تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

از حضور کپل و اسکندر تا سبدهای پر از لباس‌های ایرانی/ مد و لباس این‌بار همسایه نوشت افزار

  • کد خبر : 55709
  • 26 شهریور 1393 - 19:27
از حضور کپل و اسکندر تا سبدهای پر از لباس‌های ایرانی/ مد و لباس این‌بار همسایه نوشت افزار

نمایشگاه «محصولات کاربردی مد و لباس و نوشت افزار» با ارائه ۹۰ درصد محصولات و طرح‌های ایرانی و اسلامی تا ۲۸ شهریور ماه در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) دایر است.

به گزارشکمال مهر، چند سالی است برگزاری نمایشگاه‌هایی تحت عنوان مد و لباس یا عفاف و حجاب و نمایشگاه‌هایی از این دست دیگر برای مردم غریبه نیست.

در طی چند سال اخیر شاهد برگزاری نمایشگاه‌هایی از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس بوده‌ا یم که می‌توان گفت این نمایشگاه‌ها تا حدود زیادی موفق شده است ذائقه مردم را تغییر دهد و به سمت و سوی طرح‌های ایرانی و اسلامی لباس هدایت کند.

شاید در دوره‌ای خاص و محدود استفاده از یک برند خارجی در لباس‌ها به عنوان مد روز مطرح می‌شد و افرادی‌ که از این طرح استفاده می‌کردند به عنوان افرادی شیک پوش محسوب می‌شدند اما دیگر هم اکنون شاهد هستیم که لباس‌های با طرح ایرانی و اسلامی در حال مد شدن است.

تغییر ذائقه مردم و تقویت فرهنگ استفاده از طرح‌های ملی و بومی موضوعی نیست که بتوان در کوتاه مدت از آن انتظار تحول در جامعه را داشته باشیم چراکه از سوی دیگر این رسانه‌های غربی هستند که هر روز با ارائه طرح‌های جدید در صدد خدشه دار کردن فرهنگ اسلامی و ایرانی ما هستند.

اگر بخواهیم روند حرکت نمایشگاه‌های مد و لباس را در این مسیر مشخص کنیم باید گفت این روند مسیر صعودی را در پیش گرفته است هرچند شاید نقاط ضعفی نیز در برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها وجود داشته باشد اما نفس کار اقدامی است که می‌توان به گفته علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را طلیعه یک تحول اساسی در مد و لباس دانست.

وی ادامه داد: به هر ترتیبی که امکانات و قوانین و مسائل اجتماعی به ما این اجازه را بدهد در به این حوزه ها ورود پیدا خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم اقداماتی را در جهت بروز و ظهور این هویت انجام دهیم و این کار ممکن است با برگزاری نمایشگاه یا برخی اقدامات دیگر انجام دهیم.

در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) چه خبر است؟

این روزها در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) نمایشگاهی برگزار شده است که می‌توان آن را به نوبه خود نخستین نمایشگاه با این وسعت در عرصه مد و لباس بدانیم و وجه تمایز آن با سایر نمایشگاه‌های مد و لباس وجود بخش نوشت افزار است که همزمان با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید می‌تواند پاسخگوی نیازهای خانواده‌ها در هر دو زمینه پوشاک و نوشت افزار باشد.

این نمایشگاه بیش از ۶۰۰ غرفه دارد که ۳۰۰ غرفه آن مخصوص لوازم التحریر و ۳۵۰ غرفه نیز در بخش لباس، کیف و کفش محصولات خود را برای بازدید کنندگان عرضه کرده‌اند.

