تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

آنچه باید درباره نقش خاتمی در فتنه ۸۸ بدانید/ از پیشگویی پیروز انتخابات تا بیانیه‌های حمایت از آشوب‌گران

  • کد خبر : 55535
  • 25 شهریور 1393 - 10:59

یکی از افرادی که در ماه‌های درگیری ضد انقلاب با نظام جمهوری اسلامی ایران همواره از مواضعی کاملا خنثی و در جهت حمایت از فتنه فتنه‌گران داشت محمد خاتمی رئیس جمهور دوران اصلاحات بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی کمال مهر، در روزهای اخیر اقداماتی از سوی برخی از سران فتنه در فضای سیاسی کشور صورت گرفته است که کارشناسان سیاسی این اقدامات را در راستای تطهیر این جریان ضد انقلاب به جهت بازگشت به فضای سیاسی قلمداد می‌کنند.یکی از افرادی که در ماه‌های درگیری ضد انقلاب با نظام جمهوری اسلامی ایران همواره از مواضعی کاملا خنثی و در جهت حمایت از فتنه فتنه‌گران داشت محمد خاتمی رئیس جمهور دوران اصلاحات بود.در این گزارش بنا داریم به نقش رئیس جمهور دوران دوم خرداد در فتنه ۸۸ و اقدامات وی در جهت حمایت از فتنه گران اشاره‌ای کرده و آن‌ها را بازبینی کنیم.

این گزارش برگرفته از کتاب “روزشمار ۸ ماه نبرد مقدس” است

محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق کشورمان ضمن حضور در حسینیه جماران و انداختن رأی خود به صندوق، در جمع خبرنگاران اعلام کرد: “همه باید آنچه مردم انتخاب می‌کنند بپذیرند و از رأی مردم تمکین کنند.”

وی در ادامه تأکید کرد: “همه شواهد امر حاکی است که مهندس موسوی انتخابات را برده است اما من پیشگو نیستم”.بیانیه محمد خاتمی به هواداران میر حسین موسویدر همان روزها سید محمد خاتمی در بیانیه‌ای خطاب به هواداران میرحسین موسوی اعلام کرد: حضور شاداب و پرنشاط شما با روش‌های مسالمت‌آمیز حق شما است که آن را رعایت کرده‌اید و توصیه می‌کنم که همچنان رعایت کنید واز چارچوب قانون خارج نشوید و آرامش و متانت خود را حفظ کنید.

*فایل صوتی سخنان فائزه هاشمی در اجتماع معترضین در خیابان آزادی توسط خبرگزاری فارس منتشر شد. وی در بخشی از سخنانش می‌گوید: “اگر تاریخ را نگاه کنید رهبری در زمان ریاست جمهوری، نخست‌وزیرش از سوی آقای خمینی تحمیلی بود. زمانی که هاشمی رئیس جمهور شد، او رئیس جمهور آقا نبود. خاتمی هم همین طور. تنها دوره ای که رهبر واقعی است الانه. یکی از مشکلات اساسی مربوط به خاتمی بود. او کاره‌ای نبود. عامل اصلی این دیکتاتوری‌ها را خاتمی می‌دونم، چون در ۱۸ تیر مسیر را به سمت تندی برد که همه چهره‌ها را لو داد و رو کرد و دست همه اصلاح‌طلب‌ها رو شد و رسید به ۱۸ تیر. آقای خامنه‌ای هم هوشیار شد و از اونجا کابوس ما شروع شد و از انتخابات بعدی دیگه اصلاح‌طلب‌ها قدرت نگرفتند و سر بابام هم اون طوری شد… این اعتراضات باید ادامه پیدا کنه. اینا باید بفهمن مردم کوتاه بیا نیستن. از بس خاتمی بی عرضه بود،(در انتخابات قبلی) اون همه تقلب شد و بابا نتونست رأی بیاره. خاتمی آخرش گفت انتخابات سالم بوده، چون خودش برگزار کرده بود و به نام خودش نوشته می شد. خاتمی خیلی خیانت کرد… خاتمی مشکلات زیادی دارد و اگر هم می آمد نمی توانست کاری بکند، مگر خاتمی دفعه ی قبل چه کار کرده بود؟ فقط رأی داشت و گرچه رأی آورد اما دشمنانش هم زیاد بودند اما موسوی چون نبوده دشمن هم نداشته است و اصولگرایان هم حامی او بودند و حامی خاتمی نبودند. اصلا موسوی خیلی بهتر است چهره های دیگه باید میومدن که نیومدن. حسن روحانی باید میومد، لاریجانی باید میومد. باز به هر حال بهتر از احمدی نژاد می شد”.

