تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

سعید قاسمی:«حاج بخشی» جانباز حج خونین سال ۶۶ بود/حاج بخشی پرچم آمریکا را در حج ۶۶ آتش زد+فیلم

  • کد خبر : 57040
  • 14 مهر 1393 - 8:17
سعید قاسمی:«حاج بخشی» جانباز حج خونین سال ۶۶ بود/حاج بخشی پرچم آمریکا را در حج ۶۶ آتش زد+فیلم

همایش «اسلام ناب، رسواگر اسلام آمریکایی» با سخنرانی حاج سعید قاسمی و نمایش و بررسی مستند «قربانگاه زائران» برگزار شد.

به گزارش گروه فیلم  و مستند«کمال مهر»؛شانزدهمین نشست فیلم‌سازان جوان سینمای انقلاب به موضوع حج خونین سال ۶۶ اختصاص داشت و همه‌ی صحبت‌ها حاکی از مظلومیت شهدای این حج بود. در این نشست که با عنوان «اسلام ناب، رسواگر اسلام آمریکایی» برگزار می شد ابتدا مستند «قربانگاه زائران» به کارگردانی «مقداد رحیمی حاجی آبادی» به نمایش درآمد. این اثر توصیف کاملی را از حج سال ۶۶ ارائه کرده و در آن از تصاویر مستند «شهید آوینی» به طرز هنرمندانه‌ای بهره برده شده است. پس از نمایش «قربانگاه زائران» و صحبت با کارگردان این مستند، نوبت به سخنرانی جذاب «حاج سعید قاسمی» رسید. سعید قاسمی در صحبت‌هایش قسمت‌هایی از پیام امام خمینی(ره) را قرائت کرد، که این صحبت‌ها موجب شگفتی حضار شد و آنان معتقد بودند که گویی امام این صحبت‌ها را برای زمان ما مطرح کرده است.

فتنه‌ی سال ۸۸ تعدادی از دانشجویان «دانشگاه شریف» را مستندساز کرد
پس از نمایش مستند «قربانگاه زائران» صحبت با «مقداد رحیمی» کارگردان این اثر آغاز شد. «مرتضی قاضی»، مجری-کارشناس این نشست در ابتدای بحث از چرایی ساخت اثری با موضوع حج خونین سال ۶۶ پرسید که رحیمی این‌گونه پاسخ داد: «بعد از فتنه‌ی سال ۸۸ با تعدادی از بچه‌های «دانشگاه شریف» تصمیم گرفتیم وارد فضای فیلم‌سازی شویم. دوره‌های مختلف مستندسازی را هم گذراندیم. ایده‌های مختلفی برای ساخت یک مستند را مرور کردیم، یکی از این سوژه‌های ساخت مستندی با موضوع حج خونین سال ۶۶ بود. البته یک دلیل مهم تر که سبب شد راجع به این موضوع فیلم بسازم این بود که من متولد سال ۶۶ هستم و همواره می‌خواستم بدانم در سال تولدم در دنیا چه اتفاق‌های مهمی افتاده است.»
آمریکایی‌ها آبرویشان در دنیا رفته بود و می‌خواستند به طریقی ذهن‌ها را منحرف کنند
رحیمی که کارگردانی مستند «نیمه‌ی دوم» با موضوع انتخابات سال ۹۲ را در کارنامه دارد پیرامون چرایی رخ دادن چنین اتفاق تاسف‌آوری این‌طور سخن گفت: «این اتفاق تلخ مظلومیت چندجانبه‌ای داشت. در سال ۶۶ نه تنها عراق، بلکه کل دنیا به خاطر پیروزی‌های ما در جنگ بسیار عصبی و ناراحت بودند. برای همین عراق در آن سال‌ها از سلاح شیمیایی بهره می‌برد و کل دنیا هم از وی حمایت می‌کرد. اما مهم ترین اتفاق آن سال غرق شدن نفت‌کش کویتی که با ناوهای عظیم آمریکایی اسکورت می‌شد، در آب‌های خلیج فارس بود. آمریکایی‌ها آبرویشان در دنیا رفته بود و می‌خواستند به طریقی ذهن‌ها را منحرف کنند. برای همین ماجرای حج سال ۶۶ را رقم زدند.»