۹۰ درصد محصولات عرضه شده ایرانی است/ ناظران نمایشگاه قیمت‌ها را کنترل می‌کنند

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس به حضور بخش خصوصی در برگزاری این نمایشگاه تأکید کرده و می‌گوید: در این نمایشگاه برای اولین بار زمینه ارتباط تولیدکنندگان و طراحان فراهم شده است

وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاهی در این وسعت ممکن است نقاط ضعفی نیز داشته باشد، به بخش نمایش در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: در بخش «نمایش»، آثار برگزیده لباس‌های اسلامی _ ایرانی را داریم که این آثار مربوط به لباس‌هایی است که در جشنواره‌ها حائز رتبه شده‌اند، این غرفه نیز  در ۷۰۰ متر مربع عرضه شده است به گونه‌ای که برای نخستین بار زمینه رویارویی بین تولیدکنندگان ایرانی با طراحان در این نمایشگاه فراهم شده است.

سعی شده است تا در این نمایشگاه مردم به راحتی بتوانند محصولات ایرانی را با کیفیت بهتر و قیمت مناسبتری تهیه کنند.

وی اضافه کرد :۹۰ درصد محصولات این نمایشگاه کاملا ایرانی هستند و این نمایشگاه اولین تجربه ای است که کاملا توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود.

محتواهای عرضه شده در این نمایشگاه در حوزه لباس از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و لباس مردان و کودکان نیز در این نمایشگاه در کنار لباس اجتماع ارائه شده است.

قبادی در خصوص قیمت محصولات ارائه شده در این نمایشگاه گفت: به عنوان مثال در بخش لباس مردان پیراهن‌های با کیفیتی عرضه شده است که در بیرون از نمایشگاه همین محصول با حداقل دو برابر قیمت نمایشگاه ارائه می‌شود، هم اکنون ۸۰ درصد محصولات قیمت دارد و ناظران ما به طور مداوم در حال نظارت و بازرسی از غرفه‌ها هستند و با متخلفان برخورد می‌کنند.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه ۱۰ غرفه نیز چادر و پارچه چادری ارائه می‌دهند.

وی افزود: این نمایشگاه به مدت ۱۰ روز از ساعت ۱۰ تا ۲۱ میزبان مخاطبان خود است و روز جمعه ۲۸ شهریور آخرین روز برگزاری نمایشگاه است.

استقبال از طرح‌های ایرانی و اسلامی

در نمایشگاه که قدم می‌زنیم ازدحام جمعیت در مقابل برخی از این غرفه ها جالب توجه است وقتی به آنها نزدیک می‌شویم شاید انتظار نداشته باشیم با محصولاتی مواجه شویم که کاملا بر اساس طرح‌های ایرانی و اسلامی ساخته شده باشند اما تغییر ذائقه مردم را در این نمایشگاه به خوبی می‌توان دید.

در کنار طرح‌های بومی و داخلی در بخش نوشت افزار طرح‌های غربی نیز کم و بیش دیده می‌شود که البته در کنار هم بودن طرح‌های ایرانی و غربی زمینه‌ای را برای سنجش میزان علاقه و گرایش مردم ایجاد کرده است که تولیدکنندگان می‌توانند به این وسیله از سلیقه مردم با خبر شوند و در تولیدات خود آنها را رعایت کنند.

غرفه‌هایی مملو از جمعیت و استقبال خوب مردم از طرح‌های ایرانی و اسلامی در نوشت افزار و لباس در هر سه بخش لباس مردان، زنان و کودکان نقطه درخشان کارنامه نمایشگاه مد و لباس و نوشت افزار است.

استفاده از طرح‌ها و انیمیشن‌های ایرانی مانند، کپل، اسکندر، کلاه قرمزی و فامیل دور در مقابل بن تن، کیتی، سیندرلا به خوبی اظهار وجود کردند، حرفی برای گفتن داشتند و توانستند به سبد خرید خانواده‌ها اضافه شوند.

هیچ‌کس دست خالی نیست

وقتی وارد محوطه بیرونی مصلی بزرگ امام خمینی(ره) که می‌شویم مردمی را می‌بینیم که در حال بازگشت از نمایشگاه هستند اما هیچ کس دست خالی نیست.

ارائه محصولاتی با کیفیت‌ها و قیمت‌های متفاوت باعث شده است تمام اقشار جامعه بتوانند بخشی از نیازهای خود را در این نمایشگاه تأمین کنند.