وی درپایان درباره صحبت‌های پدرش با احمدی نژاد هم گفت:« پدرم در حرم امام(ره) به احمدی نژاد گفته که هم درباره من و هم درباره بچه هایم و دیگران اشتباه می‌کند یا این حرفهایت را خودت اصلاح کن یا اگر بخواهی شعار بدهی، پیگیری می کنم و ما ول نمی کنیم”».

تاکید سخنگوی دولت خاتمی مبنی بر اینکه تقلب در ایران امکان ندارد

نکته حائز اهمیت این است که بدنه دولت اصلاحات هم بحث  تقلب در انتخابات را رد کرده‌اند.
در ادامه به اظهارات چندی از این افراد می‌پردازیم.

رمضان زاده سخنگوی دولت آقای خاتمی نیز در این باره می‌گوید: “من همیشه گفته ام و دوستان هم حزبی بنده هم می‌دانند که تقلب در ایران امکان ندارد.”

در ادامه محسن صفایی فراهانی عضو شورای مرکزی و رئیس هیأت اجرایی مشارکت، نماینده مجلس ششم و رئیس فدراسیون فوتبال از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۱ نیز چنین می‌گوید: “به هیچ وجه نمی‌توان پذیرفت که در این انتخابات تقلب شده است حتی اگر فرض را هم بر تقلب بدانیم یک میلیون، دو میلیون. ”

محمدعلی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز در دادگاه علنی رسیدگی به اتهامات برخی چهره‌های سیاسی در بخشی از دفاعیات خود گفت: پس از انتخابات هاشمی رفسنجانی، موسوی و خاتمی در جلسه مشترکی هم‌قسم شدند که پشت یکدیگر را خالی نکنند و بنده نمی‌دانم که این تنها نگذاشتن و یاری کردن یکدیگر پس از ۱۱ میلیون فاصله برای چه بود. شاید خاتمی دلیل خود را داشت، موسوی شاید کشور را نمی‌شناخت ولی خاتمی با همه ارادتی که به وی دارم اتفاقا برعکس همه مسائل را می‌دانست، توانایی و اقتدار رهبری را می‌شناخت اما به خاطر اتفاقات موسوی را همراهی کرد که این همراهی خائنانه بود.

محمد علی ابطحی در نشست مطبوعاتی خود در جمع خبرنگاران گفت: «پیش از انتخابات موسوی را به عنوان هندوانه سربسته‌ای معرفی کردم که توهمات وی در زمان انتخابات و پس از آن و دامن زدن به ناامنی در جامعه علت آن بود.»

ابطحی افزود:  معتقدم که خاتمی حق نداشت همه جریان بزرگ و تاریخی اصلاح‌طلب را پای موسوی قربانی کند .موسوی جریان اصلاح‌طلب را نمی‌پذیرفت و توهم اینکه موسوی طرفدار خط امام است و به این علت پیروز انتخابات خواهد شد، یکی دیگر از توهمات این نامزد انتخاباتی بود.

ابطحی در همان نشست خبری اذعان کرد: سید محمد خاتمی اقتدار امنیتی و انتظامی کشور و مهمتر از آن رهبری را در ایران می‌شناخت اما در عین حال در مسئله تخلف در انتخابات از موسوی حمایت کرد و این اقدام نوعی خیانت به جامعه است.

