود.

وی افزود: کره جنوبی کمترین فرار مغزها را دارد و اینکه نیروی انسانی کشور ژاپن کمتر از کشورشان خارج می‌شوند به دلیل این است که در مدارس تلاش می‌شود تا دانش‌آموزان را متعصب به کشورشان بار بیاورند.

جلوگیری از فرار مغزها با معلمان متعصب

فانی تقویت نظام آموزش و پرورش را راهکاری مناسب برای کاهش فرار مغزها و توسعه پایدار عنوان کرد و گفت: راهی غیر از تقویت آموزش و پرورش کشور نداریم که هویت دینی و ملی دانش‌آموزان را تقویت کند و این کار غیر ممکن است مگر با داشتن معلمانی که خود پژوهشگر، پرسشگر، منتقد و حساس به خیر و شر کشور باشند.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش با بیش از یک میلیون همکار فرهنگی این نوید را می‌دهد که با آمادگی کامل برای تقویت نسل آینده به خوبی کوشش می‌کند.

قول وزیر برای تقویت نظام آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: ما در دولت یازدهم اعتقاد داریم که زبان مواجهه با معلم باید زبان تکریم، تواضع، ادب و احترام باشد و من در خدمت تمام همکاران فرهنگی و دست‌اندرکاران آموزش و پرورش هستم و تلاش می‌کنم تا با همکاری دولت و مجلس آموزش و پرورش بهتری را بسازیم.

فانی خاطرنشان کرد: یکی از مطالبات مدیران و معلمان کرمانی آموزش‌های ضمن خدمت، بهسازی و ساماندهی نیروی انسانی ‌بود که به‌زودی رفع این مشکلات در دستور کار قرار می‌گیرد.

استخدام نیروهای بومی در آموزش و پرورش

وی افزود: در بسیاری از شهرهای محروم استان کرمان میانگین سابقه خدمت معلمان زیر پنج سال است و این موضوع نشان می‌دهد که توجهی به نیروهای بومی نشده است، ما تلاش داریم که نیروهای لازم هر بوم را از همان بوم تربیت و استخدام کنیم تا آموزش و پرورش در آینده از تورم و یا کمبود نیروی انسانی در یک بخش رنج نبرد.

پیگیری ایجاد اولویت شغلی برای فرزندان فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش با هم‌رأی شدن با خواسته فرهنگیان کرمانی مبنی بر امتیاز قائل شدن برای استخدام فرزندان فرهنگی‌ ابراز داشت: برای فرزندان فرهنگیان اولویت شغلی و استخدامی در نظام آموزش و پرورش باید در نظر گرفته شود و این طرح باید با تایید و مصوب شدن در مجلس اتفاق بیفتد که این طرح را دنبال می‌کنم و به مجلس می‌برم.

وی ابراز داشت: در حال حاضر یکی از مشکلات آموزش و پرورش کمبود نیروی انسانی و کلاس برای پایه ششم است که این معضل نتیجه انجام کارهای غیر‌متعارف سال‌های اخیر در نظام آموزش و پرورش است.

فانی تصریح کرد: برای تجدیدنظر در آیین‌نامه‌های اجرایی مدارس نیز این ماموریت به دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش محول شده است.

تعطیل نشدن پنجشنبه‌ها یک انعکاس خبری بود

فانی بیان داشت: برخی از مدیران و مربیان به تعطیلی پنجشنبه‌ها تاکید دارند و برخی می‌دانند که مواجه شدن با حجم بالای کتاب‌ها و تدریس هشت ساعته در مدارس به دلیل خستگی افت یادگیری و میزان درک دانش‌آموزان را در پی دارد.

وی افزود: برخی از تصمیمات در سال‌‌های اخیر تنها با یک عامل کارکرد صورت گرفته است، اما امروز مطالعه و برنامه‌ریزی ‌دقیق روی تعطیلی پنجشنبه‌ها انجام می‌شود.

فانی عنوان کرد: برخی این بحث مفصل و عمیق را می‌خواهند خبری کنند، اما یک خط نوشتن، پیام ما را نمی‌رساند، باید بین محتوا و برنامه‌ها، اهداف آموزش و پرورش و توان دانش‌آموزان یک هماهنگی منسجم انجام شود.

استفاده از افراد عاقل به جای افراد تبلیغات‌کار در وزارتخانه

وزیر آموزش و پرورش نظام آموزشی را مجموعه‌ای از اجزای هدفمند دانست که بدون هماهنگی اجزا کار به ناکارآمدی منجر می‌شود و تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش از افراد عقل‌ورز به جای افراد تبلیغاتی استفاده می‌کند تا در برنامه‌ریزی‌ها به خوبی عمل کنند.

وی افزود: توسعه بی‌رویه مدارس تیزهوشان و مدارس خاص نیز یکی از اقدامات نادرست این سال‌ها بوده است که کم انگیزه شدن دانش‌آموزان و معلمان را در پی داشت در شورای عالی آموزش و پرورش بر روی تنوع این مدارس کار می‌شود که آیا این تعداد به نفع است و آیا متناسب با استعدادهای آموزش و پرورش هستند یا خیر، سپس نتیجه ابلاغ می‌شود و به اطلاع عموم می‌رسد.

فانی افزود: بحث رتبه‌بندی معلمان و فرهنگیان به صورت یک لایحه از سوی دولت تقدیم به مجلس می‌شود و امیدواریم که بتوانیم حقوق حقه معلمان را تقدیم آنها کنیم، برای همکاران دوره ابتدایی به دلیل تلاش‌ها و تعداد روزهای زیاد باید فوق‌العاده‌ای در حکم آنها وارد شود.

سیاست‌های چهارگانه دولت یازدهم در نظام آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش ابراز داشت: سیاست چهارگانه دولت یازدهم برای نظام آموزش و پرورش ساماندهی نیروی انسانی و دیگری توسعه مشارکت است که باید مشارکت آموزش و پرورش و معلمان و اولیا را داشته باشیم و بدانیم که بودجه‌های دولتی برای ارتقای آموزش و پروش کافی نیست.

اختیارات مدیران مدارس افزایش می‌یابد

وی افزود: سومین سیاست ما برای سال آینده ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی است که اعتقاد دارم وزیر آموزش و پرورش در هر مدرسه یک نماینده دارد و آن مدیر مدرسه است که باید اختیارات و توانمندی‌هایش افزایش یابد و این طور نباشد که مدیر مدرسه یک کارپرداز باشد.

فانی بیان داشت: مدیر مدرسه یک رهبر آموزشی است که قدرت نفوذ در همکاران و اختیار تصمیمات در مدرسه را دارد و نباید منتظر بخشنامه و یا مجبور به ارائه گزارش‌های عدد‌سازی شده باشد.

وی افزود: فعالیت‌های مدارس باید محدود و عمیق شود، تمام فرهنگیان شاهد خواهند بود که مدیران مدارس در سال آینده با اختیارات جدی و کیفیت بالاتر کار خود را آغاز می‌کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: سیاست چهارم ما برای سال آینده عملیاتی کردن بودجه آموزش و پرورش و افزایش بهره‌وری از بودجه است.

وی عنوان کرد: بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان در بودجه سال آینده برای آموزش و پرورش پیش‌بینی شده که نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد رشد داشته است در حالی که بودجه کشور ۱۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=15666

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x