کیف و کفش مدرسه از ۲۵ هزار تومان تا ۷۵ هزار تومان

فروشنده یکی از غرفه‌های عرضه کفش با بیان اینکه محصولات ارائه شده در این نمایشگاه کاملا ایرانی هستند، گفت: تلاش شده است در طرح‌های ارائه شده سلیقه کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شود و از شخصیت‌های محبوب کارتونی نیز در آنها استفاده شده است تا از میزان تمایل و گرایش کودکان به انیمیشن‌های خارجی کم شود.

وی ادامه داد: همچنین قیمت‌ها نیز به گونه‌ای است که همه می‌توانند از آنها استفاده کنند و از کتانی‌هایی با قیمت ۲۵ هزار تومان تا قیمت‌های بالاتر برای این نمایشگاه تولید شده است.

مانتو و روسری بر اساس سلیقه جامعه باید طراحی شود

یکی دیگر از فروشندگان مانتو با بیان اینکه برگزاری این نمایشگاه‌ها کمک خوبی در جهت شناخت سلیقه مردم است گفت: باید طرح‌هایی در مانتو و روسری و لباس اجتماع وجود داشته باشد که سلیقه مخاطبان در آن لحاظ شود و دیگر نیازی به ورود محصولات خارجی نداشته باشیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه بیشتر محصولات ارائه شده در این نمایشگاه حاصل دسترنج هنرمندان ایرانی است که با استقبال خوبی نیز مواجه شده است.

اما یکی از خریداران معتقد است باید تفاوت قیمت‌ها در اینگونه نمایشگاه‌ها بیشتر مشهود باشد تا بتوانند مخاطبان بیشتری را به خود جلب کنند.وی همچنین به قیمت‌ها اشاره کرده و گفت: قیمت‌ها تا اینجا که من دیده‌ام از ۵۰ هزار تومان تا بالای ۱۰۰ هزار تومان وجود دارد و کیفیت محصولات متنوع است اما هنوز جای خالی طرح‌های جذاب در بین محصولات خالی است.

اما یکی دیگر از غرفه‌ها که کت‌های مردانه عرضه کرده است، تقریبا خلوت‌تر از سایر غرفه‌ها است و مسئول این غرفه در پاسخ به اینکه آیا از فروش محصولات خود راضی هستید گفت: فروش چندان خوبی نداشته ایم که دلیل آن را تقریبا قیمت بالای محصولات خود می‌دانیم.

نحوه چیدمان غرفه‌ها یکی از نقاط ضعف نمایشگاه

یکی از مخاطبان نمایشگاه که گویی مدتی است برای پیدا کردن غرفه مورد نظر خود در حال جستجو است گفت: این نمایشگاه نقاط مثبت زیادی دارد اما نباید از نقاط منفی آن غافل شد، چیدمان و نحوه عرضه محصولات در تعدادی از غرفه‌ها از جمله نقاط ضعف این نمایشگاه است که باید در نمایشگاه‌های آتی با دقت بیشتری غرفه‌ها جانمایی و طراحی شوند.

وی ادامه داد: شاید محصولات ارائه شده از کیفیت بسیار خوبی برخوردار باشد اما چیدمان نامناسب و عرضه نامناسب برخی محصولات باعث می‌شود مخاطبان خود را از دست بدهند.

مد و لباس این‌بار همسایه نوشت افزار شده است

اما یکی دیگر از مواردی که در برگزاری نمایشگاه‌های مد و لباس می‌توان به آن اشاره کرد عدم برگزاری مستقل این نمایشگاه‌ها است چراکه همواره شاهد هستیم مد و لباس همسایه بخش دیگری می‌شود.

علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد در این مورد به خبرنگار جامعه فارس گفت: معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این نمایشگاه وسعت زیادی دارد که مدیریت این وسعت و حجم کار و اداره افراد در این محیط ، بسیار دشوار است، از طرفی این نمایشگاه نشان می‌دهد که ما باید بر روی این همگرایی‌ها که در این نمایشگاه نیز دیده می‌شود بیشتر کار کنیم و کسانی که اینجا می آیند از یک نوع امکانات به لحاظ نوع ارائه و تنوع محصولات برخوردار شوند که بتوانند در انتخاب محصولات لازم موفق شوند.

مرادخانی خاطرنشان کرد: برگزاری این نمایشگاه کار بسیار خوبی است و دست اندرکاران برگزاری این نمایشگاه توانسته‌اند شرایطی را فراهم کنند که سیاست هویت ایرانی اسلامی تحقق پیدا کند و این موضوع به تبلیغات و زمانی که در اختیار داریم نیز بستگی دارد.

وی افزود: برای تحقق دقیق‌تر باید بسیاری از فعالیت‌ها تحلیل شود  نقاط ضعف و قوت اینگونه نمایشگاه‌ها تقویت شود به عنوان مثال نوع ارائه در این نمایشگاه‌ها بسیار مهم است و باید به گونه‌ای باشد که مردم ترغیب شوند، برای دیدن و انتخاب

در بخش‌هایی مانند نوشت افزار نیز کاری که ما به دنبال آن بودیم که باورها و ارزش‌ها در حال تقویت است و این طرح‌ها طلیعه یک تجربه طولانی مدت خواهد بود و این تجربه‌ها است که تبدیل به یک کار اساسی می‌شود.

مرادخانی ادامه داد: در یک فروشگاه همیشه رفاه لحظه‌ای با میزان خرید رابطه مستقیم دارد و نوع تردد و آرامش شنیداری تأثیر دارد به گونه ای که مردم وقتی به این نمایشگاه می‌رسند بتوانند از این نمایشگاه به خوبی استفاده کنند این پلان‌ها را باید در آینده به گونه ای تقسیم کرد که بهتر و بهتر در اختیار هم قرار گیرند.

وی اظهار داشت: ما ورودی‌ها را به گونه‌ای می‌توانیم در کنار هم بگذاریم که دسترسی علاقه‌مندان بیشتر شود و باید مواظب باشیم که شخص تا چه حد از لحاظ دیداری اشباع می‌شود در مجموع برگزاری این نمایشگاه کار خوب و لازمی است و به نظر می‌رسد که جز واجبات زندگی ما است، از سوی دیگر باید قیمت‌ها نیز مناسب باشد و برخی از غرفه‌ها که فروش پایین دارند به دلیل قیمت‌های بالای آنها است.

نمایشگاه مد و لباس به زودی به صورت مستقل برگزار می‌شود

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص برگزاری مستقل نمایشگاه مد و لباس گفت: به اعتقاد بنده مد و لباس  آنقدر توانایی و ظرفیت دارد که خودش را به صورت مستقل مطرح کند برخی وقتها مردم با مقوله‌ای آشنا نیستند و یا به عنوان یک موضوع چیز زیادی از آن نمی‌دانند و در این شرایط باید فضایی را آماده کنیم تا آنها با این موضوع آشنا شوند و تفاوت کارها را با هم متوجه شوند برای این کار باید آدم‌های زیادی را دعوت کنیم تا با موضوع آشنا شوند و بعد از مدتی به مرور آنها را از هم جدا کنیم.

مرادخانی افزود: بعد از شناخت تمایز را می‌توان برای مردم بیان کرد همانگونه که در مبانی تبلیغ وجوب عرف بسیار مهم است و شما تا نتوانید موضوعی را عرفی کنید نمی‌توانید انتظار داشته باشید از آن استقبال شود به این ترتیب به مرور زمان نمایشگاه مد و لباس مستقل برگزار خواهد شد.

بر اساس این گزارش نمایشگاه کاربردی مد و لباس و نوشت افزار تا ۲۸ شهریور در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۲۱ در شبستان مصلی امام خمینی (ره) از محصولات ارائه شده بازدید کنند.

انتهای پیام/

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=55709

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x