راهپیمایی روز قدس

پارلمان نیوز هم در این رابطه  نوشت: از ساعتی پیش رئیس جمهور سابق و همیشه محبوب کشورمان سید محمد خاتمی در میان هزاران نفر از مردم حامی جنبش سبز در مسیر خیابان حجاب به سمت میدان فلسطین حاضر شد در حالی که حضور خاتمی با استقبال بسیار گسترده مردم روبرو شده بود گروهک فشار، به رهبری ابوالفضل شریعتمداری، آقازاده حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه تندرو کیهان با اطلاع قبلی از مسیر عبور خاتمی ناگهان به او حمله کردند، در لحظات ابتدایی آنها عمامه فرزند فاضل و باتقوای امام راحل را بر زمین انداختند و قصد ضرب و شتم رئیس دولت اصلاحات را داشتند با توجه به جمعیت انبوه مردم، بلافاصله مردم در برابر این گروهک تندرو ایستادند و جواب این تعرض را به خوبی به انها دادند همچنین پلیس ضد شورش با حضور به موقع مانع از ادامه تحرکات غیر اخلاقی و ضد انسانی این گروهک شد. بعد از این حمله خاتمی مجبور به ترک راهپیمایی روز قدس شد .

اما نکته جالب و قابل تامل آن است که مردم حامی جنبش سبز در پاسخ به بلندگوها که مرگ بر اسرائیل و مرگ بر امریکا را سر می‌دادند یکصدا و با صدایی بسیار بلند شعار مرگ بر روسیه را سر می‌دادند.

ایسنا در رابطه با شعارهای نه غزه نه لبنان فتنه گران نوشت: اکبر اعلمی از حامیان میر‌حسین موسوی در دانشگاه امیرکبیر در مناظره با ناصر قره باغی، گفت: “اگر امروز شهیدان باکری و همت بودند، از کشته شدن فلسطینی‌ها به دست صهیونیست‌ها ابراز انزجار می کردند و این امری طبیعی به شمار می‌رود”.

ایسنا در جایی دیگر اعلام کرده بود:  محمدحسین صفار هرندی با حضور در دانشکده‌ فنی دانشگاه تهران در ابتدای سخنان خود در واکنش به هیاهوی حامیان موسوی گفت:” این کار عادت تاریخی دوستان شما است و حتی به یاد دارم که شما، خاتمی محبوب خود را نیز در همین دانشکده هو کردید. البته این کار زمانی آغاز شد که خاتمی به انحراف اصلاحات اشاره کرد‌”.

اسدی مسئول بسیج دانشگاه بوعلی سینا همدان در گفتگو با فارس با اشاره به تجمع دانشجویان انقلابی این دانشگاه اظهار داشت: ” در این تجمع عده‌ای از طرفداران موسوی قصد داشتند تا با درگیری دانشجویان در دانشگاه اغتشاش ایجاد کند و برخی از دانشجویان منتسب به طیف غیر قانونی علامه با در دست داشتن بطری‌های حاوی وایتکس، محتویات این بطری‌ها را بر روی صورت دانشجویان می پاشیدند” وی تصریح کرد: « در حالی که دانشجویان انقلابی دانشگاه بوعلی سینا از درگیری با طرفدارن موسوی اجتناب می‌کردند افراطیون یکی از دانشجویان را از طبقه دوم دانشگاه علوم پایه این دانشگاه به پایین انداختند».

روزنامه حیات نو نوشت: مهدی کروبی گفت: بنده آقای خاتمی و مهندس میر حسین موسوی کماکان پایبند به خط روشن و نورانی امام خمینی هستم.”

دیدار محمد خاتمی با تعدادی از خانواده‌های زندانیان سیاسی

روابط عمومی دفتر سید محمد خاتمی از دیدار وی با تعدادی از خانواده‌های زندانیان سیاسی خبر داد. خاتمی در این دیدار گفت: ” همه باید دلمان برای اسلام و انقلاب بسوزد و در کنار همدیگر باشیم ولی باید کسانی که دلسوز نیستند از صحنه بیرون بروند منظورم حذف آنها نیست بلکه می‌گویم محور کار نباید آنها باشند.”