خود من هم تا ۱۹ سالگی از وقوع چنین حادثه‌ی عظیم و دردناکی بی‌خبر بودم
وی پیرامون مظلومیت شهدای حج خونین سال ۶۶ افزود: «این شهدا نه تنها در خود حادثه مظلومانه به شهادت رسیدند، بلکه بعد از این اتفاق هم مورد غفلت واقع شدند و کمتر کسی به این موضوع پرداخت. خود من هم تا ۱۹ سالگی از وقوع چنین حادثه‌ی عظیم و دردناکی بی‌خبر بودم. تا اینکه به طور اتفاقی یکی از سخنرانی‌های «حاج سعید قاسمی» را گوش کردم و ایشان در صحبت‌هایشان به این حج خونین اشاره کردند.»
کار ساخت «قربانگاه زائران» بیش از دو سال طول کشید
این کارگردان جوان در ادامه‌ی صحبت‌هایش به سختی‌های پیدا کردن افراد مطلعی که حاضر به مصاحبه با او شوند اشاره کرد: «ساخت این مستند به دلایل مختلف بیش از دو سال به طول انجامید. یکی از دلایل این بود که افراد حاضر در آن واقعه با من مصاحبه نمی‌کردند. به سراغ هر کسی رفتم حاضر به بیان خاطراتش نشد. برخی از آن‌ افراد هم برای همه‌ی شما شناخته شده هستند. به نظرم سوژه‌های مستند «قربانگاه زائران» را خود شهدای حج به ما معرفی کردند. یک روز در دانشگاه داشتم با دوستانم درد و دل می‌کردم که متوجه شدم پدر یکی از بچه‌های دانشگاه در حج سال ۶۶ به شهادت رسیدند. همین موضوع سبب شد که در مستند با خانواده‌ی آقای «کامروا» مصاحبه کنم.»
«حاجی بخشی» جانباز حج خونین سال ۶۶ بود
رحیمی در موررد نحوه‌ی آشنایی با سایر مصاحبه‌شوندگان ادامه داد: «زمانی‌که به همراه دانشگاه به اردوی راهیان نور و بازدید از مناطق عملیاتی جنوب کشور رفته بودیم به طور اتفاقی با «حاج قاسم صادقی» آشنا شدم و قرار مصاحبه با ایشان را گذاشتم. همچنین تصمیم گرفتم در سالگرد واقعه‌ی حج سال ۶۶ به بهشت زهرا بروم در مراسمی که به همین مناسبت برقرار بود شرکت کنم. سعید قاسمی سخنران این برنامه بود. در آن‌جا هم به سراغ هرکس رفتم حاضر نشد با من مصاحبه کند. درآنجا دلم شکست و به شهدا متوسل شدم. نزد حاج سعید قاسمی رفتم و شرایط را برای ایشان توضیح دادم. حاج سعید کنار «حاجی بخشی» ایستاده بود و به من گفت این مرد جانباز همان حج است. برای مصاحبه نزد «حاجی بخشی» رفتم. این مرد بزرگ یک ماه پس از مصاحبه با ما از دنیا رفت.»
برخی به «حاجی بخشی» تهمت می‌زدند که در اواخر عمرش آلزایمر گرفته
کارگردان مستند «قربانگاه زائران» در ادامه به بیان خاطره‌ای پیرامون «حاجی بخشی» پرداخت: «برخی در اواخر عمر حاجی بخشی ادعا می‌کردند که حاجی آلزایمر گرفته است. من بعد از پایان تدوین مستند با دختر حاجی تماس گرفتم تا به ایشان اطلاع دهم کار مستند ما به اتمام رسیده. دختر حاجی بخشی پشت تلفن گریه کردند و گفتند هرکس به پدر من تهمت می‌زد که آلزایمر گرفته، به او می‌گفتم که پدرم یک ماه قبل از فوتش با یک نفر مصاحبه کرد و ریز به ریز خاطرات حج سال ۶۶ را تعریف کرد. اما کسی باور نمی‌کرد. مستند شما سندی است بر حرف‌های این تهمت‌زنندگان.»
در سال ۱۳۲۲ سعودی‌ها با دلایلی واهی گردن یکی از زوار ایرانی را زدند
در ادامه نوبت به صحبت‌های «احمد ابراهیمی» کارگردان مستند «بهشت ماندنی است»، نخستین مستندتاریخی و پژوهشی درخصوص تخریب قبرستان بقیع که در بخش تاریخ معاصر چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار برگزیده شد، رسید. او پیرامون اقدامات مشابه سعودی‌ها در طول تاریخ با زوار ایرانی توضیحاتی را ارائه کرد: «ما بعد از حج خونین سال ۶۶، چهار سال با عربستان قطع رابطه کردیم و جالب آنکه این قطع رابطه از طرف عربستان اعمال شد. چرا که ۱۷ روز پس از این حادثه، مردم تهران به سفارت عربستان حمله کردند و یکی از دیپلمات‌ها را کشتند. البته ما دو بار قبل از این هم با سعودی‌ها قطع رابطه کرده بودیم. یک‌بار در سال ۱۳۰۴ و زمانی‌که وهابی‌ها قبرستان بقیع و گنبد حرم پیغمبر را تخریب کردند و بار دیگر در سال ۱۳۲۲. در آن سال سعودی‌ها با دلایلی واهی گردن یکی از زوار ایران با نام «ابوطالب یزدی» را زدند.»