شنبه، ۵ دی، فتنه‌گران در شب عاشورای حسینی با حضور در حسینیه جماران سوت و کف زدند

رجانیوز نوشت: فتنه‌گران در شب عاشورای حسینی با حضور در حسینیه مقدس جماران به سر دادن شعارهای انحرافی پرداخته و همزمان با حضور خاتمی در حسینیه سوت و کف زدند. در این مراسم که اجرای آن به عهده “سهیل محمودی” بود و فائزه هاشمی نیز حضور داشت، خاتمی در حسینیه جماران وارد شد و همزمان با حضور وی حضار با سوت و کف به استقبال وی رفتند. در این حین، مشاجره‌های لفظی میان هتک حرمت‌کنندگان شب عاشورا و عده‌ای دیگر که به این رفتار معترض بودند، بالا گرفت و در ادامه منجر به زد و خوردهایی شد. در ادامه برنامه در حالی که خاتمی سخنرانی خود را آغاز کرده بود، درگیری میان افراد در محوطه بیرونی حسینیه جماران آغاز شد و سپس نیروی انتظامی با ورود به محلی تلاش کرد که کنترل اوضاع را بدست بگیرد. برخی افرادی که با نیروی انتظامی درگیر شده بودند، پس از متفرق شدن، اقدام به صدمه زدن به اموال شهروندان از جمله تعدادی از اتومبیل های پارک شده در خیابان یاسر منتهی به جماران کردند.

در داخل حسینیه جماران و اواسط سخنرانی خاتمی نیز در حالی که چندین بار هتک حرمت شب عاشورا توسط فتنه گران با اقدام به کف زدن تکرار شد، درگیری‌ها بالا گرفت و تعدادی از حاضران با سردادن شعارهایی مانند  “منافق حیا کن، جماران را رها کن” خواستار خروج این افراد از حسینیه شدند و خاتمی با مشاهده این وضع سخنرانی خود را قطع کرد و توسط محافظانش بلافاصله به بیرون منتقل شد. سپس درگیری میان افراد در حسینیه بار دیگر به بیرون از این محل نیز سرایت کرد که نیروی انتظامی اقدام به متفرق کردن برهمزنندگان نظم منطقه کرد. در حالی که این مراسم و سخنرانی خاتمی در آن نیمه تمام مانده بود، ترافیک ناشی از درگیری‌های پراکنده در خیابان نیاوران ایجاد شد که نیروهای انتظامی پس از دقایقی کنترل ترافیک منطقه را نیز در دست گرفتند.

چهارشنبه، ۹ دی، سانسور خبری رسانه‌های بیگانه از حماسه‌آفرینی بزرگ مردم در ۹ دی ماه

رجانیوز در رابطه با شعارهای  مردم در راهپیمایی روز ۹ دی نوشت: در ظهر عزا حرمت ارباب شکستند علمدار کجایی، این فتنه گران راه عزاداران تو بستند علمدار کجایی