آقای هاشمی رفسنجانی با روابط دیپلماسی خود باعث شد این اتفاق به فراموشی سپرده شود
«مقداد رحیمی» در پایان صحبت‌هایش پیرامون چگونگی از سر گرفته شدن رابطه‌ی ایران و عربستان اظهار کرد: «در سالگرد استقلال کشور پاکستان «هاشمی رفسنجانی» با «ملک عبدالله» دیدار کرد. آقای «محمدکاظم روحانی‌نژاد» خبرنگار صداوسیما در وبلاگش می‌نویسد، در انتهای جلسه دوطرف با شوخی و خنده و از جلسه خارج شدند و گویا کدورت‌ها کنار گذاشته شد. ظاهرا آقای هاشمی با روابط دیپلماسی خود باعث شد این اتفاق به فراموشی سپرده شود.»
آقا روح‌الله: اگر ما ازصدام بگذریم، نمی توانیم از مسئله‌ی حجاز بگذریم
پس از صحبت‌های پایانی «مقداد رحیمی» نوبت به سخنرانی جذاب «حاج سعید قاسمی» رسید که او مثل همیشه صحبت‌هایش را با سلام بر امام و شهدا آغاز کرد. او اهمیت ماجرای حج خونین را این‌گونه بیان می‌کند: «ما بعضی وقت‌ها به سادگی از پیچیده‌ترین مسائل و نقاط عطف کشور عبور می‌کنیم. آقا روح‌الله می‌گوید اگر ما از مسئله‌ی قدس بگذریم، اگر ما از صدام بگذریم، اگرما از همه کسانى که به ما بدى کردند بگذریم، نمى توانیم از مسئله‌ی حجاز بگذریم. پس این اتفاق خیلی بزرگتر از چیزهایی است که شنیده‌ایم. اما باز هم در اهمیت این جنایت بزرگ می‌گوید برای از دست دادن پسرم مصطفی، به خاطر آغاز جنگ، هنگام از دست دادن مطهری و رجائی و بهشتی آن قدر اذیت نشدم. اما ماجرای حج سال ۶۶ کمر من را شکست. اما چرا با این حادثه به فراموشی سپرده شده؟ شما باید این پاسخ را پیدا کنید.»
ماجرای حج خونین چه در دولت اصولگرایان و چه در دولت غرب‌گرایان مغفول ماند
قاسمی پیرامون مظلومیت واقعه‌ی تلخ حج سال ۶۶ توضیحاتش را ادامه داد: «ما برای خیلی از اتفاقاتی که در کشور افتاده، مراسم و سالگرد و بزرگداشت می‌گیریم. اما ماجرای حج خونین چه در دولت اصولگرایان و چه در دولت غرب‌گرایان مغفول ماند. من با خودم عهد کردم که هر سال برای سالگرد به بهشت زهرا بروم حتی اگر به تنهایی هم شده یاد این شهدا را زنده نگه دارم.»
آقا روح‌الله بوی خیانت سعودی‌ها را استشمام کرده بود
وی در مورد اهمیت مطالعه‌ی سخنان امام خمینی(ره) عنوان کرد: «ما بارها در سخنرانی‌هایم اشاره کرده‌ام که دو جلد آخر «صحیفه امام» را بخوانید. این دو جلد خلاصه‌ی تفکر امام است. ما برای اینکه این روزها گمراه نشویم و حل‌المسائل مشکلات روز را بدانیم، باید به مکتوبات امام خمینی(ره) رجوع کنیم. پیام امام خمینی(ره) قبل از حج سال ۶۶ هم خواندنی است. شروع این پیام به ما می‌گوید که آقا روح‌الله بوی خیانت سعودی‌ها را استشمام کرده بود.»