شعاری بود که جمعیت کم نظیر راهپیمایان تهرانی در خیابان‌های منتهی به میدان انقلاب بارها و بارها آن را فریاد زدند. راهپیمایان تهرانی که همزمان با اقصی نقاط کشور در خیابان‌های تهران حضور پیدا کردند تا انزجار و خشم خود را از حرمت شکنی نسل جدید منافقین به ساحت حضرت سیدالشهدا (ع) اعلام کنند، در ادامه نیز با شعارهایی نظیر: “لعن علی عدوک یا حسین، خاتمی و کروبی و میرحسین”، “هرجا که اغتشاشه، فائزه رد پاشه”، “جمهوری اسلامی شعار مسلمین است، جمهوری ایرانی حرف منافقین است”، “خامنه ای کیست علی زمان، مرگ بر این خوارج نهروان”، “به کوری منافق، بسیجی بیدار است، برای هر بسیجی شهادت افتخار است”، “ما منتظریم تا علی اذن دهد، چشم سران فتنه را کور کنیم”، “مرگ بر آمریکا”، “مرگ بر موسوی”، “مرگ بر کروبی”، “مرگ بر خاتمی”، “مرگ بر اسرائیل”، “مرگ بر منافق”، “کروبی بی‌سواد، آلت دست موساد”، “وقت عزا دست می زنه فائزه، سکوت هاشمی براش جایزه؟”، “سی سال توی جبهه‌ها، بسیجی‌ها رو زدن، صدام حسین نتونست، با میرحسین اومدن”، “حرف ما یک کلام، محاکمه والسلام”، “جنبش اشرافیت، گوگوش شده حامی‌ات”، “مرگ بر سه حسین، صدام حسین، بارک حسین، میرحسین” و … نسبت به سران فتنه خشم خود را ابراز کردند.

همچنین راهپیمایان هنگامی که در مقابل بانک صادرات شعبه کالج که در روزعاشورا توسط اغتشاش گران به آتش کشیده شده بود تجمع کردند، با نشان دادن این ساختمان شعارهای “این سند جنایات موسوی است”، “ما عاشق حسینیم، دشمن میرحسینیم” و … را سر دادند.

خاتمی: موسوی به حرف من هم گوش نداد

سروری یکی از نمایندگان مجلس هشتم گفت: سید محمد خاتمی هم در جلسه‌ای که با او داشتیم به ما گفت که دو روز قبل از خطبه‌های نماز جمعه آیت ا… خامنه ای، با موسوی تماس گرفته  است و به او گفته که من ۸ سال با این رهبر کار کرده‌ام و روحیات ایشان دست من است، اگر شما و آقای کروبی به او نامه بنویسید و به او بگویید که معترض هستید او اعتراض شما را پیگیری خواهد کرد، ولی اگر این کار را نکنید و اگر به کف خیابان‌ها بریزید او در خطبه‌های نماز جمعه مقابل شما خواهد ایستاد، ولی با اینکه من دو ساعت با موسوی صحبت کردم او کار خودش را ادامه داد و حتی به حرف من نیز گوش نداد.

پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی نیز گفتگویی با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را منتشر نمود وی در بخشی از سخنانش می‌گوید: درباره نامه‌ای که در آستانه انتخابات خدمت ایشان فرستادم خود آیت‌الله خامنه‌ای به من گفتند درباره محتوای سراسر نامه ملاحظه‌ای ندارم و فقط زمان انتشار آن را اگر بعد از انتخابات بود مناسب می‌دانستم.

شبکه فرانس ۲۴ در گزارشی با بیان اینکه معترضین به نظام ایران هر بار با تجربیات اعتراض‌های قبلی بهتر عمل می‌کنند به آنها توصیه کرد که علاوه بر داشتن ماسک، عینک دودی، کلاه و امثالهم را برای شناخته نشدن همراه داشته باشند این شبکه همچنین با حامیان موسوی و کروبی توصیه کرد که در کیف خود دستمال‌هایی آغشته به مواد خاص  داشته باشند تا به ترتیب بتوانند در زمان شلیک احتمالی گاز اشگ آور نیز به فعالیت بپردازند.

پنج‌نشبه، ۲۲ بهمن، راهپیمایی عظیم مردم در سالگرد پیروزی انقلاب / واکنش مردم نسبت به حضور سران فتنه در میان جمعیت
شبکه ایرانی نوشت : سید محمد خاتمی در تقاطع زنجان‌ آزادی درصدد ورود به جمع میلیونی مردم بود که در مواجهه با مردم این محل را ترک کرد مردم تهران با مشاهده وی با شعار “مرگ بر منافق” خشم و عصبانیت خود را نسبت به وی اعلام کردند.

انتهای پیام/

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=55535

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x