اگر مسلمانان در خانه خدا از دشمنان خدا اظهار برائت نکنند، پس در کجا می‌توانند اظهار نمایند؟
قاسمی در ادامه به قرائت قسمت‌هایی از پیام امام خمینی(ره) به حجاج سال ۶۶ پرداخت: «وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً الَی اللَّه وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوتُ فَقَدْ وَقَعَ اجرُهُ عَلَی اللَّه… به هر حال اعلان برائت در حج، تجدید میثاق مبارزه و تمرین تشکل مجاهدان برای ادامه نبرد با کفر و شرک و بت‌پرست ها است و به شعار هم خلاصه نمی‌شود که سرآغاز علنی ساختن منشور مبارزه و سازماندهی جنود خدای تعالی در برابر جنود ابلیس و ابلیس صفتان است و از اصول اولیه توحید به شمار می‌رود و اگر مسلمانان در خانه ناس و خانه خدا از دشمنان خدا اظهار برائت نکنند، پس در کجا می‌توانند اظهار نمایند؟ و اگر حرم و کعبه و مسجد و محراب، سنگر و پشتیبان سربازان خدا و مدافعان حرم و حرمت انبیا نیست، پس مأمن و پناهگاه آنان در کجاست؟»
آنهایی که در خانه‌های مجلل، راحت و بی‌درد آرمیده‌اند، نباید به مسئولیت‌های کلیدی تکیه کنند
قاسمی در ادامه به خواندن قسمت‌های دیگر پیام امام پرداخت: «مصلحت زجرکشیده‌ها و جبهه رفته‌ها و شهید و اسیر و مفقود و مجروح داده‌ها و در یک کلام، مصلحت پابرهنه‌ها و گودنشین‌ها و مستضعفین، بر مصلحت قاعدین در منازل و مناسک و متمکنین و مرفهین گریزان از جبهه و جهاد و تقوا و نظام اسلامی مقدم باشد و نسل به نسل و سینه به سینه شرافت و اعتبار پیشتازان این نهضت مقدس و جنگ فقر و غنا محفوظ بماند و باید سعی شود تا از راه رسیده‌ها و دین به دنیا فروشان، چهره کفرزدایی و فقرستیزی روشن انقلاب ما را خدشه‌دار نکنند و لکه ننگ دفاع از مرفهین بی‌خبر از خدا را بر دامن مسئولین نچسبانند و آنهایی که در خانه‌های مجلل، راحت و بی‌درد آرمیده‌اند و فارغ از همه رنجها و مصیبتهای جان‌فرسای ستون محکم انقلاب و پابرهنه‌های محروم، تنها ناظر حوادث بوده‌اند و حتی از دور هم دستی بر آتش نگرفته‌اند، نباید به مسئولیت های کلیدی تکیه کنند.»
 
کشتارها به فرماندهی یک یهودی صورت گرفت
سعید قاسمی در توضیح مقصر اصلی و قاتل بزرگ این جنایت خونین بیان کرد: «این کشتار به فرماندهی یک یهودی به نام «وگنر» صورت گرفت. او ۶ماه قبل از این واقعه به عنوان مسئول امنیت شهر مکه انتخاب شد. جالب است که وگنر در واقعه‌ی طبس هم به تهران آمد و با تیر غیب ما روبه‌رو شد. اما او در مکه و درجایی که حتی پشه کشتن هم کفاره دارد، بیش از ۴۰۰ انسان را به قتل رساند. سعودی‌ها چنین جنایتی علیه ملت ما انجام دادند و امام نیز چنین پیامی را قبل از حج صادر کرد، اما می‌بینیم تمام دولت‌ها قصد دارند با سعودی‌ها رابطه برقرار کنند. من از احمدی‌نژاد به خاطر این موضوع گله کردم. او گفت من به اندازه‌ی پشکل هم برای این‌ها ارزش قائل نیستم. اما روابط دیپلماسی این‌طور ایجاب می‌کند. برای همین است که حضرت آقا می‌گوید من دیپلمات نیستم و انقلابی هستم.»
ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت
وی در ادامه به بازخوانی پیام امام خمینی(ره) بعد از قبول قطعنامه و همچنین بعد از واقعه‌ی حج خونین پرداخت: « آرى، در منطق استکبار جهانى هر که بخواهد برائت از کفر و شرک را پیاده کند متهم به شرک خواهد شد، و مفتى‌ها و مفتى زادگان این نوادگان بلعم باعوراها، به قتل و کفر او حکم خواهند داد. بالاخره در تاریخ اسلام مى بایست آن شمشیر کفر و نفاقى که در لباس دروغین احرام یزیدیان و جیره خواران بنى امیه – علیهم لعنهاللّه – براى نابودى و قتل بهترین فرزندان راستین پیامبر اسلام، یعنى حضرت ابى عبداللّه الحسین – علیه السلام – و یاوران با وفاى او، پنهان شده بود مجددا از لباس همان میراث خواران بنى سفیان به درآید و گلوى پاک و مطهر یاوران حسین – علیه السلام – را در آن هواى گرم، در کربلاى حجاز و در قتلگاه حرم، پاره کند، و همان اتهاماتى را که یزیدیان به فرزندان راستین اسلام زدند و آنان را خارجى و ملحد و مشرک و مهدورالدم معرفى کردند، درست همان را به رهروان راه آنان وارد آورند، که ان شاءاللّه ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد، و با برپایى جشن پیروزى حق بر جنود کفر و نفاق و آزادى کعبه از دست نااهلان و نامحرمان به مسجدالحرام وارد خواهیم شد.»
«دانشگاه تهران» فقط ظهر جمعه در اختیار انقلابیون است
سردار جبهه‌های حق علیه باطل در ادامه به تبیین خیانت‌های سعودی‌ها در طول تاریخ پرداخت: «هیچ فتنه‌ای در جهان علیه ما اتفاق نمی‌افتد که آل سعود در آن نقشی نداشته باشند. از همان اول جنگ تا کنون در هر فتنه‌ای پول سعودی‌ها وجود دارد. زمانی‌که قطعنامه امضا شد، «ملک عبدالله» به «صدام» گفت که فقط می‌خواستی پول‌های ما را حیف ومیل کنی؟ او هم در جواب کفت: اگر من در آب‌ها جلوی سربازان خمینی را نمی‌گرفتم، تو و دوستانت در حرم‌سراهایتان آن قدر راحت نبودید. متاسفانه جنایات وهابی‌های سعودی در دانشگاه‌های ما گفته نمی‌شود. «دانشگاه تهران» فقط ظهر جمعه در اختیار انقلابیون است و در سایر روزها سکولارها سکان‌دار دانشگاه هستند.»
کسی تصور نکند که ما راه سازش با جهان‌خواران را نمی‌دانیم. ولی هیهات که خادمان اسلام به ملت خود خیانت کنند!
قاسمی در ادامه‌ی بازخوانی متن پیام امام خمینی(ره) بعد از قبول قطعنامه، وزیر امور خارجه‌ی کشور را مورد خطاب قرار داد: «کسی تصور نکند که ما راه سازش با جهان‌خواران را نمی‌دانیم. ولی هیهات که خادمان اسلام به ملت خود خیانت کنند! البته ما مطمئنیم که در همین شرایط نیز آن‌ها که با روحانیت اصیل کینه دیرینه دارند و عقده‌ها و حسادت‌های خود را نمی‌توانند پنهان سازند آنان را به باد ناسزا گیرند. ولی در هر حال آن چیزی که در سرنوشت روحانیت واقعی نیست سازش و تسلیم شدن در برابر کفر و شرک است. که اگر بند بند استخوان‌هایمان را جدا سازند، اگر سرمان را بالای دار برند، اگر زنده زنده در شعله های آتشمان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستیمان را در جلوی دیدگانمان به اسارت و غارت برند هرگز امان‌نامه‌ی کفر و شرک را امضا نمی‌کنیم.»
بغض و کینه انقلابی تان را در سینه ها نگه دارید
این فرمانده‌ی دفاع‌مقدس، صحبت‌های خود را با قرائت دعاهایی که حضرت امام در انتهای پیامشان برای ملت ایران کرده بودند، به پایان رساند: « فرزندان انقلابی ام، ای کسانی که لحظه ای حاضر نیستید که از غرور مقدستان دست بردارید، شما بدانید که لحظه لحظه عمر من در راه عشق مقدس خدمت به شما می گذرد. می دانم که به شما سخت می گذرد، ولی مگر به پدر پیر شما سخت نمی گذرد؟ می دانم که شهادت شیرین تر از عسل در پیش شماست، مگر برای این خادمتان اینگونه نیست؟ ولی تحمل کنید که خدا با صابران است .بغض و کینه انقلابی تان را در سینه ها نگه دارید، با غضب و خشم بر دشمنانتان بنگرید و بدانید که پیروزی از آن شماست.»
در ادامه کلیپ خلاصه این همایش به همراه قسمت هایی از مستند «قربانگاه زائران» و تصاویر دیگری از این نشست تقدیم می شود.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=57040

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x